Ministerie van Justitie

'Wat voor kuddedier ben jij?'

Wees geen meeloper, maar geef je mening als het om veiligheid gaat

Nieuwsbericht | 13-11-2006

Vandaag start de campagne `Wat voor kuddedier ben jij?' waarin jongeren worden aangespoord hun mening te geven en niet zomaar mee te lopen met de groep. De campagne komt voort uit het Veiligheidsprogramma van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Het Veiligheidsprogramma `Naar een veiliger samenleving' heeft tot doel de veiligheid in Nederland te verhogen. Uit cijfers blijkt dat eenderde van de jongeren zich wel eens schuldig maakt aan overlast en criminaliteit. Onder invloed van groepsdruk overschrijden jongeren regelmatig de grens van wat wel en niet kan als het bijvoorbeeld gaat om vandalisme, geweld, misbruik van 112, diefstal/heling en overlast.

Op www.watvoorkuddedierbenjij.nl worden jongeren op een humoristische manier aangezet om hun eigen mening te geven. In de TV-commercial rappen Yes-R en De Cock (acteur Piet Römer) uit de serie Baantjer over groepsgedrag, meelopers en sporen jongeren aan om voor hun eigen mening uit te komen.

De nieuwe campagne is een vervolg op de succesvolle campagne van begin dit jaar `Wat voor eikel ben jij?'. Enkele resultaten van deze campagne:

* 1,2 miljoen websitebezoeken totaal, waarvan 30 % herhaalbezoek.
* 1.000 jongeren gaan elke dag op de website met elkaar in discussie.

* Bereik: 97% van jongeren herkent de campagne
* Jongeren geven aan na de campagne vaker met vrienden te praten over onderwerpen als geweld, overlast, vandalisme enz.