Ingezonden persbericht
---
PERSBERICHT
Rotterdam, 10 november 2006
GOODIES ONDERZOEK TOONT AAN: CONSUMENT WIL BEWUSTER LEVEN
Eerlijk en bewust leven is niet langer voorbehouden aan een kleine groep verantwoorde mensen. Uit een
door onderzoeksbureau Wemar, in opdracht van Goodies Magazine, gehouden enquête blijkt dat 80%
van de Nederlanders de intentie heeft om bewuster en duurzamer te leven. Het Goodies-onderzoek toont
aan dat meer dan 14% van de automobilisten hun auto wel eens laat staan om het milieu te sparen. Maar
liefst 25% van de Nederlanders doet aan vrijwilligerswerk en 26% van de respondenten koopt wel eens
bewust eerlijk geproduceerde kleding. Verder eet 59% af en toe vegetarisch en eet 51% van de
respondenten soms bewust biologische producten.
Onderzoeksbureaus en trendwatchers vallen over elkaar heen om de nieuw ontstane "generatie" te benoemen en
te beschrijven. Goodies heeft voor hen de luchtige term "de nieuwe mens" bedacht. De nieuwe mens is
optimistisch en realistisch; wil lekker genieten maar niet ten koste van een ander. Is op zoek naar balans tussen
werk en vrije tijd, houdt van lekker koken met eerlijke ingrediënten, houdt van een diverse maatschappij en van
reizen zonder de wereld uit te wonen. Het onderzoek is gepubliceerd in Goodies Magazine, dat vanaf deze week
verkrijgbaar is in de boekwinkel.
De nieuwe mens
Waarom nemen we toch de auto? Van de respondenten geeft 49% aan dat dit noodzakelijk is vanwege het werk.
Maar liefst 41% vindt het openbaar vervoer te slecht of te duur. Toch laat 14% regelmatig zijn auto staan
vanwege het milieu, terwijl 53% dat doet vanwege de gezondheid. Met het biologisch eten is het beter gesteld:
36% van het Nederlandse volk eet een paar keer per week biologisch, 9% zelfs elke dag. En 51% eet regelmatig
biologisch. Een meerderheid vindt wel dat biologisch eten goedkoper moet worden, dat het beter herkenbaar
moet zijn en er aantrekkelijker uit moet zien. Ook "schone kleren" winnen aan populariteit. Maar liefst 26%
koopt vaak of soms kleding die niet is gemaakt door kinderhandjes (42% vindt dat belangrijk) of
milieuverantwoord is geproduceerd (24%).
Barrières bij het eerlijker leven
Het onderzoek van Goodies Magazine richtte zich ook op het vaststellen van wat nu precies de barrières zijn.
Ofwel, waarom willen zoveel mensen eerlijker leven maar komt er zo weinig van terecht. Voor veel mensen
(35%) is het een kwestie van tijd. Anderen noemen het gebrek aan de juiste informatie over de producten (31%)
of het beperkte aanbod van duurzame producten (20%) het grote probleem. Maar de overgrote meerderheid
(46%) denkt nog steeds dat duurzaam ook duurder is en beschouwt de prijs het grote probleem.
www.goodies.nl
Vanaf deze week is Goodies Magazine verkrijgbaar in de boekwinkel. Ook de website www.goodies.nl is online.
Beiden zijn onderdeel van het multimediaconcept. Goodies verschijnt in februari 2007 met een serie Tv-
programma's rond het acteursechtpaar Isa Hoes en Antonie Kamerling. In oktober 2007 vindt de Goodiesbeurs
plaats, gecombineerd met een cultureel evenement in het Rotterdamse Ahoy. Goodies richt zich op die groep
mensen die graag bewuster wil leven, maar daar nog handvatten voor zoekt.
Goodies Media & Awareness B.V. is een samenwerking tussen Solidaridad en Brighterworld.