Omzetstijging van bijna 15% over eerste negen maanden
met een sterke groei in Noord Amerika en opkomende markten
Parijs/Rotterdam, 13 november 2006
Provimi (genoteerd aan Euronext in Parijs), één van de wereldleiders op het gebied
van diervoeding, maakt vandaag haar omzetcijfers over de eerste negen maanden
van 2006 bekend.
De omzet steeg met 14,6% naar EUR 1.323,5 miljoen. Zowel in volume als in omzet
werd in vrijwel alle regio's een stijging gerealiseerd, met een bijzonder sterke groei
in Noord Amerika, opkomende en snel groeiende markten en de Europese honden-
en kattenvoer activiteiten. Nieuwe acquisities droegen voor EUR 34,6 miljoen bij
aan de omzet, terwijl gunstige wisselkoersen een positief effect hadden van EUR
27,5 miljoen. Op vergelijkbare basis steeg de omzet over deze periode met 9,2%.
Omzet (in miljoenen euro's) 30/09/2006 30/09/2005 verandering
Frankrijk 110,5 103,8 +6,5%
Polen 258,2 270,2 -4,4%
Rest van Europa 580,2 487,8 +18,9%
Noord Amerika 158,3 126,4 +25,2%
Rest van de wereld 216,3 166,8 +29,7%
Totaal 1.323,5 1.155,0 +14,6%
In Frankrijk wist Provimi haar marktaandeel uit te breiden door omzetgroei te realiseren
bij een krimpende markt. De gunstige exportontwikkeling zette door.
In Polen daalde de omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar door ongunstige
marktomstandigheden voor afnemers. De omzetdaling neemt echter langzaam af en
beperkte zich in het derde kwartaal tot -1,8%.
In de rest van Europa liet de omzet een aanhoudend gezonde groei zien, met name door
de overnames die in 2005 in Hongarije en Rusland werden gedaan. Nederland, Roemenië
en de honden- en kattenvoer activiteiten boekten eveneens een sterke groei.
In Noord Amerika nam de omzet gedurende het hele jaar sterk toe. Na de acquisitie in
juni van Vita in Canada, versterkte de groep in september haar positie verder in de
segmenten premixen en specialiteiten met de acquisities van Nutrius en Virtus Nutrition
in de Verenigde Staten. De omzet van deze laatste twee bedrijven werd vanaf september
geconsolideerd.
In de rest van de wereld realiseerden vrijwel alle landen een uitstekende verbetering van
omzet en volumes. Dit gold met name voor Chili, waar de groep in juli een joint venture
overeenkomst tekende met AquaChile, de op één na grootste zalmproducent ter wereld,
voor de productie van visvoer voor zoutwatervis. De hoge omzetgroei in Chili wordt
mede veroorzaakt door de gestegen grondstofprijzen voor visvoer die naar klanten
werden doorberekend. Argentinië en Brazilië lieten ook een goede prestatie zien, met een
groei van meer dan 20%.
Vooruitzichten
Gebaseerd op de prestaties die tot nu toe zijn behaald, blijft de groep positief ten aanzien
van de resultaten over het hele jaar 2006.
De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is
marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft bijna 9000 mensen in
dienst en realiseert een omzet van EUR 1,6 miljard. Provimi beschikt over meer dan 100
productiecentra in circa 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt
technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief
herkauwers, paarden, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766
Dit persbericht en andere informatie zijn beschikbaar op de website van de groep:
www.provimi.com.
---- --
Provimi Groep