Ingezonden persbericht


Persbericht

80-20 regel krijgt nieuwe invulling met M4N Affiliate Marketing Netwerk

Ook producten met een kleine afzetmarkt zijn winstgevend

Amsterdam, 9 november 2006 - Tijdens de innovatieve marketingbeurs Marketing3 op 28 november, zal marketinggoeroe Chris Anderson zijn visie geven op e-marketing. De kern van zijn verhaal is dat de 80-20 regel van Pareto tegenwoordig niet meer geldig is. Ook M4N gaat uit van het principe dat bezoekers met een hoge koopbereidheid juist van nichesites komen en niet van de websites met enorme bezoekersaantallen.

Vanuit de oude economie geldt het principe dat 20 procent van de klanten 80 procent van de "winst" levert. Het advies is dan ook altijd om minimale of geen aandacht te besteden aan de overige 80 procent. Je moet namelijk op het volume je geld terug verdienen. Bijna alle marketing- en sales-activiteiten gaan dan uit naar producten die voor een groot publiek interessant zijn zoals bestsellers en muziekhits. Maar omdat de extra kosten per klant of product nauwelijks toenemen door toepassing van e-marketing, worden allerlei producten met een veel kleinere afzetmarkt ook winstgevend.

Eén van de ontwikkelingen waarop het zogenaamde 'Long-tail'-principe van Anderson van toepassing is, is Affiliate Marketing. Centraal hierbij staat het verbeteren van verkoopresultaten door het uitbreiden van verkooppunten op internet. Een webmaster plaatst links van een adverteerder op zijn of haar website(s). De webmaster of exploitant (affiliate) ontvangt van de adverteerder een vergoeding voor de geleverde bezoeker en vaak nog een extra vergoeding als een consument via die advertentie iets koopt of aanvraagt. Aangezien je als adverteerder met een intermediair zoals M4N zaken doet die alle overhead kosten heeft geautomatiseerd, zijn de kosten voor het benaderen van deze nichesites gelijk, zelfs als het aantal waarmee je zaken doet toeneemt.

M4N sponsort Marketing3 omdat zij al sinds haar start in 2001, volgens de theorie van Anderson werkt. Thomas Joosten van M4N zegt: "Die 80 procent nichesites krijgt vaak weinig aandacht, terwijl ze gezamenlijk een enorme hoeveelheid kwalitatieve bezoekers levert. Je moet dus juist wel aandacht aan deze nichesites besteden. Wij willen het zoeken, vinden en kopen van producten makkelijker maken. Dat betekent dat juist die producten en diensten die aansluiten op een speciale doelgroep, op nichesites gevonden kunnen worden."

Affiliate Marketing Praktijkvoorbeeld: Grotematenmode.com

Voor het internet-tijdperk hadden mensen met grote kledingmaten weinig keuze bij het vinden van leuke, passende kleding. Het was voor aanbieders bijna onmogelijk om een grote diversiteit in mode aan te bieden, aangezien de doelgroep relatief klein is. De winkels hadden een klein bereik omdat mensen zonder goed te zien wat het aanbod was, niet het land af gingen rijden om kleding te passen en te kopen. Voor iemand met een grote maat een gemis. De eigenaar van http://grotematenmode.pagina.nl, Marlon Sebel is hierop ingesprongen en onderhoudt een aantal specifieke websites met fora waar ze voor mensen met grote maten informatie biedt over waar passende kleding te koop is in Nederland en België. De site www.grotematenmode.com is uitgegroeid tot een communicatieplatform. Er wordt nu zelfs twee keer per jaar een beurs georganiseerd die inspeelt op de vraag van mensen met grote maten. Marlon Sebel biedt bijvoorbeeld voor Wehkamp, een klant van M4N, uiterst interessante bezoekers. Deze bezoekers worden met een link direct doorgestuurd naar de juiste pagina op de website van Wehkamp.

Over M4N

M4N heeft als missie om op internet, het zoeken, vinden en kopen van producten makkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie: Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten.

Meer informatie voor de pers:
Lubbers & De Jong
Margriet Luttikhuizen

020 421 0565
margriet@l-dj.nl

M4N
Thomas Joosten
020 468 32 54
thomas.joosten@m4n.nl

Relevante links:

Marketing3 http://www.marketing3.nl/

Chris Anderson http://longtail.typepad.com/

80-20 regel http://nl.wikipedia.org/wiki/80-20_regel

M4N http://www.m4n.nl/

Affiliate Marketing http://www.m4n.nl/hoe_werkt_affiliate_marketing.jsp

Wehkamp http://www.wehkamp.nl/

Affiliate netwerk voor adverteerders en exploitanten http://www.m4n.nl/clients.jsp