Ingezonden persbericht
Veranderende organisaties vragen om nieuwe rol CIO
Onderzoek IBM geeft inzicht in veranderende rol CIO
Amsterdam, 13 november 2006 - De snel veranderende wereld en veranderende organisaties vragen om een nieuwe invulling van de rol van de CIO. Meer en meer organisaties hebben niet langer voldoende aan een hoofd van de IT-afdeling maar hebben een innovatieve IT professional nodig die nauw betrokken is bij business processen. Dat is één van de conclusies van het boek dat IBM vandaag lanceert met als titel 'in search of the new CIO'.
Het zijn niet slechts externe factoren zoals vervagende grenzen, toenemende concurrentie, beter geïnformeerde klanten, markttransparantie, lagere marges en slinkende budgetten, die de rol van de CIO beïnvloeden. Vooral ook de interne factoren hebben een groot effect op deze rol; de CIO heeft intern te maken met een nieuw soort lijnmanager die stuurt op meetbare succesfactoren en alles weet van de mogelijkheden van IT. Daarnaast ontstaat in veel organisaties een nieuwe cultuur met een platte organisatiestructuur waarbij iedereen verantwoordelijk is voor de resultaten, ook de IT-manager.
Waar nog een aantal jaren geleden de IT-manager moest sturen op reductie van IT-kosten, simplificering van IT-systemen en het managen van de IT-organisatie, is een van de belangrijkste taken nu mee te sturen met het lijnmanagement en meer dan ooit bij te dragen aan het behalen van de business doelstellingen. De ontwikkelingen en mogelijkheden van IT om hieraan bij te dragen zijn enorm maar vragen om een pro-actieve en flexibele IT-afdeling. Een flexibele IT-organisatie kan alleen bereikt worden door kosten-efficiency te combineren met een hoog niveau van standaardisatie en consolidatie. Alle geïnterviewden van het boek hebben deze topics dan ook hoog op de agenda staan.
Andere onderwerpen die het werkveld van de CIO sterk beïnvloeden zijn opkomende concurrentie in branches waar men die niet gewend was, de roep om meer creatieve IT-oplossingen, veranderende taken binnen de IT-afdeling en de opkomst van Service Oriented Architecture.
Aan het boek hebben CIO's van Rijkswaterstaat, Defensie (DTO), DSM, Heineken N.V., Corus Strip Products, Erasmus Universiteit, Zwitserleven, Rabobank Groep, KLM, NS, Schiphol Group en TNT Post hun bijdrage geleverd.
Over IBM
Voor meer informatie over IBM: http://www.ibm.com/nl/
####
Voor het aanvragen van een persexemplaar van het boek of meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 B.V.
Gerhilde Ammerlaan
Tel: 020-5304333 of 06-52347865
E-mail: gerhilde.ammerlaan@text100.nl