Technische Universiteit Delft
Verkeerslicht
31 oktober 2006 door M&C
Promotie van dhr. F. Viti: "The dynamics and uncertainty of delays at
signals"
13 november 2006 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Dhr. F. Viti | Laurea di dottore Ingegneria Civile, Italië
promotor | Prof.dr. H.J. van Zuijlen (CiTG)
The dynamics and uncertainty of delays at signals
Het modeleren van vertraging bij verkeerslicht geregelde kruispunten
is een probleem dat vele onderzoekers de afgelopen 50 jaar heeft
beziggehouden. En dit probleem blijft tot op heden een zwak punt in de
schatting en voorspelling van reistijden in stedelijke netwerken. Zo
is het een vaak gemaakte aanname dat vertragingen bij kruispunten in
onverzadigde toestand zich in evenwicht bevinden, en deze
hoofdzakelijk gekarakteriseerd worden door de verkeerslicht regeling
(uniforme vertraging) en de aankomst distributie (stochastische
vertraging), terwijl vertragingen in over verzadigde toestand
hoofdzakelijk bepaald worden door de dynamiek van de overstroom
vertraging. Deze niet realistische aanname impliceert dat er geen
gladde transitie tussen de twee toestanden is. En om dit probleem op
te lossen zijn er een aantal heuristische modellen ontwikkeld, maar
tot op heden ontbreekt er een exacte formulering die de dynamica van
de transitie weet te representeren. In dit proefschrift wordt een
nieuw model gepresenteerd, gebaseerd op probabilistische theorie, die
de bijdrage van overstroom wachtrijen aan verkeerslicht vertraging in
onverzadigde toestand weet bloot te leggen. Dit model is daarom in
staat de dynamiek van de overstroom wachtrijen bij verkeerslichten die
functioneren nabij en boven capaciteit te verklaren. Probabilistische
modellen maken het bovendien mogelijk om een schatting te geven van de
onzekerheid van deze wachtrijen en vertragingen. Dit kan bijvoorbeeld
belangrijke informatie zijn voor het schatten van de betrouwbaarheid
van reistijden. De noodzaak tot een simpele formulering van de
verwachtingswaarde en de standaardafwijking van de wachtrij lengte,
voor bijvoorbeeld optimalisatie en toedelings processen, zijn een
motivatie geweest voor het ontwikkelen van nieuwe heuristische
formules, te weten de: Van Zuylen-Viti modellen. Deze weten het gedrag
van het probabilistisch model, onder generieke aannames van het
aankomst proces, goed na te bootsen. De geldigheid van beide modellen
wordt bevestigd door de consistentie van de resultaten met betrekking
tot microscopische verkeerssimulaties. In deze vorm van simuleren
wordt ieder voertuig als een individu gemodelleerd wat meer parameters
vereist en langere rekentijden tot gevolg heeft. Bovendien wordt de
flexibiliteit van dit model geïllustreerd door de mogelijkheden die
het biedt om complexere scenario's te modeleren. In tegenstelling tot
de simpele modellen voor geïsoleerde, één strooks en statische
verkeerslichtregelingen, is dit model in staat om bovendien arterieel
corridoren, meerstrooks- en dynamische verkeerslichtregeling te
modelleren. De promovendus voorziet dan ook toepassing van deze
methodologie op grotere verkeersnetwerken.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.