Balkenende: 'Jongeren die niets doen, geen optie'
Ecabo
Kenniscentra ECABO en Kenteq brengen eerste gezamenlijke nummer van Praktijk uit
Het vernieuwde vakblad Praktijk wil bedrijven laten zien dat opleiden van jongeren op hun
werkvloer leuk en nuttig is. Premier Jan Peter Balkenende sluit zich hierbij aan in een
interview in het nieuwste nummer: 'Een bedrijf dat investeert in zijn stagiairs,
investeert niet alleen in de leerling, maar ook in zijn eigen toekomst.' Volgens
Balkenende is niets doen voor jongeren geen optie. 'Jongeren met een uitkering en een aai
over de bol langs de kant laten staan, is onverantwoord hard en kil', aldus de premier.
Balkenende vertelt in Praktijk waarom hij elke jongere aan het leren, het werken of een
combinatie daarvan wil hebben. 'Een leerwerkplicht tot zeg 23 jaar is geen straf, maar
een kans op een goede toekomst. Je mag jongeren niet loslaten voor ze een diploma gehaald
hebben. En bedrijven doen er volgens de premier goed aan tijd en energie in het opleiden
en begeleiden van jongeren te steken. Werkgevers krijgen zo een veel beter beeld van de
talenten van mbo'ers dan in welk sollicitatiegesprek dan ook. Stagiairs opleiden kan zeer
profijtelijk blijken.'
De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven ECABO en Kenteq brengen het eerste
gezamenlijke nummer uit van Praktijk, vakblad over praktijkleren in het beroepsonderwijs.
Leren in de praktijk speelt een steeds prominentere rol in het beroepsonderwijs. Daarom
startte ECABO zo'n anderhalf jaar geleden met vakblad Praktijk. Kenteq sluit zich nu
daarbij aan. We hebben nu een ECABO- en een Kenteq-versie van Praktijk. Het blad gaat
naar een scala aan relaties in het onderwijs en bedrijfsleven. Het accent ligt op de
praktijkopleiders in de tienduizenden leerbedrijven die mbo-leerlingen begeleiden van de
economisch-administratieve, veiligheids-, ICT- en techniekopleidingen. Inmiddels heeft
een aantal collega-kenniscentra aangegeven, dat zij het blad ook naar de bedrijven in
hún sectoren willen gaan sturen.
Praktijk wil leerbedrijven ondersteunen en enthousiasmeren. Het blad doet hen volop tips
en ideeën aan de hand. Praktijk laat met allerlei voorbeelden uit de praktijk zien
dat stagelopen zowel leerling als leerbedrijf geen windeieren legt. Het blad wil
letterlijk de praktijk, de werkvloer, ademen, en dat komt ook terug in de vernieuwde
vormgeving van het blad.
Praktijk trok in de korte tijd van zijn bestaan al de nodige aandacht met een spraakmakend
onderzoek onder stagebedrijven over het uiterlijk en gedrag van hun stagiairs. Bovendien
won Praktijk tijdens de Grand Prix Bedrijfsbladen 2006 een Zilveren Veer voor zijn
rubriek 'Wat bezielt jongeren'. Daarin wordt ingegaan op wat stagiairs bezighoudt, wat ze
willen en hoe ze leven.
Noot voor de redactie