Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CBL roept consument op vaker fietsend of lopend boodschappen te doen
Door met de fiets of lopend de boodschappen te doen werkt de klant aan zijn gezondheid en het helpt bij de strijd tegen overgewicht. Als je met de auto boodschappen doet, verbrandt iemand van 70 kilo 150 calorieën per week. Ga je met de fiets naar de supermarkt dan wordt dit 520 calorieën per week. Als je lopend naar de supermarkt gaat, verbrand je maar liefst 640 calorieën per week. Daarom adviseert het CBL de supermarktklant in strijd tegen overgewicht vaker fietsend of lopend naar de supermarkt te gaan.
In Nederland zijn we in de gelukkige omstandigheid dat er altijd wel een supermarkt in de buurt is. Klanten kiezen voor hun dagelijkse boodschappen ook het liefst een supermarkt in de buurt. Een uitgelezen mogelijkheid om fietsend of lopend boodschappen te doen. De fietsende of lopende klant komt vaak voor de dagelijkse boodschappen, hij komt ook vaker in de supermarkt. Uit onderzoek van het CBL en de Erasmus Universiteit blijkt dat 24% van de consumenten zijn boodschappen met de fiets doet en 18% dit lopend doet.
Betere fietsparkeergelegenheid
Door met de fiets of lopend de boodschappen te doen werkt de klant aan zijn gezondheid en het helpt bij de strijd tegen overgewicht. De gemeente moet wel zorgen dat de supermarkt goed bereikbaar is voor iedereen. Voor de fietser denkt het CBL aan betere fietspaden, meer ruimte om de fiets te kunnen stallen en een veilige omgeving. Uit onderzoek van het CBL en de Erasmus Universiteit blijkt, dat een goede fietsparkeergelegenheid op de tweede plaats staat van de Servicewensen Top 5. 74% van de consumenten wil goede fietsparkeergelegenheden. Daarom gaat het CBL dit opnemen in haar plan van aanpak tegen overgewicht "Stimulans naar Balans".
Activiteiten supermarkten in strijd tegen overgewicht
Zoals zij in het CBL-plan "Stimulans naar Balans" gezamenlijk hebben afgesproken ontwikkelen supermarkten tal van initiatieven om de consument te helpen bij het maken van een gezonde keuze. Zo geven de supermarkten informatie en recepten in hun magazines, folders en op de websites. Daarnaast zijn er leuke voorbeelden te noemen van supermarkten die stappentellers beschikbaar stellen, gezonde lunches organiseren op scholen en lokale sportactiviteiten steunen, straatvoetbaltoernooien organiseren en suggesties geven voor kindertraktaties. Ook worden er bijvoorbeeld in samenwerking met de Hartstichting cholesterolmetingen in de supermarkt verricht.
Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL
070-3376200
06-51502772
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.