GeoWeek van start op GPS step

Geoweek

Rotterdam, 14 november 2006

De GeoWeek is van start gegaan. Gisteren vond de openingsmanifestatie van de GeoWeek plaats in het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam. De gastsprekers arriveerden tegen 14.00 uur met een GPS step bij het museum in hartje Rotterdam en openden daarmee de allereerste landelijke GeoWeek.

Vanaf vandaag maken in heel Nederland scholieren van 10 tot 15 jaar een week lang kennis met digitale kaarten, satellietbeelden en GPS. Geotechnologie en geo-ict wordt wereldwijd gezien als één van de grootste economische groeimarkten. In de GeoWeek kunnen meer dan 5.000 scholieren gaan ontdekken wat er door bedrijven, universiteiten en instellingen gedaan wordt in de geosector. Zij kunnen zelf meehelpen informatie te verzamelen en die met de modernste apparatuur en technieken verwerken, meedoen aan wereldwijd klimaatonderzoek of samen met gerenommeerde bedrijven en wetenschappers op expeditie gaan met veldwerk. Het 'zelf doen' staat centraal in de GeoWeek.

Dit eerste jaar bieden de bedrijven maar liefst 180 verschillende expedities aan, waar meer dan 5.000 leerlingen aan mee kunnen doen!
In de GeoWeek slaan wetenschap, bedrijfsleven en het aardrijkskundeonderwijs de handen ineen om scholieren al vroeg kennis te laten maken met het boeiende werk in een sector met een gouden toekomst.

Om voorop te blijven zijn voldoende kennis en goedgeschoolde werknemers onontbeerlijk. Vakorganisaties maken zich ernstige zorgen omdat uit onderzoek blijkt dat de toekomstige instroom opdroogt en nijpende tekorten zullen ontstaan. Juist in een tijd waarin thema's als klimaat, water, veiligheid, milieu, mobiliteit en ruimtelijke ordening steeds meer aandacht vragen.

Bijna 40 zeer diverse organisaties, zoals het Kadaster, TNO, Rijkswaterstaat, universiteiten, hogescholen, ingenieursbureaus, landschapsstichtingen, ict-bedrijven, musea, branche-organisaties en vakverenigingen werken samen om van de GeoWeek een groot succes te maken. Contact met de scholier vindt o.a. plaats middels de speciaal daartoe ontwikkelde website www.geoweek.nl
.
De KRO presenteerde op de openingsmanifestatie van de GeoWeek de eerste beelden van haar nieuwe spannende jeugdtelevisieserie 'Dropzone'. In deze serie worden leerlingen gedropt in voor hun onbekend terrein en zullen ze op basis van geografische informatie hun weg terug moeten vinden.

De GeoWeek is een initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) in Utrecht. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met vele partners (bedrijven, onderwijsinstellingen, universiteiten, kennisinstellingen en musea) en wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van Ruimte voor Geo-Informatie (RGI). Voor meer informatie over de GeoWeek kunt u kijken op www.geoweek.nl

Een foto van de basisscholieren Jasmin en Anne (12 jaar) op een GPS-step is (rechtenvrij) beschikbaar op het fotonet en de digitale beeldbank van het ANP.

Voor nadere inlichtingen over dit persbericht kunt u zich wenden tot: Bettie Rombouts, projectleider GeoWeek
Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap
Tel: 030-253 4341 of 06-1612 7798