'Wat voor kuddedier ben jij?'
Wees geen meeloper, maar geef je mening als het om veiligheid gaat
Nieuwsbericht | 13-11-2006
Vandaag start de campagne `Wat voor kuddedier ben jij?' waarin
jongeren worden aangespoord hun mening te geven en niet zomaar mee te
lopen met de groep. De campagne komt voort uit het
Veiligheidsprogramma van de ministeries van Justitie en Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties.
Het Veiligheidsprogramma `Naar een veiliger samenleving' heeft tot
doel de veiligheid in Nederland te verhogen. Uit cijfers blijkt dat
eenderde van de jongeren zich wel eens schuldig maakt aan overlast en
criminaliteit. Onder invloed van groepsdruk overschrijden jongeren
regelmatig de grens van wat wel en niet kan als het bijvoorbeeld gaat
om vandalisme, geweld, misbruik van 112, diefstal/heling en overlast.
Op www.watvoorkuddedierbenjij.nl worden jongeren op een humoristische
manier aangezet om hun eigen mening te geven. In de TV-commercial
rappen Yes-R en De Cock (acteur Piet Römer) uit de serie Baantjer over
groepsgedrag, meelopers en sporen jongeren aan om voor hun eigen
mening uit te komen.
De nieuwe campagne is een vervolg op de succesvolle campagne van begin
dit jaar `Wat voor eikel ben jij?'. Enkele resultaten van deze
campagne:
* 1,2 miljoen websitebezoeken totaal, waarvan 30 % herhaalbezoek.
* 1.000 jongeren gaan elke dag op de website met elkaar in
discussie.
* Bereik: 97% van jongeren herkent de campagne
* Jongeren geven aan na de campagne vaker met vrienden te praten
over onderwerpen als geweld, overlast, vandalisme enz.
Ministerie van Justitie