06/053
KLM INVESTEERT MEER DAN 100 MILJOEN
IN VLOOT UPGRADE EN INTERIEUR
AMSTELVEEN, 13 november 2006 - KLM investeert de komende twee jaar meer dan100 miljoen euro in het vernieuwen, vervangen en upgraden van het interieur en exterieur van de KLM- en KLM cityhoppervloot.
"KLM verwacht met de investering de passagierswaardering en vliegbeleving van klanten met minimaal tien procent te verhogen", zei Paul Gregorowitsch, executive vice-president commercial, vandaag tijdens een persconferentie op Schiphol. Deze werd gehouden in verband met het gegeven dat de historische Dakota DC3 vandaag precies 70 jaar geleden door KLM als eerste niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij in gebruik werd genomen.
Het interieur van de hele KLM-vloot wordt eigentijdser, moderner en frisser. De verlichting en de kleuren en design van tapijt, gordijnen, schermen zijn op elkaar afgestemd. Het zitcomfort wordt op belangrijke aspecten verbeterd. Zo worden nieuwe stoelen in de Boeing 737-800/900 en in de World Business Class (WBC) van de Boeing 747-400 en vervolgens ook in de MD11 geïntroduceerd.
Paul Gregorowitsch: "Met deze investeringen wordt KLM's nieuwe productstandaard die al geïntroduceerd is in de nieuwe Boeing 777 en de Airbus A330 vliegtuigen, verder doorgevoerd, waardoor consistentie in productbeleving voor klanten wordt gegarandeerd. Zo wordt in de bestaande intercontinentale vloot (Boeing 747 en MD-11) de kwaliteit en het niveau van het WBC-product op hetzelfde niveau gebracht als in de Boeing 777 en in de Airbus A330. Het doel is om klanten een nog betere en nog aangenamere reis te bieden".
Aanpassingen Europa-vloot
De 18 Fokker 100-, 21 Fokker 70- en 14 Fokker 50-toestellen van KLM cityhopper, worden momenteel zowel van binnen als van buiten van een nieuw uiterlijk voorzien. De vliegtuigen krijgen een nieuw interieur (tapijt en gordijnen) en exterieur (dezelfde beschildering als de KLM-vloot). Daarnaast is in alle Fokker 100 toestellen inmiddels een moderner airconditioningsysteem geïnstalleerd, waardoor het klimaat tijdens de vlucht nog beter kan worden afgestemd op de wensen van de passagiers.
De KLM Boeing 737-vloot (in totaal 45 stuks van het type 300/400/800 en 900) heeft een moderner en frisser interieur (tapijten, gordijnen en schermen) gekregen.
Verder is in alle 18 Boeing's 737-800/900 de nieuwste Recaro 3510 stoel geïntroduceerd, met in de KLM Europe Select cabine inseat power van 110 Volt, waarop bijvoorbeeld een laptop kan worden aangesloten. De nieuwe Recaro-stoel is per zitplaats een kilo lichter dan de huidige stoel, waardoor tevens de brandstofkosten positief worden beïnvloed. De relatief nieuwe stoelen uit de 737-800/-900zijn geplaatst in 22 van de in totaal 27 Boeing's 737-300/400, de andere vijf krijgen ook de nieuwe Recaro-stoel.
Daarnaast is de KLM Europe Select in de 737-vloot verder gestandaardiseerd door in de Boeing's 737-900 dezelfde stoelindeling (configuratie) te voeren als in de Boeing's 737-300/400/800. Dit betekent dat ook in de 737-900 vloot, links en rechts van het gangpad, drie stoelen op rij worden geplaatst in de KLM Europe Select cabine. De verlichting in de Boeing 737-vloot is ook verder gestandaardiseerd, door in alle Boeing's 737-300/400 dezelfde frisse verlichting te installeren als in de Boeing's 737-800/900.
Aanpassingen intercontinentale vloot
Ook in een deel van de intercontinentale vloot, te weten 22 Boeing's 747-400 en 10 MD-11 toestellen, worden het tapijt, de gordijnen en kleurstelling, zowel als het materiaal van cabine-indelingswanden vervangen door modernere versies.
De World Business Class cabine in beide toesteltypes wordt in lijn gebracht met de nieuwe KLM-standaard door de introductie van de Koito ly-flat seat. Deze stoel is uitgerust met een audio/video on demand systeem (AVOD) en inseat power en is nu al te vinden in de Boeing 777 en de Airbus A330. Verder worden alle tv-schermen aan boord van de Boeing 747-400 toestellen vervangen door LCD-schermen van Matsushita/Panasonic, waardoor de cabine een strakker design uitstraalt. Alle stoelen in de Economy Class cabine van de MD11 worden vernieuwd en krijgen, op een later tijdstip, ook een audio/video on demand systeem.
Tot slot gaat de stoelindeling in de Economy Class cabine van de MD-11 van 2-4-3 naar 3-3-3 stoelen op een rij, met tussen elke drie stoelen een gangpad.
KLM
KLM