Seminar: HR consequenties van outsourcing
Datum: Dinsdag 14 november 2006
Locatie: Media Plaza, Utrecht
Prijs: 449 Euro (Excl. BTW)
De arbeidsmarkt wordt geconfronteerd met de gevolgen van de vergrijzing en een tekort aan hoogopgeleide werknemers. Concurrentie uit lage lonen landen maakt dat er anders moet worden gedacht over de 'core business'. Bedrijven zoeken naar oplossingen om in een dergelijke markt hun positie te behouden en uit te bouwen. Outsourcing van bepaalde taken of hele bedrijfsprocessen is in dit kader bijna niet meer weg te denken uit het handboek van de manager.
Menselijke maat
Na een aantal jaren ervaring te hebben opgedaan met diverse outsourcingstrajecten, zoals o.a. outsourcing van ICT, wagenparkbeheer en salarisadministratie, blijkt dat de organisatorische inbedding en verandering een kritische succesfactor is. Welke activiteiten kun je uitbesteden en waar leg je de 'knip'. Wat zijn de personele consequenties en hoe zorg je dat er niet teveel ontrust bij de medewerkers ontstaat? Welke competenties zijn er nodig in de nieuwe 'afgeslankte' organisatie en hoe regel je het 'vendormanagement' in? Kortom wat is de menselijke maat.
HR: take the lead!
HR zit als geen ander op een uniek knooppunt als het gaat over mensen en organisatieverandering. Op welke wijze kan HR invulling geven aan de rol van business partner door de organisatie te ondersteunen bij de aspecten die bij outsourcing komen kijken?
Tijdens dit seminar, komen pioniers, experts en leveranciers aan het woord om u handvatten te geven, waarmee u uw rol als business partner in een outsourcingstraject vorm kunt geven. De volgende onderwerpen komen aan bod:
o De rol van HR bij het bemensen van innovatieve organisaties o Trends en ontwikkelingen op het gebied van outsourcing, nearsourcing en offshoring.
o De arbeidsrechtelijke consequenties van outsourcing o De regie rol van HR in dergelijke trajecten
o Uitwisselen van ervaringen. De do's and dont's van een HR professional uit de praktijk.
Doelgroep
Het seminar 'HR consequenties van outsourcing' is belangrijk voor: o Directie en MT leden
o HR Managers
o HR Beleidsadviseurs
o IT Managers
PROGRAMMA
11.00 Ontvangst met koffie
11:30 Opening en inleiding door dagvoorzitter - door Ralph Hofman, Quint Wellington Redwood
11.45 Keynote - Nederland innovatieland en de rol van HR Visie verhaal over de essentiele rol van HR in het goed bemensen van de core business van een organisatie
12.15 Keynote - Wat is de laatste stand van zaken op gebied van outsourcing? - door Marcel Blommenstijn van Platform Outsourcing Nederland
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om (delen van) primaire bedrijfsprocessen uit te besteden. Een aantal redenen ligt hieraan ten grondslag: verlagen van operationele kosten, verhoging van de effectiviteit en flexibiliteit van de ICT en focus op kerncompetenties. De overwegingen bij het besluit tot uitbesteden, hebben dus zeker niet alleen betrekking op kostenreductie maar zijn vooral ook van strategische aard. Naast trends binnen outsourcing komen ook zaken als de redenen en de meest gangbare transfermodellen voor outsourcing, fasering van de uitbesteding en de impact van offshore outsourcing komen aan de orde.
12.45 Elevator Pitch parallelsessies
De presentatoren van de parallelsessies pitchen ieder binnen 1 minuut hun sessie. Inschrijving voor deze sessies gaat op basis van voorinschrijving
13.00 Lunch en bezoek van de informatie markt
14.00 Parallelronde 1
14.30 Wissel
14.40 Parallelronde 2
15.15 Keynote - Arbeidsrechtelijke aspecten van outsourcing - door Anita de Jong, Lovells
Wat is de invloed van werknemers op de business case bij outsourcing? Wanneer is er bij outsourcing sprake van een overgang van onderneming? En wat zijn de rechtsgevolgen van de overgang. Tijdens de presentatie wordt dieper ingegaan op de verschillende arbeidsrechtelijke scenario's waar bedrijven mee bij outsourcing mee te maken kunnen krijgen.
16.00 Keynote - Hoe kan HRM haar rol als business partner bij outsourcingstrajecten invullen - ervaringscase door HR directeurs Hoe kan de 'change rol' door HR worden ingevuld. Welke consequenties heeft dit voor de manier waarop HR wordt bedreven en de competenties die daarvoor nodig zijn? Kortom een ervaringsverhaal over de bijdrage die HRM leveren aan het outsourcing proces en wat zijn de do's and don'ts.
16:45 Samenvatting van de dag
17:00 Netwerkborrel met snack
SPREKERS
Marcel Blommestijn (1964) studeerde Bedrijfs Informatiekunde aan de Hogere Economische School van Amsterdam. In 1997 voltooide hij zijn studie Economie aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie werkte Marcel als Projectleider bij de ING bank. Vervolgens vervulde hij bij AHOLD een projectleiders- en controllersfunctie. Bij Intergamma bekleedde Marcel de functie van Informatie Manager. Hier kreeg hij o.a. te maken met een reorganisatie van de IT afdeling en de daaraan gekoppelde outsourcing van alle productieactiviteiten. Sinds 1999 is Marcel als Senior Consultant actief bij Quint Wellington Redwood, waar hij zich specifiek richt op Outsourcing. Vanuit deze rol begeleidt hij organisaties die te maken hebben met strategische sourcing vraagstukken en uitbestedingstrajecten. Marcel is binnen het Platform Outsourcing Nederland (PON) voorzitter van de HR werkgroep. inschrijven
Hoofdsponsor:
Logica Cmg Ergodirect
Media partner:
IT Service Magazine Informatie
InCT Ik_magazine
P O Actueel HRnetwerk.nl
KennisPortal Imf
Human CG Solutions HRM Desk eHRM
Kennis partner:
Platform Outsourcing Nederland
CC - some rights reserved
contact: Media Plaza, Jaarbeurs Hal 6, Croeselaan 6, 3521 CA Utrecht
Tel: (030) 291 41 11 Fax: (030) 291 41 44
email: Sales and general questions: info@mediaplaza.nl - Technical &
Web: webmaster@mediaplaza.nl
help: Nog hulp nodig? Klik hier.