Marijnissen zou de beste verkoper van tweedehands auto s zijn
Cobben en van tulder
Jan Marijnissen zou de beste verkoper van tweedehands autos zijn
Op de website van Cobben en Van Tulder marketing en sales recruitment, is aan bezoekers de
volgende stelling voorgehouden:
Wie zou volgens u het beste scoren als verkoper van tweedehands autos?
Jan Marijnissen 34 procent
Wouter Bos 25 procent
Geert Wilders 10 procent
Alexander Pechtold 8 procent
Mark Rutte 7 procent
Andre Rouvoet 5 procent
Jan Peter Balkenende 4 procent
Olaf Stuger 4 procent
Femke Halsema 2 procent
Bas van der Vlies 1 procent
Gevraagd naar toelichtingen aan de commercieel specialisten die de poll invulden wordt
over Marijnissen gezegd dat hij echt en authentiek is en de taal van de kiezer spreekt.
Ook wordt opgemerkt dat hij niet alleen nu, maar eigenlijk altijd campagne voert. Sales
is een geïntegreerd onderdeel van zijn beleid. Over Wouter Bos werd een paar maal
opgemerkt dat hij een hoge gunfactor heeft. Hij is positief en goedlachs. Opvallend laag
staat Minister President Balkenende. Volgens iemand die de poll invulde is hij weliswaar
uitermate deskundig, gedegen en vriendelijk, maar zou hij de motorkap opendoen en in
sneltreinvaart technische details op gaan sommen. Ook was er een respondent die op Bas
van der Vlies stemde omdat die volgens hem uit geloofsovertuiging geen kat in de zak mag
verkopen. Een andere doordenker stemde op Jan Marijnissen omdat hij vermoedde dat die met
de laagste winstmarge genoegen zou nemen.
Verkoop draait om persoonlijk vertrouwen en het stemmen op een politieke partij is voor
veel mensen ook een zaak van persoonlijk vertrouwen in de lijsttrekker.
Natuurlijk zijn er veel verschillen tussen een tweedehands auto en een politiek programma.
Door aan marketing en salesspecialisten te vragen wie ze de beste autoverkoper vinden,
leer je hoe ze de verkoopstrategie van de lijstrekkers beoordelen. De programmatische
verschillen tussen bijvoorbeeld GroenLinks en de SP zijn voor veel mensen klein of
onbekend. De verschillen in de polls zijn echter groot en dit lijkt toch niet los gezien
te kunnen worden van de persoon Jan Marijnissen.
Wat lijsttrekkers kunnen leren van autoverkopers is wellicht de tip die komt uit een
training van de IVA, de autoschool te Driebergen. Neem altijd de keuze van de klant
serieus. Negatief praten over je concurrent is uitsluitend schadelijk voor degene die
zich negatief uitlaat.
De bezoekers van onze website zijn mensen werkzaam in een marketing en sales baan, op HBO
of Academisch niveau en met minimaal enkele jaren werkervaring. 484 bezoekers hebben in
Oktober en November de poll ingevuld.