Balkenende: 'Jongeren die niets doen, geen optie'

Ecabo

Kenniscentra ECABO en Kenteq brengen eerste gezamenlijke nummer van Praktijk uit

Het vernieuwde vakblad Praktijk wil bedrijven laten zien dat opleiden van jongeren op hun werkvloer leuk en nuttig is. Premier Jan Peter Balkenende sluit zich hierbij aan in een interview in het nieuwste nummer: 'Een bedrijf dat investeert in zijn stagiairs, investeert niet alleen in de leerling, maar ook in zijn eigen toekomst.' Volgens Balkenende is niets doen voor jongeren geen optie. 'Jongeren met een uitkering en een aai over de bol langs de kant laten staan, is onverantwoord hard en kil', aldus de premier.

Balkenende vertelt in Praktijk waarom hij elke jongere aan het leren, het werken of een combinatie daarvan wil hebben. 'Een leerwerkplicht tot zeg 23 jaar is geen straf, maar een kans op een goede toekomst. Je mag jongeren niet loslaten voor ze een diploma gehaald hebben. En bedrijven doen er volgens de premier goed aan tijd en energie in het opleiden en begeleiden van jongeren te steken. Werkgevers krijgen zo een veel beter beeld van de talenten van mbo'ers dan in welk sollicitatiegesprek dan ook. Stagiairs opleiden kan zeer profijtelijk blijken.'

De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven ECABO en Kenteq brengen het eerste gezamenlijke nummer uit van Praktijk, vakblad over praktijkleren in het beroepsonderwijs. Leren in de praktijk speelt een steeds prominentere rol in het beroepsonderwijs. Daarom startte ECABO zo'n anderhalf jaar geleden met vakblad Praktijk. Kenteq sluit zich nu daarbij aan. We hebben nu een ECABO- en een Kenteq-versie van Praktijk. Het blad gaat naar een scala aan relaties in het onderwijs en bedrijfsleven. Het accent ligt op de praktijkopleiders in de tienduizenden leerbedrijven die mbo-leerlingen begeleiden van de economisch-administratieve, veiligheids-, ICT- en techniekopleidingen. Inmiddels heeft een aantal collega-kenniscentra aangegeven, dat zij het blad ook naar de bedrijven in hún sectoren willen gaan sturen.

Praktijk wil leerbedrijven ondersteunen en enthousiasmeren. Het blad doet hen volop tips en ideeën aan de hand. Praktijk laat met allerlei voorbeelden uit de praktijk zien dat stagelopen zowel leerling als leerbedrijf geen windeieren legt. Het blad wil letterlijk de praktijk, de werkvloer, ademen, en dat komt ook terug in de vernieuwde vormgeving van het blad.

Praktijk trok in de korte tijd van zijn bestaan al de nodige aandacht met een spraakmakend onderzoek onder stagebedrijven over het uiterlijk en gedrag van hun stagiairs. Bovendien won Praktijk tijdens de Grand Prix Bedrijfsbladen 2006 een Zilveren Veer voor zijn rubriek 'Wat bezielt jongeren'. Daarin wordt ingegaan op wat stagiairs bezighoudt, wat ze willen en hoe ze leven.


Noot voor de redactie