MINBZK:Gnoe moet jongeren aan het denken zetten
Ministerie bzk
http://www.minbzk.nl
Gnoe moet jongeren aan het denken zetten
Gnoes, geiten en lemmingen - allen erkende kuddedieren - spelen een hoofdrol in een nieuwe
overheidscampagne met de boodschap 'wees geen meeloper, maar geef je mening als het om
veiligheid gaat'. De campagne moet jongeren bewust maken dat ze als meeloper met een
groep soms fout - crimineel - gedrag vertonen. Deze campagne wil deze groepsdruk
bespreekbaar maken. Ook in deze campagne hebben rechercheur De Cock en rapper Yes-R
elkaar gevonden.
De campagne 'wat voor kuddedier ben jij?' is de logische follow up van de 'wat voor een
eikel ben jij? '-campagne en vindt plaats onder de vlag van de bredere campagne Nederland
Veilig. Deze campagne vloeit voort uit het veiligheidsprogramma waarin het kabinet tal van
maatregelen heeft gebundeld om de veiligheid in Nederland te vergroten. De campagne past
binnen het kabinetsbeleid waarin mensen wordt gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid
om Nederland veilig te maken, naast wat de overheid doet.
De 'wat voor een eikel ben jij'-campagne wilde jongeren laten nadenken over waar zij zelf
de grens leggen bij al dan niet acceptabel gedrag. De kuddedier-campagne gaat een stap
verder: nu gaat het erom dat jongeren voor hun eigen mening durven uitkomen, een mening
die soms haaks staat op de groepsnorm. Jongeren laten zich soms onder druk van een groep
verleiden tot storend, overlastgevend of soms ronduit crimineel gedrag; met z'n allen een
bushokje slopen, diefstal plegen of mensen bedreigen of beroven. Deze campagne wil in
ieder geval deze druk bespreekbaar maken.
De campagne bestaat uit een televisiespot, radiospotjes en artikelen voor free publicity
trajecten. Daarnaast is er op de site www.watvooreenkuddedierbenjij.nl specifieke
informatie voor jongeren te vinden, maar ook zijn er computergames (waaronder het nu al
legendarische gnoe gnoe revolution). Verder is er een t-shirtwedstrijd en een
scholenwedstrijd, waar leerlingen een rap kunnen maken over groepsgedrag en veiligheid.
De campagneperiode loopt tot januari. De creatieve invulling van de campagne is verzorgd
door het reclamebureau PPGH/JWT. Met de campagne is een bedrag gemoeid van ruim een
miljoen euro.
Noot voor de redactie,