Nieuwe Smart Fortwo onthuld
(11/10/2006)
De nieuwe Smart Fortwo is gisteravond officieel onthuld in Stuttgart.
Comfortabeler, wendbaarder, veiliger en vriendelijker voor het milieu
dan zijn voorganger. Ook de aandrijflijn is aangescherpt.
De nieuwe Smart Fortwo maakt in april 2007 zijn opwachting in
Nederland. Daarbij is volop keus uit verbeterde benzinemotoren. De
éénliter driecilinder is leverbaar met vermogens van 61, 71 of 84
pk. De topsnelheid van de benzine-uitvoeringen ligt 10 km/h hoger op
145 km/h. Ook de diesel heeft meer vermogen gekregen. De Smart Fortwo
CDI beschikt voortaan over 45 pk.
Niet alleen het vermogen is toegenomen, ook de auto zelf is gegroeid.
De Smart is bijna twintig centimeter langer. Daardoor is er 70 liter
extra bagageruimte. Belangrijker is dat de extra lengte ook ten goede
komt aan de veiligheid van de stadsauto. Smart verwacht na eigen
onderzoek vier sterren te kunnen halen in de EuroNCAP tests. De nieuwe
Smart Fortwo is ook verkrijgbaar als Cabrio met een volledig
automatisch bedienbaar dak. Dat kan bovendien ook rijdend geopend of
gesloten worden. De prijzen van de nieuwe Smart liggen op hetzelfde
niveau als die van zijn voorganger.
Het volledige persbericht:
De nieuwe smart fortwo: beter op alle fronten
Om het maar meteen duidelijk te stellen: de nieuwe smart fortwo kan
alles wat het huidige model ook kan â maar wel beter. Zo is de nieuwe
smart fortwo nog comfortabeler, nog wendbaarder, nog veiliger en nog
vriendelijker voor het milieu dan zijn voorganger.
De nieuwe techniek en de iets grotere carrosserie maken de smart
fortwo comfortabeler. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen
staan op eenzame hoogte binnen dit segment. Motor en versnellingsbak
zorgen voor meer rijplezier en dynamiek en het ontwerp is verder
verfijnd en geeft de nieuwe smart fortwo een frissere en krachtiger
uitstraling. Toch behoudt de auto zijn onmiskenbare karakter: een
smart fortwo herken je in één oogopslag door zijn opvallende tridion
veiligheidskooi â tevens één van de belangrijkste
veiligheidsvoorzieningen â en de innovatieve kunststof bodypanelen.
De nieuwe smart fortwo komt in april 2007 op de markt met verbeterde
benzinemotoren. De éénliter driecilindermotor wordt leverbaar met
vermogens van 45, 52 of 62 kW (respectievelijk 61, 71 of 84 pk). Het
motorvermogen van de smart fortwo cdi nam met tien procent toe tot 33
kW (45 pk). Alle motoren zijn gekoppeld aan een verbeterde vijftraps
automatische Getrag-transmissie, die met de hand kan worden
geschakeld. De uitvoeringen met benzinemotor hebben nu een topsnelheid
van 145 km/h, 10 km/h meer dan voorheen.
In vergelijking met de eerste generatie is de smart fortwo gegroeid.
De lengte nam toe met 19,5 cm, wat vooral ten goede komt aan het
rijcomfort. Daarnaast zorgt dit voor betere bescherming bij
aanrijdingen van achteren en voor voetgangerbescherming. De
bagageruimte heeft een inhoud van 220 liter, 70 liter meer dan
voorheen. Wanneer de auto tot het dak wordt beladen kan er zelfs 340
liter worden meegenomen. De nieuwe smart fortwo heeft ook de in twee
delen uitgevoerde achterklep. Het onderste gedeelte kan als laadvloer
worden gebruikt en maakt in- en uitladen gemakkelijker.
Natuurlijk zijn de typische smart-kenmerken in het interieur behouden
gebleven: de losstaande meters, de bekleding van de portieren en het
instrumentenpaneel, de veiligheidsstoelen met geïntegreerde
veiligheidsgordels en natuurlijk het contactslot achter de
transmissiehendel. Het valt onmiddellijk op dat het instrumentenpaneel
niet meer richting passagierszijde buigt, maar geheel recht is. Dit is
onder andere gedaan om aan de in de Verenigde Staten geldende
veiligheidsvoorschriften te voldoen.
Veiligheid op het hoogste niveau
Het hoge niveau van passieve veiligheid is nog verder verbeterd. Eigen
crashtests hebben aangetoond dat de smart fortwo zich op het niveau
van vier sterren in de EuroNCAP-test bevindt. En dat is nog niet
alles: omdat de nieuwe smart fortwo vanaf 2008 in de Verenigde Staten
zal worden verkocht, voldoet hij ook aan de strenge Amerikaanse
veiligheidseisen. Op het vlak van actieve veiligheid is ABS, ESP en
een remassistent standaard. Tezamen met de extreem sterke tridioncel
en airbags, staat de nieuwe smart fortwo qua veiligheid op eenzame
hoogte in zijn segment.
Uitzonderlijk laag verbruik
De uitzonderlijke zuinigheid van de smart fortwo is ook verder
verbeterd. Ondanks de betere prestaties van de motor verbruiken de
versies met benzinemotoren minder dan vijf liter brandstof per 100
kilometer. De smart fortwo met startergenerator, die vanaf eind 2007
leverbaar wordt en is gebaseerd op de uitvoering met 52 kW
benzinemotor, kan zelfs tot 13 procent extra brandstof besparen in
stadsverkeer.
De nieuwe smart fortwo cdi heeft een extreem laag brandstofverbruik.
De dieselmotor in het voorgaande model had al het laagste verbruik in
zijn klasse en ook de nieuwe smart fortwo valt in de categorie van
âdrie-liter-autoâsâ (verbruik van minder dan 3,5 liter per 100
kilometer onder normale omstandigheden), terwijl de uitstoot slechts
90 gram koolstofdioxide per kilometer bedraagt.
Alternatieve brandstoffen zijn eveneens mogelijk: de nieuwe smart
fortwo is zo ontworpen dat hij gemakkelijk kan worden aangepast aan
werking op aardgas of elektriciteit wanneer er vraag ontstaat aan
dergelijke systemen en deze economisch verantwoord zijn.
smart fortwo cabrio met elektrisch bedienbaar dak
Het elektrisch bedienbare dak van de smart fortwo cabrio is nog een
voorbeeld van het verbeterde comfort. Het is nu volledig automatisch
bedienbaar en kan in elke stand worden versteld. Dat betekent dat ook
het achtergedeelte geheel kan worden opengeklapt of gesloten met één
druk op de knop. Uniek: de smart fortwo hoeft hiervoor niet stil te
staan; het dak kan bij elke snelheid worden geopend en gesloten.
Bovendien kunnen de dakstijlen worden gedemonteerd en opgeborgen in
een speciaal opbergvak achterin. De versie met open dak biedt extra
comfort en veiligheid dankzij de glazen achterruit die is voorzien van
achterruitverwarming.
Uitrustingsniveaus pure, pulse en passion en BRABUS-variant
Als uitrustingsniveau kan ook bij de nieuwe smart fortwo worden
gekozen tussen de uitvoeringen pure, pulse en passion. De
basisuitvoering pure heeft een kunststof dak, terwijl de pulse en
passion een stevig transparant panoramadak van polycarbonaat hebben.
Liefhebbers van de BRABUS-variant hebben ook iets om naar uit te
kijken: de introductie van een nieuwe BRABUS-uitvoering staat gepland
voor het najaar van 2007.
Uitgebreide standaarduitrusting en tal van opties
Tot de belangrijkste standaardvoorzieningen behoren de tridion
veiligheidskooi, airbags voorin en veiligheidsstoelen met
geïntegreerde veiligheidsgordels die bovendien zijn voorzien van
gordelspanners. Ook ESP en ABS met ingebouwde remassistent behoren tot
de standaarduitrusting, en dat is uniek in deze klasse.
Verder noemen we H7-koplampen met projectietechnologie, centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening, neerklapbare rugleuningen van
rijders- en passagiersstoel, een indicator voor de buitentemperatuur,
ruitenwissers met snelheidsafhankelijke intervalstand en
richtingaanwijzers met een speciale functie voor wanneer er van
rijbaan wordt gewisseld.
Natuurlijk kan de smart fortwo geheel worden aangepast aan de wensen
van de klant met een uitgebreide reeks extraâs. Hieronder vallen
hoofd-/thorax-zijairbags, airconditioning (standaard op de
passion-uitvoering), stuurbekrachtiging, stoelverwarming, lichtmetalen
velgen (standaard op pulse en passion), lederen bekleding,
Isofix-bevestiging voor kinderzitjes, een hoogwaardig audiosysteem met
CD-wisselaar voor zes CDâs en een geluidssysteem met subwoofer en
MP3-interface. Bovendien is een draagbaar en in de auto te integreren
navigatiesysteem beschikbaar. De aanwijzingen worden gegeven via de
luidsprekers van de audioinstallatie. Andere opties, die vaak alleen
maar in veel duurdere autoâs worden aangetroffen, zijn een licht- en
regensensor en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels.
Hambach: modulaire productie en milieuzorg met voorbeeldfunctie
De smart fortwo wordt geproduceerd in de Franse stad Hambach.
Systeempartners op hetzelfde terrein leveren voorgefabriceerde modules
aan, die direct naar de productielijn gaan. Het productieproces is
geoptimaliseerd en de productietijd is teruggebracht van 9,5 naar acht
uur. De eindassemblage, die bij het voorgaande model al niet meer dan
4,5 uur duurde, neemt nu zelfs nog maar 3,5 uur in beslag.
In Hambach wordt veel aandacht besteed aan milieuzorg. Voor de
kunststof bodypanelen van de smart fortwo worden alleen lakken op
waterbasis en zonder oplosmiddelen gebruikt. De tridion
veiligheidskooi wordt voorzien van een poedercoating en ook hier zijn
geen oplosmiddelen nodig. De stevige bodypanelen in de kleuren zwart,
wit en geel zijn volledig geschikt voor hergebruik.
Zelfde prijsniveau als voorgaand model
De basisprijs voor de nieuwe smart fortwo blijft op hetzelfde niveau
als bij het voorgaande model. De dieselversie blijft een
aantrekkelijke âdrie-liter-autoâ en zal zo het grote succes van zijn
voorganger voortzetten. Zo blijft ook de nieuwe smart fortwo cabrio
verreweg de laagst geprijsde cabriolet ter wereld.
CASE: de achterliggende gedachte
De nieuwe smart fortwo is ontwikkeld met één woord in gedachten:
CASE. De afzonderlijke letters van dit woord staan voor de vier
kernwaarden van de fortwo: Comfort, Agility, Safety, Ecology (comfort,
wendbaarheid, veiligheid, ecologie). In de volgende hoofdstukken wordt
dieper ingegaan op de afzonderlijke uitgangspunten.
Comfort:
De nieuwe smart fortwo heeft meer te bieden
Comfort in een auto houdt meer in dan alleen maar lekkere stoelen.
Goed comfort betekent plezierig rijden. Zoals in de nieuwe smart
fortwo. Net als bij het voorgaande model begint dat rijplezier al bij
het bekijken van het uitgesproken, onmiskenbare, jeugdige en frisse
design . En natuurlijk de vele praktische gebruiksmogelijkheden. Zeker
voor mensen die vaak in stedelijk gebied zijn. Wie bijvoorbeeld ooit
een parkeerplaats heeft gezocht in een smart, kan er enthousiast over
meepraten.
Maar comfort gaat verder. Vandaar dat de nieuwe smart fortwo meer dan
ooit een verlengstuk is geworden van de bestuurder. Moeiteloos
schakelt hij op en af, de verschillende motoren pakken naadloos op en
de wegligging is geoptimaliseerd. Dit laatste is vooral te danken aan
de langere wielbasis en de grotere spoorbreedte. Technische zaken
waarover meer te lezen is in het hoofdstuk âWendbaarheidâ.
Meer ruimte voor schouders en ellebogen
Het doordachte en eigenzinnige smart-ontwerp is bij de nieuwe fortwo
op alle fronten kritisch bekeken en waar nodig aangepast. Zo beschikt
de nieuwe smart fortwo over nieuw gevormde stoelen met veel
zijdelingse steun. Bovendien is de passagiersstoel met één hand in
te klappen om langere voorwerpen te kunnen vervoeren. Overigens is
deze stoel vijftien centimeter verder naar achter geplaatst ten
opzichte van de bestuurdersstoel om beide inzittenden optimale
schouderruimte te garanderen. In vergelijking met het vorige model
hebben de inzittenden hierdoor maar liefst drie centimeter méér
ruimte voor schouders en ellebogen.
Hoogwaardige uitrusting dient het comfort
Centrale vergrendeling met afstandsbediening, een volledig elektrisch
bedienbare softtop â met verwarmbare glazen achterruit â voor de smart
fortwo cabrio, airconditioning met temperatuurregeling (passion),
elektrische stuurbekrachtiging, panoramisch dak (pulse, passion),
automatische portiervergrendeling bij het wegrijden, veel
opbergruimtes, richtingaanwijzer met comfortschakeling voor inhalen
(knippert na kort aanraken drie keer) en moderne opties als regen- en
lichtsensor, een audiosysteem met cd-speler en MP3-interface. Stuk
voor stuk items die het comfort aan boord dienen.
Bagageruimte als nooit tevoren
De bagageruimte van de nieuwe smart fortwo heeft een inhoud van 220
liter. Hiermee overtreft hij zijn voorganger met 70 liter. Wie tot aan
het dak stapelt, heeft zelfs 340 liter ter beschikking. Genoeg ruimte
voor de wekelijkse boodschappen of een lang weekend weg. De laadvloer
is bovendien vlak en heeft geen hoeken zodat er maximaal gebruik van
kan worden gemaakt. En om het beladen te vergemakkelijken is de
achterklep in twee delen te openen, waarbij het onderste deel als
steun gebruikt kan worden. In krappe ruimtes kan de achterruit apart
geopend worden.
Langere onderhoudsinterval
Het lage verbruik en de geringe operationele kosten worden bij de
nieuwe smart fortwo aangevuld met langere onderhoudsintervallen. Zo
hoeft, bijvoorbeeld, de 52 kW-versie nog maar ééns in de twee jaar,
of elke 40.000 km, voor een inspectiebeurt naar de dealer. In de
tussentijd volstaat alleen het verversen van olie. Ook dat is comfort.
Agility:
Nog meer vermogen
Achterin de nieuwe smart fortwo zijn moderne, compacte
driecilindermotoren ingebouwd. Bij de benzinemotoren is de
cilinderinhoud vergroot van 0,7 liter naar 1,0 liter. Er kan worden
gekozen uit twee atmosferische motoren die 45 of 52 kW (61 of 71 pk)
leveren. Er is ook een turbomotor, die goed is voor 62 kW (84 pk).
Naast het grotere vermogen is ook de topsnelheid hoger, namelijk 145
km/h.
De volledig uit aluminium vervaardigde motor werd in samenwerking met
Mitsubishi ontwikkeld en wordt in Japan geproduceerd. De motor is
dwars voor de achteras geplaatst en staat onder een hoek van 45 graden
naar achteren. De vier kleppen per verbrandingskamer worden bediend
door aparte nokkenassen voor de inlaat en de uitlaat met behulp van
schotelklepstoters.
Om meer trekkracht te bereiken, zelfs bij lage toerentallen, kunnen de
nokkenassen voor de inlaat elektrohydraulisch tegen de
uitlaatnokkenassen worden ingedraaid (variabele kleptiming). De
nokkenassen worden bediend door een onderhoudsvrije
distributieketting.
Omdat er maar weinig massa verplaatst hoeft te worden, is er geen
balansas nodig â daardoor zou het motorvermogen afnemen. Bij de
turboversie is er echter een torsiedemper op de krukas gemonteerd.
De maximale laaddruk bedraagt 0,5 bar, geregeld door middel van een
waste-gate in de turbocompressor. Om een lange levensduur te
garanderen is de compressor voorzien van een waterkoelingssysteem.
De benzinemotoren voldoen aan de Euro 4-uitlaatgasnorm. De
compressieverhouding van de ongeblazen motoren bedragen 11,5:1,
terwijl de turbomotor een compressieverhouding van 10:1 heeft. Het
koppel bedraagt respectievelijk 98, 92 en 120 Nm. De driecilindermotor
is een van de zuinigste motoren in zijn klasse. Zowel de atmosferische
als de turbomotor verbruikt minder dan vijf liter brandstof per 100
km.
Diesel: er is momenteel geen zuiniger manier om te rijden
De zeer zorgvuldige aanpassingen aan de motor hebben geleid tot een
toename van het vermogen met tien procent en de motor heeft nu een
vermogen van 33 kW (45 pk). De uitstoot voldoet aan de Euro 4-norm. De
nieuwe smart fortwo cdi heeft de felbegeerde âdrie-liter-statusâ. Hij
stoot per gereden kilometer slechts 90 gram koolstofdioxide uit en
verbruikt minder dan 3,5 liter brandstof per 100 kilometer. Op het
moment is er geen zuiniger auto dan de smart fortwo cdi. Het
dieseldeeltjesfilter (open systeem), dat meer dan 40 procent van de
deeltjes tegenhoudt, is uniek in zijn klasse. Vanaf 2008 wordt de
smart fortwo cdi leverbaar met een gesloten systeem.
De nieuwe automatische transmissie met handbediening: schakelen zonder
koppeling
De berijders van de nieuwe smart fortwo profiteren van een nieuw
ontwikkelde transmissie. In plaats van de tot dusver gebruikte zes
versnellingen, heeft de door specialist Getrag geproduceerde
transmissie vijf versnellingen en biedt aanzienlijke voordelen op het
gebied van comfort, verbruik en souplesse. Ook in de nieuwe smart
fortwo ontbreekt een koppelingspedaal, want een elektromotor neemt
deze taak over. Wanneer de transmissiehendel in de middenconsole kort
naar voren wordt geduwd, schakelt de transmissie een versnelling hoger
en wanneer de hendel naar achteren wordt getrokken, wordt er
teruggeschakeld. Als optie is stuurschakeling leverbaar (standaard op
de pulse).
Rechts naast de hendel, die is voorzien van een plus- en een minteken,
is de neutrale positie N. De achteruitversnelling wordt ingeschakeld
door de hendel vanuit deze positie naar achteren te trekken,
De smart fortwo passion beschikt standaard over een automatisch
schakelprogramma, softouch (optie voor de pure en pulse).
Dit systeem is te herkennen aan een kleine knop op de schakelhendel.
Wanneer deze wordt ingedrukt, schakelt de transmissie over van
handbediening (softip) naar het automatische programma.
Het is de ideale oplossing voor stop-and-go-verkeer. Wanneer de
bestuurder de schakelpook weer met de hand bedient, keert het systeem
terug naar de handbediende schakeling.
De technici hebben de schakeltijd ook aanmerkelijk weten te reduceren:
de schakeltijd is nu minder dan de helft in vergelijking met het
voorgaande model. Dit werkt vooral goed wanneer de bestuurder twee
versnellingen in één keer wil terugschakelen. In combinatie met het
grotere koppel zorgt dit voor meer rijcomfort.
Om het rijcomfort nog verder te vergroten is de transmissie uitgevoerd
met een âkickdownâ-functie. Dit stelt de bestuurder in staat om via
het gaspedaal twee versnellingen in één keer terug te schakelen.
Zowel bij automatische schakeling als bij handbediening. Onjuiste
schakeling en overtoeren van de motor zijn onmogelijk, omdat de
elektronica alleen logische schakelmanoeuvres toelaat.
Langere wielbasis maakt smart fortwo wendbaarder en comfortabeler
De technici hebben ook veel aandacht besteed aan de wielophanging. Het
doel was om de smart wendbaarder, maar tegelijkertijd ook
comfortabeler te maken. Technisch gezien een spagaat.
Dat de technici hierin toch geslaagd zijn, blijkt niet in de laatste
plaats uit de geometrie van de nieuwe smart. De wielbasis is 55
millimeter langer, de spoorbreedte vóór groeide met 11 millimeter en
achter met 31 millimeter. Hierdoor wordt de dynamiek bij het rijden
beter en heeft de auto minder neiging tot rollen en duiken. Het
voorspelbare resultaat is dat de nieuwe smart wendbaarder, dynamischer
en comfortabeler is.
Vooras
Voor de voorwielen is een klassieke McPherson-constructie toegepast.
De veerpoot is direct verbonden met de draagarm om de respons te
verbeteren. De diameter van de stabilisator bedraagt 18,5 millimeter
en deze weerhoudt de carrosserie ervan in bochten over te hellen.
In de fabriek worden banden vanaf de maat 155/60 R 15 gemonteerd. De
uitrustingsvariant pulse wordt geleverd met banden in de maat 175/55 R
15 voor en 195/50 R 15 achter.
Achteras
De beproefde DeDion-constructie is gehandhaafd. De centrale ophanging
is hoger geplaatst, waardoor de fortwo wendbaarder wordt. De vering
staat nu verder naar buiten gericht dan bij het voorgaande model,
zodat ze het overhellen van de carrosserie nog meer tegengaan. De maat
van de banden bij de basisversie bedraagt 175/55 R 15.
Besturing
De smart fortwo is voorzien van tandheugelbesturing. De
stuurverhouding bedraagt 22:1. De besturing is daardoor zoân tien
procent directer dan bij het voorgaande model. De draaicirkel bedraagt
slechts 8,75 meter, ongeëvenaard door welke andere kleine auto dan
ook. Dit maakt manoeuvreren uiterst eenvoudig. Zo kan met de smart
zelfs worden gekeerd waar andere autoâs moeten steken. En het
stuurwiel hoeft van uiterst links naar uiterst rechts slechts 3,5 keer
te worden omgedraaid.
Als optie voor de smart is stuurbekrachtiging leverbaar. Hierbij
bedraagt de stuurverhouding slechts 21:1. De bekrachtiging werkt
lineair en maakt de fortwo verbazend wendbaar. De mate van elektrische
bekrachtiging hangt af van de snelheid van de auto, de stuuruitslag en
de hoeveelheid kracht waarmee aan het stuurwiel wordt gedraaid. Het
bekrachtigingseffect neemt merkbaar af wanneer de snelheid van de auto
toeneemt. De bekrachtiging is vooral merkbaar bij het parkeren en
manoeuvreren in de stad.
Wielen en banden
De basisbanden voor de smart fortwo zijn in de maat 155/60 R 15 voor
en 175/55 R 15 achter. Bij de pure zijn de banden gemonteerd op stalen
velgen, de passion beschikt over aluminium velgen. De pulse is de
sportieve uitzondering. Deze beschikt over lichtmetalen velgen met
banden in de maat 175/55 R 15 voor en 195/50 R 15 achter.
Remmen
Omdat de elektronisch afgeregelde topsnelheid is verhoogd, zijn de
remmen van de smart fortwo ook groter geworden. Op de voorwielen zijn
schijfremmen gemonteerd, de achterwielen zijn voorzien van
trommelremmen. Het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP met
geïntegreerd ABS en een elektronische remkrachtverdeler behoren tot
de standaarduitrusting, net zoals een hydraulische rembekrachtiger.
Als enige auto in zijn klasse wordt de smart fortwo bovendien geleverd
met een remassistent. Wanneer een noodstop wordt gesignaleerd, levert
de remassistent automatisch de volledige remdruk om optimale
vertraging te bereiken. Zo biedt dit systeem de helpende hand wanneer
de bestuurder het rempedaal snel, maar niet krachtig genoeg indrukt.
Rijdynamiek
Dankzij de omvangrijke aanpassingen aan de wielophanging en de
gewijzigde geometrie is de handling van de smart sterk verbeterd. De
auto is duidelijk wendbaarder en reageert beter dan zijn voorganger.
Echter, ondanks het sportieve ontwerp, zijn er geen concessies gedaan
aan het comfort. En langere ritten zijn voor de nieuwe smart fortwo
geen enkel probleem.
Safety:
De nieuwe smart fortwo is nog veiliger
De smart fortwo was altijd al een auto waarbij de ontwerpers veel
rekening hebben gehouden met veiligheid. Het is een echte trendsetter
wanneer het gaan om veiligheid bij compacte autoâs, en dat geldt ook
voor de nieuwe versie. De smart fortwo heeft uitvoerige tests
ondergaan om er zeker van te zijn dat hij voldoet aan de strenge eisen
van de Mercedes Car Group. Hieronder vallen niet alleen de normen van
EuroNCAP, maar ook de in sommige gevallen afwijkende eisen die gelden
in de Verenigde Staten. Zo moest de compacte tweezitter bijvoorbeeld
frontale botsingen en aanrijdingen van opzij doorstaan, evenals een
koproltest en een aanrijding van achteren bij een snelheid van 80
km/h.
De tridion veiligheidskooi beschermt de inzittenden zoals de harde
schaal om een noot. Daarnaast is de metalen constructie op strategisch
belangrijke punten extra versterkt. De in lengterichting en overdwars
geplaatste stijlen van de tridion veiligheidskooi benutten bij een
botsing de kreukelzone van het andere betrokken voertuig en verdelen
de energie van de botsing gelijkmatig over de carrosserie van de auto.
Bij een aanrijding hebben ook de wielen de taak van kreukelzone.
Wanneer dit gebeurt, worden de voorwielen ondersteund door de stijlen
aan de zijkant van de auto.
ESP
Niet de airbag, zoals veel mensen geloven, maar ESP is na de
veiligheidsgordel de belangrijkste levensredder. Onderzoek van Duitse
verzekeringsmaatschappijen heeft uitgewezen dat een kwart van alle
ongevallen met autoâs waarbij persoonlijk letsel ontstaat en 40
procent van alle dodelijke verkeersongevallen met ESP minder zwaar was
geweest. Met andere woorden: alleen in Duitsland al zouden elk jaar
37.000 ongevallen waarbij mensen gewond raakten en 1.100 dodelijke
ongelukken kunnen worden voorkomen, of in ieder geval minder zwaar
geweest zijn. Maar slechts 58 procent van de autoâs die momenteel
nieuw in Duitsland worden geleverd is standaard voorzien van ESP. En
bij één op de vijf autoâs is ESP niet eens leverbaar als optie tegen
meerprijs.
Dat is niet het geval bij de smart fortwo. Ook het nieuwe model
beschikt standaard over ESP, terwijl andere fabrikanten in dit segment
het alleen tegen meerprijs aanbieden, àls ze het al leveren. Wanneer
de auto oncontroleerbaar wordt, treedt ESP binnen milliseconden in
werking. De elektronica remt de afzonderlijke wielen zoveel als nodig
af en reduceert het motorvermogen. ESP omvat ook een geïntegreerde
assistentiefunctie voor het wegrijden op hellingen. Dit voorkomt dat
de auto terugrolt wanneer hij op een helling wegrijdt.
De ingebouwde hydraulische remassistent is eveneens standaard. Deze
stelt automatisch een noodstopfunctie in wanneer de elektronica
vaststelt dat de bestuurder het rempedaal vlug, maar niet krachtig
genoeg intrapt. Dit kan de remweg van de auto aanzienlijk verkorten.
ABS
Het anti-blokkeer-remsysteem voorkomt dat de wielen bij een noodstop
blokkeren. Op droge ondergrond verkort dit zelfs de remweg en zorgt
ervoor dat de smart ook in een dergelijke noodsituatie bestuurbaar
blijft. Omdat het ABS een onderdeel is van het ESP wordt het standaard
op elke versie van de smart fortwo geleverd, inclusief een
elektronische remkrachtverdeler.
Bescherming van voetgangers
De technici hebben ook volop aandacht besteed aan de bescherming van
voetgangers. De voorkant van de auto is 72 millimeter langer. De
impactzone voor is wat schuiner en een paar centimeter hoger dan bij
het voorgaande model. De assen van de ruitenwissers, die zijn voorzien
van zachte gestroomlijnde wisserbladen (uniek in het segment van
kleine autoâs), zijn omhuld. Het serviceluik is gemaakt van een
elastische kunststof. Achter de voorspoiler bevindt zich op
aanrijdingshoogte een vijf centimeter dikke schuimlaag. De behuizing
van de koplampen is een bijzonder belangrijk veiligheidskenmerk.
Omdat het bovenste gedeelte zich daar bevindt waar het hoofd van een
voetganger terecht zou kunnen komen, maar er niet genoeg ruimte aan de
voorkant van de auto is om de koplampen elders te plaatsen, zijn er
breekpunten aangebracht waardoor de behuizing bij een aanrijding op
die punten breekt.
Bescherming van opzij
Doordat de inzittenden in de smart fortwo zoân 200 millimeter hoger
zitten dan in een vergelijkbare kleine auto betekent dat dat ze in
gevaarlijke situaties beter beschermd zijn.
Dankzij de sandwichconstructie van de tridion veiligheidskooi zitten
de inzittenden in de regel iets boven de directe gevarenzone in het
geval van een aanrijding van opzij. Hierbij spelen de wielen van de
smart ook een veiligheidsrol. Wanneer de smart fortwo van opzij wordt
aangereden, is zijn compacte formaat een belangrijk voordeel. Dankzij
de relatief korte wielbasis van 1.867 millimeter zal de andere auto
vrijwel altijd een van de assen raken, die dan de vrijgekomen
botsenergie opneemt.
Alle elementen in het interieur zijn zodanig aangebracht dat ze de
inzittenden niet kunnen verwonden, zelfs wanneer deze geen
veiligheidsgordel dragen. De dakstijlen zijn bijvoorbeeld nog smaller
gemaakt om meer hoofdruimte te bieden, en het onderste gedeelte van
het instrumentenpaneel, voorzien van zacht schuim, biedt duidelijk
meer bescherming voor de knieën en onderbenen van de inzittenden.
Om te voldoen aan de nog strengere eisen en normen die gelden in de
Verenigde Staten is de structuur van de portieren van de nieuwe smart
fortwo nu gemaakt van staal in plaats van het eerder gebruikte
aluminium. De portieren van de coupé en de cabrio zijn identiek.
Sterk plaatstaal is op belangrijke punten gelast. Als geheel zijn de
portieren 2,5 kg zwaarder dan die van de huidige fortwo.
EuroNCAP
De nieuwe smart fortwo zal voldoen aan de norm voor vier sterren in de
EuroNCAP-test, hetgeen reeds aangetoond in eigen crashtests. De auto
voldoet ook aan alle normen die in de Verenigde Staten gelden voor
botsingen.
Airbags
Elke smart wordt standaard geleverd met een full-size airbag voor
bestuurder en passagier. De passagiersairbag met een volume van 130
liter is nu bovenop het instrumentenpaneel geplaatst zodat hij ook
passagiers kan opvangen die niet op de juiste plaats in de auto zitten
of misschien zelfs geen veiligheidsgordel dragen.
Wanneer een kinderzitje is geplaatst met behulp van de als optie
leverbare Isofix-bevestiging kan de passagiersairbag door middel van
de contactsleutel worden uitgeschakeld. Het slot hiervoor bevindt zich
aan de rechterkant op het instrumentenpaneel. Als waarschuwing dat de
airbag is uitgeschakeld brandt een rood licht op de dakstijl naast de
interieurverlichting. Als optie zijn de nieuwe
hoofd-/thorax-zijairbags leverbaar, die worden aangebracht in de
zijkanten van de hoofdsteunen. Deze beschermen het bovenlichaam en het
hoofd.
Veiligheidsgordels
Gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers zijn standaard in de smart.
In het geval van een frontale botsing die zwaarder is dan een bepaald
van tevoren vastgesteld niveau verminderen de gordelspanners binnen
milliseconden speling. De gordelkrachtbegrenzer laat de gordel
voorzichtig los, zodat er niet teveel druk op de borst ontstaat.
Hierdoor nemen de inzittenden deel aan de vertraging.
Ecology:
Zuiniger en schoner
Milieu is voor smart en smart-rijders een belangrijk item. Vandaar dat
bij de ontwikkeling rekening is gehouden met de meest uiteenlopende
milieuaspecten. Zo is de totale eindassemblage met een uur bekort tot
3,5 uur, worden voor de basiskleuren â zwart, wit en geel â alleen
lakken op waterbasis gebruikt, is de tridion veiligheidskooi
gepoedercoat waardoor geen oplosmiddelen gebruikt worden en zijn de
bodypanelen recyclebaar.
Motoren met een zuinig karakter
De smart fortwo is een van de meest zuinige autoâs die vandaag de dag
rondrijdt. De benzinemodellen verbruiken al minder dan vijf liter
brandstof per 100 kilometer. Eind 2007 is de 52 kW-versie bovendien
leverbaar met een startergenerator die ervoor zorgt dat de motor
afslaat bij stilstaan, maar meteen weer geactiveerd wordt wanneer het
gaspedaal wordt aangeraakt. In stadsverkeer kan dit het verbruik met
wel 13 procent reduceren.
De direct ingespoten common rail dieselmotor springt zowaar nog
zuiniger om met brandstof: de smart fortwo cdi is namelijk een echte
drie-liter-auto: deze versie verbruikt minder dan 3,5 liter diesel per
100 kilometer en stoot slechts 90 gram koolstofdioxide per kilometer
uit. Een dieselpartikelfilter is leverbaar voor de cdi.
AutoRai