Technische Universiteit Delft

Verkeerslicht
31 oktober 2006 door M&C

Promotie van dhr. F. Viti: "The dynamics and uncertainty of delays at signals"

13 november 2006 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft

Dhr. F. Viti | Laurea di dottore Ingegneria Civile, Italië promotor | Prof.dr. H.J. van Zuijlen (CiTG)

The dynamics and uncertainty of delays at signals Het modeleren van vertraging bij verkeerslicht geregelde kruispunten is een probleem dat vele onderzoekers de afgelopen 50 jaar heeft beziggehouden. En dit probleem blijft tot op heden een zwak punt in de schatting en voorspelling van reistijden in stedelijke netwerken. Zo is het een vaak gemaakte aanname dat vertragingen bij kruispunten in onverzadigde toestand zich in evenwicht bevinden, en deze hoofdzakelijk gekarakteriseerd worden door de verkeerslicht regeling (uniforme vertraging) en de aankomst distributie (stochastische vertraging), terwijl vertragingen in over verzadigde toestand hoofdzakelijk bepaald worden door de dynamiek van de overstroom vertraging. Deze niet realistische aanname impliceert dat er geen gladde transitie tussen de twee toestanden is. En om dit probleem op te lossen zijn er een aantal heuristische modellen ontwikkeld, maar tot op heden ontbreekt er een exacte formulering die de dynamica van de transitie weet te representeren. In dit proefschrift wordt een nieuw model gepresenteerd, gebaseerd op probabilistische theorie, die de bijdrage van overstroom wachtrijen aan verkeerslicht vertraging in onverzadigde toestand weet bloot te leggen. Dit model is daarom in staat de dynamiek van de overstroom wachtrijen bij verkeerslichten die functioneren nabij en boven capaciteit te verklaren. Probabilistische modellen maken het bovendien mogelijk om een schatting te geven van de onzekerheid van deze wachtrijen en vertragingen. Dit kan bijvoorbeeld belangrijke informatie zijn voor het schatten van de betrouwbaarheid van reistijden. De noodzaak tot een simpele formulering van de verwachtingswaarde en de standaardafwijking van de wachtrij lengte, voor bijvoorbeeld optimalisatie en toedelings processen, zijn een motivatie geweest voor het ontwikkelen van nieuwe heuristische formules, te weten de: Van Zuylen-Viti modellen. Deze weten het gedrag van het probabilistisch model, onder generieke aannames van het aankomst proces, goed na te bootsen. De geldigheid van beide modellen wordt bevestigd door de consistentie van de resultaten met betrekking tot microscopische verkeerssimulaties. In deze vorm van simuleren wordt ieder voertuig als een individu gemodelleerd wat meer parameters vereist en langere rekentijden tot gevolg heeft. Bovendien wordt de flexibiliteit van dit model geïllustreerd door de mogelijkheden die het biedt om complexere scenario's te modeleren. In tegenstelling tot de simpele modellen voor geïsoleerde, één strooks en statische verkeerslichtregelingen, is dit model in staat om bovendien arterieel corridoren, meerstrooks- en dynamische verkeerslichtregeling te modelleren. De promovendus voorziet dan ook toepassing van deze methodologie op grotere verkeersnetwerken.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.