Aansluiting van toetsing mbo op beroepspraktijk kan beter
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
Een student moet aan het eind van zijn studie klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Dat moet
hij bewijzen door authentieke toetsen af te leggen, toetsen die een waarheidsgetrouw
beeld van de beroepspraktijk geven. Maar hoe authentiek is zo'n toets? Uit het
promotieonderzoek van Judith Gulikers blijkt dat studenten, docenten en het werkveld
verschillende meningen hebben over hoe een authentieke toets eruit zou moeten zien. Dat
komt omdat ze een verschillende beeld hebben van de beroepspraktijk. Gulikers stelt dan
ook dat student, docent en werkveld samen moeten beoordelen of de student klaar is voor
de arbeidsmarkt. Op 10 november verdedigt zij haar proefschrift 'Authenticity is in the
eye of the beholder. Beliefs and perceptions of authentic assessment and the influence on
student learning' aan de Open Universiteit Nederland.
Docenten hebben het niet altijd bij het juiste eind
Gulikers onderzocht op verschillende mbo-scholen de opvattingen en percepties van
studenten, docenten en het werkveld. Vooral docenten blijken geregeld niet goed te kunnen
inschatten hoe studenten de beroepspraktijk zien, of wat volgens het werkveld de echte
beroepspraktijk is. Daar komt nog eens bij dat beginnende studenten een ander beeld
hebben van de beroepspraktijk dan meer ervaren studenten. Dit zou betekenen dat
beginnende studenten wellicht andere soorten authentieke toetsen nodig hebben dan ervaren
studenten. Het gevaar is dat het ontwikkelen van authentieke toetsen te veel een
docentaangelegenheid blijft en losstaat van de student. Dit kan tot gevolg hebben dat
studenten hun toekomstige beroepspraktijk niet goed herkennen in de toets. Dat kan weer
een negatief effect op het leren van deze studenten hebben.
Betrek werkveld en de student
Scholen moeten niet alles voor studenten willen voorkauwen en dichttimmeren. Het advies
van Gulikers is om input van het werkveld te vragen voor het ontwikkelen van authentieke
toetsen en om studenten meer vrijheid te geven in het zelf vormgeven van hun toetsen.
Studenten die net aan een opleiding beginnen, hebben hier wat meer hulp bij nodig.
Naarmate ze tijdens hun mbo-opleiding meer werkervaring opdoen, zijn ze beter in staat om
een toets zelf in te vullen met vragen en problemen uit de beroepspraktijk. In het
proefschrift staat een aantal bruikbare vuistregels voor het ontwikkelen van authentieke
toetsen.
Drs. Judith T.M Gulikers (Maastricht, 1979) studeerde psychologie aan de Universiteit van
Maastricht. Van september 2002 tot september 2006 was zij promovendus aan het
Onderwijstechnologisch Expertisecentrum (OTEC) van de Open Universiteit Nederland.
Promotores Prof. dr. P.A. Kirschner, prof. dr. Th. J. Bastiaens en dr. L. Kester. Sinds
september 2006 is Judith werkzaam bij de leerstoelgroep Educatie en Competentiestudies
van de Wageningen Universiteit.