GeoWeek van start op GPS step
Geoweek
Rotterdam, 14 november 2006
De GeoWeek is van start gegaan. Gisteren vond de openingsmanifestatie van de GeoWeek
plaats in het Nationaal Onderwijsmuseum in Rotterdam. De gastsprekers arriveerden tegen
14.00 uur met een GPS step bij het museum in hartje Rotterdam en openden daarmee de
allereerste landelijke GeoWeek.
Vanaf vandaag maken in heel Nederland scholieren van 10 tot 15 jaar een week lang kennis
met digitale kaarten, satellietbeelden en GPS. Geotechnologie en geo-ict wordt wereldwijd
gezien als één van de grootste economische groeimarkten.
In de GeoWeek kunnen meer dan 5.000 scholieren gaan ontdekken wat er door bedrijven,
universiteiten en instellingen gedaan wordt in de geosector. Zij kunnen zelf meehelpen
informatie te verzamelen en die met de modernste apparatuur en technieken verwerken,
meedoen aan wereldwijd klimaatonderzoek of samen met gerenommeerde bedrijven en
wetenschappers op expeditie gaan met veldwerk. Het 'zelf doen' staat centraal in de
GeoWeek.
Dit eerste jaar bieden de bedrijven maar liefst 180 verschillende expedities aan, waar
meer dan 5.000 leerlingen aan mee kunnen doen!
In de GeoWeek slaan wetenschap, bedrijfsleven en het aardrijkskundeonderwijs de handen
ineen om scholieren al vroeg kennis te laten maken met het boeiende werk in een sector
met een gouden toekomst.
Om voorop te blijven zijn voldoende kennis en goedgeschoolde werknemers onontbeerlijk.
Vakorganisaties maken zich ernstige zorgen omdat uit onderzoek blijkt dat de toekomstige
instroom opdroogt en nijpende tekorten zullen ontstaan. Juist in een tijd waarin thema's
als klimaat, water, veiligheid, milieu, mobiliteit en ruimtelijke ordening steeds meer
aandacht vragen.
Bijna 40 zeer diverse organisaties, zoals het Kadaster, TNO, Rijkswaterstaat,
universiteiten, hogescholen, ingenieursbureaus, landschapsstichtingen, ict-bedrijven,
musea, branche-organisaties en vakverenigingen werken samen om van de GeoWeek een groot
succes te maken. Contact met de scholier vindt o.a. plaats middels de speciaal daartoe
ontwikkelde website www.geoweek.nl
.
De KRO presenteerde op de openingsmanifestatie van de GeoWeek de eerste beelden van haar
nieuwe spannende jeugdtelevisieserie 'Dropzone'. In deze serie worden leerlingen gedropt
in voor hun onbekend terrein en zullen ze op basis van geografische informatie hun weg
terug moeten vinden.
De GeoWeek is een initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap
(KNAG) in Utrecht. Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met vele partners
(bedrijven, onderwijsinstellingen, universiteiten, kennisinstellingen en musea) en wordt
mede mogelijk gemaakt door subsidie van Ruimte voor Geo-Informatie (RGI).
Voor meer informatie over de GeoWeek kunt u kijken op www.geoweek.nl
Een foto van de basisscholieren Jasmin en Anne (12 jaar) op een GPS-step is (rechtenvrij)
beschikbaar op het fotonet en de digitale beeldbank van het ANP.
Voor nadere inlichtingen over dit persbericht kunt u zich wenden tot:
Bettie Rombouts, projectleider GeoWeek
Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap
Tel: 030-253 4341 of 06-1612 7798