Nivel
NIVEL international
Wat vindt patiënt van ziekenhuisservicepunt?
13 november 2006
Patiënten van ziekenhuis Bernhoven willen op de toekomstige
servicepunten in Oss en Veghel vooral terechtkunnen voor een diagnose,
een spreekuur met een specialist of gespecialiseerde verpleegkundige.
Ouderen en chronisch zieken zien ook graag aanvullende voorzieningen
zoals een hulpmiddelenuitleen, een apotheek en een woon-zorg-loket.
Voor het ziekenhuis en zorgaanbieders betekent dit een unieke
mogelijkheid voor samenwerking in een breed zorgsteunpunt. Zo kan nog
beter worden ingespeeld op de wensen van ouderen en chronisch zieken
in oostelijk Noord-Brabant.
Nieuw ziekenhuis met twee servicepunten
Als ziekenhuis Bernhoven in 2012 verhuist naar een nieuwe locatie in
Uden-Noord, komen er ziekenhuisservicepunten op de huidige locaties in
Oss en Veghel. Het ziekenhuis wil bij de invulling van deze
servicepunten inspelen op de wensen en verwachtingen van ouderen en
chronisch zieken. Daarom heeft het NIVEL bij een grote groep patiënten
van ziekenhuis Bernhoven behoeften en wensen in kaart gebracht.
Hieruit blijkt onder meer dat patiënten in Oss en Veghel en dan vooral
mensen zonder auto, mensen die verder weg wonen van het nieuwe
ziekenhuis, mensen met een slechte gezondheid en ouders van chronisch
zieke kinderen de verhuizing van het ziekenhuis niet als een
verbetering zien. Toch vindt ongeveer 90% van de patiënten in Oss en
Veghel de inrichting van servicepunten een goed idee.
Spoedeisende hulp
Patiënten willen dat de ziekenhuisservicepunten in ieder geval
mogelijkheden bieden voor diagnostiek en spreekuren met specialisten
en gespecialiseerde verpleegkundigen. Ze willen met name voor
kortdurende consulten of controles en gecombineerde afspraken op de
servicepunten terechtkunnen. Daarnaast vindt ruim de helft van de
patiënten dat de servicepunten paramedische zorg moeten bieden, dat er
een balie of contactpersoon moet zijn voor informatie over ziekte,
gezondheid en zorg, en dat er een uitleen- of verkooppunt voor
hulpmiddelen en een apotheek moet komen. Een meerderheid van de
patiënten wil dat de servicepunten ook spoedeisende hulp bieden.
Eigen specialist
Patiënten stellen wel duidelijke voorwaarden aan de ziekenhuiszorg op
het servicepunt: zij willen hun eigen specialist kunnen zien, een
korte wachtlijst (minder dan twee weken) voor een afspraak en
aansluitende afspraken op één dag. Als de zorg op het servicepunt hier
niet aan voldoet, zullen patiënten vaker kiezen voor een bezoek aan
het verder gelegen nieuwe ziekenhuis. Vooral ouderen, laagopgeleiden
en patiënten met beperkingen kiezen daarbij eerder voor het
ziekenhuis. Patiënten die meer complexe zorg nodig hebben, gaan
vermoedelijk eerder naar het nieuwe ziekenhuis omdat zij daar voor een
breder scala aan gezondheidsproblemen terechtkunnen.
Vignetonderzoek
Aan het onderzoek hebben 1.477 patiënten van ziekenhuis Bernhoven
meegewerkt. De respons op de schriftelijke enquête was hoog (72%). In
de enquête zijn vragen gesteld over voorkeuren voor de functies van de
servicepunten, verwachtingen van de ziekenhuiszorg, toekomstig
zorggebruik, en de mening over de verhuizing van ziekenhuis Bernhoven.
Naast het vragenlijstonderzoek vond een vignetonderzoek plaats om
toekomstige keuzes en afwegingen van patiënten in kaart te brengen.
Hiervoor zijn tijdens twee bijeenkomsten vignetten (situatieschetsen)
aan 75 patiënten uit de regio Oss of Veghel voorgelegd. Bij elke
situatieschets werden respondenten gevraagd of zij zouden kiezen voor
een bezoek aan het nieuwe ziekenhuis of aan het servicepunt op de
dichtstbijzijnde locatie.