Nederlandse aluminiumindustrie deelt kansen en bedreigingen
HOUTEN, 20061110 -- Energie, arbeidskosten, beperkte aandacht voor maakindustrie in het algemeen. Maar ook gunstige marktontwikkelingen, innovaties en meer aandacht voor kennisintensieve producten. Kansen en bedreigingen die de revue passeerden tijdens de jaarbijeenkomst van het Aluminium Centrum, de Nederlandse koepelorganisatie voor de aluminiumindustrie, op donderdag 9 november jongstleden.
Als locatie voor de jaarbijeenkomst van het Aluminium Centrum was dit jaar gekozen voor de aula van de TU Delft. Overdag vond hier namelijk het internationale `New Frontiers in Light Metals' congres plaats, met sprekers van de leidende bedrijven en onderzoeksinstellingen uit de wereld van de lichte metalen. Ruim 100 representanten van de Nederlandse aluminiumindustrie togen vervolgens naar de jaarbijeenkomst van het Aluminium Centrum. Onder hen vertegenwoordigers van alle aluminiumbedrijfstakken, Overheid en educatieve instellingen.
Aantrekkende markt
Volgens de nieuwe voorzitter van het Aluminium Centrum de heer Frans Kurvers is het afgelopen jaar zeker geen slecht jaar geweest voor de aluminiumindustrie: "We hebben in 2006 een sterk aantrekkende markt gezien, vooral in de extrusiemarkt. Maar ook walserijen en gieterijen hebben goede zaken kunnen doen". De verbeteringen in de markt waren voor een groot deel te danken aan de transport- en bouwsector waar een steeds grotere behoefte is aan het lichte, duurzame en perfect te recyclen materiaal aluminium.
Aandacht voor energie
Dat er echter ook nadrukkelijk zaken zijn waarover de aluminiumindustrie zich zorgen maakt, bleek uit de bijdrage van Karsten Pronk, directeur Aluminium Delfzijl: "Wat we de afgelopen jaren gezien hebben, is dat de primaire aluminiumsmelters in Nederland met sluiting worden bedreigd vanwege continu stijgende kosten van energie. Deze energiekosten zijn momenteel niet meer gebaseerd op de werkelijke kosten van de energieopwekking, want die zijn veel lager, maar het gevolg van het prijsbeleid van de Nederlandse energiesector. Dit veroorzaakt groot concurrentie nadeel ten opzichte van de rest van Europa. Dit dient op korte termijn te worden doorbroken".
In 2007 sterke focus op communicatie
Paul Bruinsma, directeur van het Aluminium Centrum, presenteerde op hoofdlijnen de activiteiten voor het komende jaar. Hij benadrukte het belang om naast de promotionele activiteiten die zijn gericht op het materiaal zelf ook de aluminium industrie te belichten. Deze voor Nederland belangrijke innovatieve bedrijfstak en de mogelijkheden om in deze bedrijfstak een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van mooie, slimme en duurzame producten, veelal met een maatschappelijke meerwaarde, verdient het om meer onder de aandacht te worden gebracht.
Jaarlijks netwerkmoment
De jaarbijeenkomst van het Aluminium Centrum, die dit jaar voor de 20ste maal georganiseerd werd, is een belangrijk netwerkmoment voor de Nederlandse aluminiumindustrie. Het is dé gelegenheid om de kansen en bedreigingen in deze actieve Nederlandse industrietak met elkaar te bespreken en ook tegen de niet-aluminium leden in het netwerk aan te houden. De grote opkomst en enthousiaste deelname maakte wederom duidelijk dat de aluminiumindustrie in Nederland dan wel aan de nodige uitdagingen blootgesteld wordt maar ook springlevend en gedreven is om duurzaam succesvol te zijn en blijven.
Aluminium Centrum
Het Aluminium Centrum is de koepelorganisatie en het kennis- en informatiecentrum van de aluminium producerende, verwerkende en toepassende industrie in Nederland. Door middel van kennisoverdracht, promotie en onderzoek streeft het Aluminium Centrum naar een toename van het aluminiumgebruik en een versterking van de positie van aluminium in de sectoren bouw, transport, verpakkingen en overige industriële en consumententoepassingen.
///Einde persbericht///
Aluminium Centrum