Ingezonden persbericht
| | | |
| | | | | | | | | | |Balistraat 48 a | |Vereniging|Multicul|Vriendsch| |1094 JN | | |turele |ap | |Amsterdam | | | | | |Tel: (020) 665 33 20 | | | | | |(06-10112691) | | | | | |Bankrekening: 48.93.34.997 | | | | | |K.v.K. | | | | | |40.53.87.25 | | | | | |e-mail: assadaaka@hotmail.com| | | | | | | | | | | |Website: www.assadaaka.tk |
Eén rustdag voor ons allen
Op woensdagavond 8 november jongstleden werd er bij de multiculturele vereniging Assadaaka in buurthuis de Meevaart een thema-avond gehouden in het licht van het thema 'Rustdag in relatie tot je levensbeschouwelijke dan wel religieuze achtergrond'. Deze avond was een samenwerkingsverband tussen Assadaaka en de RLRA.
De sprekers van die avond waren: Liesbeth Baars, vrijzinnig protestant; Ahmed El Mesri, vrijzinnig moslim; John Raghoebarsing, hindu; Lies Deggeler, humanist; David van Huiden, liberaal jood.
De avond werd geleid door Joep Schrijvers, humanist
Welkom
Tijdens het welkomstwoord stelde Joep twee vragen aan het aanwezige publiek:
1. Wat doe je als je rust hebt
2. Heeft rust met jouw levensbeschouwing/religie te maken?
Na afloop van de vijf minuten gezellig door elkaar heen praten kwam men al tot een eerste conclusie. Rust is voor elk mens iets anders. De een slaapt en noemt dit rust, de ander gaat met z'n hond wandelen in de natuur, en weer een ander werkt en ervaart dat als rust. Ook voor wat vraag twee betreft waren er verschillende antwoorden. Voor sommigen is er wel een relatie tussen rust en religie en voor anderen niet! Wat opviel was dat de mensen met een religieuze instelling niet persé rust als iets religieus ervaren. Vervolgens kwamen de sprekers van deze avond aan het woord.
Liesbeth Baars, vrijzinnig protestant
Liesbeth nam het publiek mee terug naar het begin. Dat deed ze aan de hand van het plaatjesboek Paradiso van Len Munnik. De schrijver geeft aan de hand van tekeningen zijn visie op het scheppingsverhaal en hij legt een duidelijke relatie tot onrust en het verlangen naar het 'bezitten' van veel aardse goederen ten koste van je rust. Liesbeth is gesteld op rust en zij gelooft in een goed einde voor de mensheid.
Voor haar persoonlijk is rust op zondagmiddag na de dienst thuiskomen, gemakkelijk zittende kleding aantrekken, een boek pakken en lekker met eten bezig zijn. Voor haar heeft de rustdag te maken met het besef dat het leven is om te vieren. Het leven als feest! Het leven als iets waarvan men tijdens de rust kan en mag genieten.
Ahmed El Mesri, vrijzinnig moslim
Volgens Ahmed is de mens te vergelijken met een endorfinefabriek die vierentwintig uur doordraait. Streven naar roem, eer en rijkdom, verlangens van het Ego 'verbieden' ons om te rusten en werkelijk helemaal niets te doen. Er staat ook vanuit de 'buitenwereld' een enorme druk op de mens die rust wil. Rust is iets om je wenkbrauwen bij op te trekken. Nog nooit waren er zoveel overspannen mensen, als de laatste twintig jaar. Vermoeidheidsziekten, kanker, stressaandoeningen zoals RSI, hartinfarcten en emotioneel uitgeputte mensen, noem maar op. De aantallen groeien net zoals de werkuren en de bezigheidsuren terwijl onze geest regelmatig rust nodig heeft, om als een zonnebloem de zon te kunnen volgen en zo weer opnieuw energie te krijgen. Naar eigen zeggen is Ahmed een Marokkaan die nooit rust heeft gevonden omdat hij telkens reist tussen twee culturen. Rust is volgens hem een weldaad voor de ziel en de opmaat naar vrede!
John Raghoebarsing, hindu
John, aanwezig als toehoorder, werd door Joep spontaan uitgenodigd om iets over rust te vertellen vanuit zijn hindu achtergrond. Hij legt uit dat er een wisselwerking is tussen het fysiologische en het psychologische aspekt van rust. Tijdens de dag ben je actief en tijdens de nacht ben je inactief. Je hebt dus daden, zoals slapen waar niets uit voortkomt en daden, zoals werk waar wel iets uit voortkomt! John is op zoek naar de rust zoeken binnen de activiteit. Daar worstelt hij mee. Hoe vind je rust binnen de activiteit. Immers dit is van belang omdat de activiteit iets voortbrengt in de maatschappij. Hij legt uit dat als je slaapt (inactief) er eigenlijk niets gebeurd terwijl als je werkt (actief) daar iets uit voortkomt en juist daarom is het zaak om actief rust te vinden! Immers iets tot stand brengen geeft voldoening en voor hem ook rust!
Lies Deggeler, humanist
Humanisten kennen volgens geen Lies geen specifieke rustdag. Toen ze bij Google onder de term rustdag in combinatie met humanisme zocht, kwam er niets te voorschijn. Volgens de humanisten is het de bedoeling dat de mens zich los van God
cultiveert. Rust is een prachtig begrip en zij verlangt erg naar rust. Het is de kunst om te leven met vragen en daarbinnen rust te vinden. Humanisten hebben de vrijheid om zich aan te sluiten bij allerlei activiteiten en rust is volgens Lies goed voor de mens, immers het is in ruste dat je weer balans kan vinden.
David van Huiden, liberaal jood
De sabbat is de rustdag voor de joden. Het is een wezenlijk element binnen de joodse cultuur. Niet weg te denken uit het dagelijkse joodse leven. Sabbat betekent 'staken'. Niemand mag werken op deze dag. Men mag niet creatief bezig zijn. Immers de schepper rust op die dag (op de zevende dag rustte God en keek naar zijn schepping) en kijkt en geniet van zijn creatie. In navolging daarvan de mens ook. Er is dus sprake van rust tussen zonsondergang op de vrijdag avond tot zonsondergang op de zaterdag avond. Ontspanning staat centraal tijdens deze rustperiode en ook wordt het leven gevierd.
Pauze
Na de pauze namen de sprekers gezamenlijk aan een tafel plaats en werd hen en ook het publiek de vraag gesteld of er één collectieve rustdag moet komen voor alle Nederlanders. Het leeuwendeel van de panelleden en ook van het publiek zag daar niet zo veel in. Te veel bezwaren, zoals maan- en zonstanden of gewoon het niet zo zien zitten om met z'n allen verplicht iets te vieren. Wel kwam heel duidelijk naar voren dat men elkaars rustdag respecteert en het eigenlijk ook zo wil laten zoals het nu is. Individualisme en zelfbeschikkingsrecht waren ook termen die als gekleurde draden door de discussie heen geregen werden.
Joep Schrijvers die de avond voortreffelijk met gepaste ernst en humor leidde vertelde dat er pillen op de markt verkrijgbaar zijn waardoor de mens nog maar twee uur slaap nodig heeft. Of je daar nu rustig van wordt?
Afsluiting
De avond werd afgesloten met een zin uit Ahmeds speech:
Rust is een weldaad voor de ziel en de opmaat naar vrede!
Verslag Tess Jungblut, vrijzinnig mens
Amsterdam, 10 november 2006
---- --