OHRA: aanvullende zorgverzekering vaak onnodig duur
Creative venue
OHRA komt als eerste met totaal pakket levensfase georiënteerde AV-pakketten
ONGEWENSTE DEKKING MAAKT AANVULLENDE VERZEKERINGEN ONNODIG DUUR
Arnhem - 10 november 2006. Een ruime meerderheid van de Nederlanders is zich bewust van
het feit dat hun aanvullende zorgverzekering (AV) extra's biedt waarvan zij eigenlijk
geen gebruik zullen maken. Dat maakt aanvullende verzekeringspakketten in veel gevallen
niet relevant en onnodig duur. Curieus genoeg bestaat er tegelijkertijd onverschilligheid
bij consumenten. Onder het motto 'je weet maar nooit' accepteren ze dat aanvullende
verzekeringen blijkbaar het gehele leven bestrijken en niet delen ervan waarmee meer
relevante dekking voor specifieke gezins- of leefsituaties wordt geboden. Meer dan 70%
van de gezinnen en ouderen bij wie de kinderen al het huis uit zijn ergeren zich hier het
meeste aan. Jongeren tonen hierin minder interesse.
Het onderliggende onderzoek werd uitgevoerd door Goos Marketing Research in opdracht van
OHRA onder vier categorieën: vrijgezellen (singles), samenwonenden (duo's), gezinnen
en ouderen waarvan de kinderen de deur uit zijn (empty nesters). De aanwezigheid van
dekkingen waar men nooit gebruik van zal maken wordt door een ruime meerderheid
bezwaarlijk gevonden.
Het primaire motief om een aanvullende verzekering te nemen, zo wordt bevestigd in het
onderzoek, is het afdekken van een zorgrisico dat zich voordoet in een bepaalde
levensfase. Zo worden extra aanvullende vergoedingen voor kraamzorg vaker door
samenwonenden (duo's) en (jonge) gezinnen afgedekt, en extra fysiotherapie relatief vaker
door ouderen. Tandheelkunde vormt hier overigens een uitzondering op.
Aanvullende verzekeringen te duur
Tussen de 54-62% onderschrijft de stelling dat onnodige extra's de polis duurder maken dan
noodzakelijk en bijna 70% zou voor dit geld liever andere vergoedingen hebben dan de voor
hen onnodige extra's. Een zeer ruime meerderheid is tegelijkertijd geïnteresseerd in
een persoonlijke, zelf samen te stellen aanvullende polis en zou overwegen naar aanleiding
daarvan van verzekeringsmaatschappij te veranderen.
OHRA nam het initiatief tot het onderzoek naar aanleiding van de introductie van de nieuwe
2007 aanvullende verzekeringen. Deze zijn afgestemd op drie belangrijke levensfasen t.w.
alleen- en samenwonenden ('alleen of net samen'), gezinnen ('kinderen of kinderen op
komst') en ouderen ('gezond ouder worden').
OHRA directeur Pierre de Rooij zegt: 'Blijkbaar is het er bij consumenten in gebakken dat
verzekeringsproducten generiek zijn en vaak dekking bieden voor zaken die je toch nooit
nodig hebt. Daar wilden we vanaf. Met onze nieuwe Op jouw leven Service bieden we de
meest relevante aanvullende dekking die nu mogelijk is. Voor OHRA is het een eerste stap
om sterk levensfase-georiënteerde producten te bieden waardoor consumenten óf
simpelweg geld besparen, of meer relevante kwaliteit geleverd krijgen'.
Tussentijds 'switchen'
De mogelijkheid om indien nodig van aanvullende polis te kunnen veranderen en te switchen
naar een polis die beter bij de leefsituatie past, wordt door nagenoeg allen (84%-96%)
als ideaal beschouwd. Dit stelt de consument immers in staat om analoog aan de wisselende
zorgbehoefte de aanvullende polis aan te passen en alleen die zorg te verzekeren waar men
reëel gezien ook gebruik van zou kunnen maken.
Het onderzoek is online uitgevoerd in de maand oktober onder 516 respondenten uit de
verschillende doelgroepen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Persvragen en woordvoering: Frank Witte 020 4525225 / 06 53736170
Meer informatie over het recent uitgevoerde onderzoek is bij de bovenvermelde
contactpersonen opvraagbaar. Of u kunt direct contact opnemen met Goos Marketing
Research, drs. R. Goos, tel. 020 6939461.