Partij van de Arbeid


Den Haag, 14 november 2006


1 miljard extra voor regionale verkeersknelpunten en openbaar vervoer


De Partij van de Arbeid investeert ¤ 1 miljard extra in heet oplossen van regionale verkeersknelpunten, de leefbaarheid op het platteland en beter openbaar vervoer. Dat maakte Tweede-Kamerlid Sharon Dijksma vandaag bekend. "Nederland slibt steeds verder dicht. Met een slimme mix van openbaar vervoer en verbeteringen in het wegennet wil de PvdA Nederland weer in beweging krijgen en de leefbaarheid op het platteland vergroten."


De bestemming van de extra middelen is als volgt:


500 miljoen voor regionale knelpunten wegen:

* Aanvullende financiering voor de A2 in Maastricht, zodat deze alsnog versneld kan worden aangelegd. Groot probleem A2 loopt dood midden in de stad. Nu uitstel door onenigheid over geld. 50 mln


* 150 mln om de A1 te verbreden naar twee keer vier rijstroken tussen Twello en Deventer-oost. Verbreding van het oostelijk deel van de A1 is van groot belang voor de bereikbaarheid van Stedendriehoek en Twente. Ook voor het vervolg richting Twente is een verdere verbreding van de A1 nodig. Daarmee krijgt de A1 de zogeheten 'Triple A status'. Triple A-verbindingen zijn de hoofdverbindingsassen voor de Nederlandse economie en hebben prioriteit in het beleid van de rijksoverheid.


* Versnellen verbinding A15-A12 versnellen


* Overkapping snelwegen ter voorkoming van stank en geluidsproblematiek pilot 50 mln


* 250 miljoen als rijksbijdrage aan oplossing van regionale knelpunten, waaronder:


* N18 aansluiting A35


* N35 oplossing knelpunten


* N50 verhoging brug Rampspol van 7 naar 13 meter


* N 69 Valkenswaard omleggen om de kernen


* Zuidelijke ringweg Groningen, verbetering Julianaplein


500 miljoen voor beter Openbaar Vervoer en water


* Extra impuls voor Noordvleugel voor inpassing infrastructuur, waaronder inzetten op aanleg van een IJmeerverbinding met hoogwaardig openbaar vervoer in de vorm van een RER van Almere naar Schiphol.: 100 miljoen


* Versterkte inzet op oplossing spoorse doorsnijdingen: 100 miljoen, waarmee met inzet van de regio's leefbaarheidsknelpunten kunnen worden opgelost


* Aansluiting Brabant op het nachtnet van de NS versnelde aanpak knelpunten spoor 45 mln


* Aanleg station Maarheze versnellingsprijs 5 mln


* Studie verlegging IJzeren Rijn naar traject A67 (studie/ kosten: 10 mln)


* Gratis openbaar vervoer voor MBO-leerlingen 90 mln


* Terugdraaien bezuinigingen stads- en streekvervoer (was totaal 400 mln / 4 jaar): 100 mln


* Bijdrage aan het onderhoud van veren over de rivieren in Verenfonds van 50 mln