Provincie Groningen

bij de les te houden Provincie en politie starten campagne om automobilist bij de les te houden 10 november 2006

`Gebruik je hoofd, niet je airbag', heet de nieuwe campagne van Provincie Groningen en Regiopolitie Groningen om automobilisten bij de les te houden. De campagne moet zogenoemde `eenzijdige ongevallen' voorkomen. Dit zijn ongevallen waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken. Deze ongevallen worden vaak veroorzaakt doordat bestuurders in een ogenblik van onoplettendheid van de weg raken en de macht over het stuur verliezen.

Een campagne om dit soort ongevallen te voorkomen is nodig, vinden provincie en politie. In vijf jaar tijd vielen er door dit soort ongevallen 88 doden in onze provincie. Dat is meer dan 40 procent van het totaal aantal verkeersdoden in die periode. Naast de dodelijke slachtoffers raken er bij eenzijdige ongevallen jaarlijks nog eens bijna 400 mensen gewond.

Met de campagne `Gebruik je hoofd, niet je airbag', willen provincie en politie, samen met de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie de verkeersveiligheid op de Groningse wegen bevorderen en bereiken dat automobilisten zich bewust zijn van de risico's die ze nemen in het verkeer. Van bestuurders wordt verwacht dat ze oplettend en geconcentreerd achter het stuur zitten en zich alleen bezighouden met het autorijden.

Campagne
De campagne die nu in Groningen van start gaat, liep eerder dit jaar al in de provincie Drenthe, die de campagne heeft ontwikkeld. Na een positieve evaluatie is besloten de campagne ook in de provincie Groningen in te zetten. De campagne wijst mensen erop dat veel ongelukken voorkomen hadden kunnen worden.

Vaak is de oorzaak van een slippartij het uittrekken van een jasje, het wisselen van een cd of het snel even bijwerken van de make-up. Maar ook de risico's van vermoeidheid en medicijngebruik worden vaak onderschat. In de campagne-uitingen wordt een link tussen oorzaak en gevolg getoond.

De campagne bestaat uit tv-spotjes op TV Noord, een item in het programma Opsporing Noord op 21 november, abri-posters, stickers op bussen en een campagnewebsite; www.gebruikjehoofd.nl. Verder verspreiden ANWB-vrijwilligers posters en kaarten bij bedrijven.

10 november 2006