MINBZK:Gnoe moet jongeren aan het denken zetten

Ministerie bzk

http://www.minbzk.nl

Gnoe moet jongeren aan het denken zetten

Gnoes, geiten en lemmingen - allen erkende kuddedieren - spelen een hoofdrol in een nieuwe overheidscampagne met de boodschap 'wees geen meeloper, maar geef je mening als het om veiligheid gaat'. De campagne moet jongeren bewust maken dat ze als meeloper met een groep soms fout - crimineel - gedrag vertonen. Deze campagne wil deze groepsdruk bespreekbaar maken. Ook in deze campagne hebben rechercheur De Cock en rapper Yes-R elkaar gevonden.

De campagne 'wat voor kuddedier ben jij?' is de logische follow up van de 'wat voor een eikel ben jij? '-campagne en vindt plaats onder de vlag van de bredere campagne Nederland Veilig. Deze campagne vloeit voort uit het veiligheidsprogramma waarin het kabinet tal van maatregelen heeft gebundeld om de veiligheid in Nederland te vergroten. De campagne past binnen het kabinetsbeleid waarin mensen wordt gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid om Nederland veilig te maken, naast wat de overheid doet.

De 'wat voor een eikel ben jij'-campagne wilde jongeren laten nadenken over waar zij zelf de grens leggen bij al dan niet acceptabel gedrag. De kuddedier-campagne gaat een stap verder: nu gaat het erom dat jongeren voor hun eigen mening durven uitkomen, een mening die soms haaks staat op de groepsnorm. Jongeren laten zich soms onder druk van een groep verleiden tot storend, overlastgevend of soms ronduit crimineel gedrag; met z'n allen een bushokje slopen, diefstal plegen of mensen bedreigen of beroven. Deze campagne wil in ieder geval deze druk bespreekbaar maken.

De campagne bestaat uit een televisiespot, radiospotjes en artikelen voor free publicity trajecten. Daarnaast is er op de site www.watvooreenkuddedierbenjij.nl specifieke informatie voor jongeren te vinden, maar ook zijn er computergames (waaronder het nu al legendarische gnoe gnoe revolution). Verder is er een t-shirtwedstrijd en een scholenwedstrijd, waar leerlingen een rap kunnen maken over groepsgedrag en veiligheid. De campagneperiode loopt tot januari. De creatieve invulling van de campagne is verzorgd door het reclamebureau PPGH/JWT. Met de campagne is een bedrag gemoeid van ruim een miljoen euro.


Noot voor de redactie,