Numico NV

Published: 07:30 09.11.2006 GMT+1 /HUGIN /Source: Royal Numico NV /AEX: NUM /ISIN: NL0000375616

Resultaten Derde Kwartaal en Eerste Negen Maanden 2006

Aanhoudend dubbelcijferige groei in het derde kwartaal

Financiële Hoogtepunten Eerste Negen Maanden 2006 (op vergelijkbare basis )

Totale omzet +11,6%; EBITA marge 19,1%
Omzet Nutricia Baby +10,6%; EBITA marge 19,7%
Omzet Dumex +19,2%; EBITA marge 16,7%
Omzet Nutricia Klinisch +10,1%; EBITA marge 26,1%
Genormaliseerde2 winst +32,1% en genormaliseerde winst per aandeel +17,0% (tegen huidige wisselkoersen) De kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt ¤ 397 miljoen

Financiële Hoogtepunten Derde Kwartaal 2006 (op vergelijkbare basis )

Totale omzet +10,0%; EBITA marge 18,8%
Omzet Nutricia Baby +10,5%; EBITA marge 19,7%
Omzet Dumex +7,7%; EBITA marge 14,0%
Omzet Nutricia Klinisch +10,0%; EBITA marge 26,0%
Genormaliseerde winst +22,2% en genormaliseerde winst per aandeel +10,6% (tegen huidige wisselkoersen) Werkkapitaal verbeterde met 400 bsp tot 10,2% van de omzet

Toelichting van de CEO

"Numico heeft in de eerste negen maanden van 2006 dubbelcijferige groei geleverd met een omzetstijging van 11,6% en een verbetering van de marges tot 19,1%. Nutricia Baby behaalde dubbelcijferige groei door sterke prestaties in Oost-Europa, Indonesië en de meeste groeimarkten in West-Europa. Wij zijn met name zeer blij met het volledige herstel van Indonesië na de aardbeving en de succesvolle introductie van de immuniteitsclaim in bijna al onze markten. Nutricia Klinisch liet in het derde kwartaal een verbetering van de omzetgroei zien door een stabilisatie van de Duitse activiteiten die vanaf begin 2007 weer zullen gaan bijdragen aan de groei. Dumex heeft in absolute termen goede kwartaalresultaten behaald en ligt op schema om in 2006 20% groei te bereiken en een verbetering van de EBITA marge tot 15%. Gebaseerd op de tot op heden behaalde resultaten, verwachten wij dat de omzetgroei voor het gehele jaar zal uitkomen op ongeveer 12% met een EBITA marge van 18,75%."

Derde kwartaal
% wijziging
(¤ miljoen)
Negen Maanden
% wijziging
2006
2005
vergel.1
werkelijk

2006
2005
vergel.1
werkelijk
657
604
10,0
26,1
Omzet

1.933

1.760
11,6
32,9
123
109
11,8
24,9
EBITA
362
319
14,1
33,3
69
56

-
22,2
Genormaliseerde winst2
204
155

-
32,1
0,36
0,33

-
10,6
Genormaliseerde WPA2

1,07
0,92

-
17,0

63
55

-
14,4
Winst over de periode
176
154

-
14,1
0,33
0,32

-
3,6
Gewone WPA (¤)
0,92
0,91

-

1,1
0,32
0,30

-
4,1
Verwaterde WPA (¤)
0,88
0,87

-

1,5

VOORUITZICHTEN 2006

Gebaseerd op de resultaten van de onderneming in de eerste negen maanden verwacht Numico dat de totale omzetgroei voor het hele jaar ongeveer 12% zal zijn met een EBITA marge van 18,75%. Deze doelstellingen zijn gebaseerd op gelijkblijvende consolidatiegrondslagen, constante wisselkoersen, exclusief bijzondere posten en onvoorziene omstandigheden voorbehouden.

FINANCIEEL OVERZICHT (op vergelijkbare basis )
Eerste Negen Maanden 2006

De totale omzetgroei nam met 32,9% toe tot ¤ 1.933 miljoen in de eerste negen maanden van 2006. Deze groei bestond voor 11,6% uit autonome groei, 20,3% groei kwam van acquisities en 1,4% als gevolg van koersverschillen. De aardbeving in Indonesië, die in het tweede kwartaal van 2006 plaatsvond, had een negatieve invloed op de omzetgroei van 40 basispunten.

De onderliggende bruto marge verbeterde in de eerste negen maanden van 2006 in vergelijking met de eerste negen maanden van 2005. Dit kan worden toegeschreven aan i) een gunstige productmix, ii) lagere grondstofprijzen - met name voor aan melk gerelateerde producten en iii) kostenbesparingen van de diverse efficiëntieprogramma's.

Numico's totale EBITA-marge was 19,1%, oftewel 40 basispunten hoger, ondanks een toename in advertentie- en promotiekosten en R&D kosten met respectievelijk 21% en 15%.

De genormaliseerde netto winst en de genormaliseerde winst per aandeel bedroegen ¤ 204 miljoen en ¤ 1,07, een toename van respectievelijk 32,1% en 17,0%.

Derde Kwartaal 2006

De totale omzet nam met 26,1% toe tot ¤ 657 miljoen in het derde kwartaal van 2006. Deze groei bestond voor 10,0% uit autonome groei, gedreven door 10,5% autonome groei van Nutricia Baby, 7,7% van Dumex en 10,0% van Nutricia Klinisch. Acquisities - voornamelijk Dumex - droegen 16,2% bij aan de totale groei en koers-verschillen hadden een licht negatieve invloed van (10) basispunten.

Numico's totale EBITA marge was 18,8%, een verbetering van 30 basispunten ten opzichte van het derde kwartaal in 2005, ondanks een toename van de advertentie- en promotiekosten van 16%.

De genormaliseerde winst en de genormaliseerde winst per aandeel bedroegen ¤ 69 miljoen en ¤ 0,36, een toename van respectievelijk 22,2% and 10,6%.

OVERZICHT PER ACTIVITEIT (op vergelijkbare basis )

Babyvoeding
De omzet van Nutricia Baby nam met 10,5% toe tot ¤ 379 miljoen in het derde kwartaal van 2006. In West-Europa lieten de meeste groeimarkten van Numico een voortdurende en bemoedigende omzetgroei zien. Bijna alle landen buiten West-Europa leverden een omzetgroei met dubbele cijfers, met bijzonder sterke prestaties in Rusland, Turkije, het Midden Oosten en met name in Indonesië waar de activiteiten een maand na de aardbeving weer volledig hersteld zijn.

De EBITA-marge verbeterde met 130 basispunten tot 19,7% in het derde kwartaal van 2006, ondanks een voortdurende toename met dubbele cijfers van de advertentie- en promotiekosten en uitgaven aan R&D. Een gunstige productmix, lagere grondstofprijzen en de diverse kostenbesparingsprogramma's droegen bij aan deze margeverbetering.

De omzet van Nutricia Baby nam met 10,6% toe en de EBITA marge verbeterde met 100 basispunten tot 19,7% in de eerste negen maanden van 2006, exclusief een omzetverlies van ¤ 7 miljoen en ¤ 3 miljoen margeverlies als gevolg van de aardbeving in Indonesië in het tweede kwartaal van 2006. Tot op heden bedragen de eenmalige - aan de aardbeving gerelateerde - lasten ¤ 6 miljoen en zullen er naar verwachting nog ongeveer ¤ 2 miljoen genomen worden in het vierde kwartaal.

Dumex
De omzet van Dumex groeide met 7,7% tot ¤ 90 miljoen in het derde kwartaal van 2006 en ligt op schema om een groei van 20% over het hele jaar te behalen. Alle landen waren in staat om de uitzonderlijke hoge omzet - als gevolg van de strategische herintroductie van het Dumex-merk in het derde kwartaal van 2005 - te verbeteren. De EBITA marge nam 80 basispunten af tot 14.0%, gedreven door een toename van de advertentie- en promotiekosten met 30% ter ondersteuning van de succesvolle introductie van de nieuwe immuniteitsclaim in China.

De omzet van Dumex nam in de eerste negen maanden van 2006 met 19,2% toe en de EBITA marge was 16,7%, ofwel 40 basispunten hoger dan in de eerste negen maanden van 2005, ondanks een toename van bijna 40% in de advertentie- en promotiekosten. Dit is vooral toe te schrijven aan de focus op het premium productensegment, stabiele vaste kosten en fasering van de advertentie- en promotiekosten. Vanwege de voortdurend hogere uitgaven aan advertentie- en promotiekosten is de verwachting dat de EBITA marge van Dumex voor het gehele jaar 15% zal zijn.

De diverse initiatieven om de efficiëntie te verbeteren liggen goed op schema om de beoogde kostenbesparingen van ¤ 5 miljoen in 2006 en ¤ 10 miljoen vanaf 2007 te behalen. De acquisitie- en integratiekosten voor Dumex zullen ¤ 35 miljoen bedragen, waarvan ¤ 5 miljoen in het derde kwartaal werd genomen en ¤ 27 miljoen in de eerste negen maanden. De overige ¤ 8 miljoen worden naar verwachting in het vierde kwartaal van 2006 genomen.

Klinische Voeding
De omzet in Klinische Voeding groeide in het derde kwartaal van 2006 met 10,0% tot ¤ 186 miljoen. De groei werd gedreven door Zuid-Europa en de Rest van de Wereld en werd gedeeltelijk geneutraliseerd door Noord-Europa en dan met name door de veranderingen in het vergoedingensysteem in Duitsland. De prestaties van de Duitse organisatie zijn echter, in vergelijking met het voorgaande kwartaal, gestabiliseerd en de verwachting is dat in het eerste kwartaal van 2007 weer naar een positieve trend zal worden teruggekeerd. De EBITA marge was 26,0%; een afname van 90 basispunten hetgeen de relatief lage omzetgroei in het kwartaal en veranderingen in de mix weergeeft.

De omzet nam met 10,1% toe de eerste negen maanden van 2006 en de EBITA marge nam met 100 basispunten af tot 26,1%, gedreven door een toename in de advertentie-, promotie-, en R&D-kosten.

In het tweede kwartaal van 2006 is Numico gestart met een strategische evaluatie van de glutenvrije productenreeks (Coeliac), inclusief een mogelijke verkoop. Dit proces zal naar verwachting aan het eind van dit jaar worden afgerond.

OVERIGE FINANCIELE INFORMATIE

Belastingen
De effectieve belastingdruk en de "contante" belastingdruk bedroegen respectievelijk 29% en 25% en zijn daarmee in lijn met de verwachting voor het gehele jaar. De Nederlandse overheid heeft voorgesteld om de vennootschapsbelasting vanaf 1 januari 2007 verder te verlagen van 29,6% naar 25,5%. De voorgestelde verlaging van het belastingpercentage zal - indien goedgekeurd - een negatieve (niet-contante) invloed hebben op de "deferred tax asset" van ¤ (40) miljoen in het vierde kwartaal van 2006.

Kasstroom
Het totale handelswerkkapitaal als percentage van de omzet verbeterde met 400 basispunten tot 10,2% in vergelijking met september 2005. Dit werd voornamelijk gedreven door een verdere afname in handelsdebiteuren en een voortdurende optimalisering van de handelscrediteuren.

De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg in de eerste negen maanden van 2006 ¤ 397 miljoen, gedreven door een sterke verbetering in het operationele resultaat en de verlaging van het handelswerkkapitaal.

De investeringen bedroegen ¤ 110 miljoen, ofwel 5,7% van de omzet in de eerste negen maanden van 2006. De investeringen voor het hele jaar worden verwacht aan de onderkant van de doelstelling van 6 - 7% van de omzet uit te komen. De vrije kasstroom bedroeg ¤ 217 miljoen vergeleken met ¤ 50 miljoen in de eerste negen maanden van 2005, exclusief een netto betaling van ¤ 1.194 miljoen gerelateerd aan de overname van EAC Nutrition.

Netto Schuld en Financieringslasten
De netto schuld nam af met ¤ 73 miljoen tot ¤ 1.518 miljoen in het derde kwartaal van 2006 dankzij een sterke vrije kasstroom. De netto financieringslasten bedroegen ¤ (22) miljoen in het derde kwartaal van 2006. Meer gedetailleerde informatie kan worden gevonden in bijlage 5.

Eigen Vermogen
Het eigen vermogen verbeterde in de eerste negen maanden van 2006 met ¤ 149 miljoen tot ¤ 829 miljoen. Deze verbetering werd met name gedreven door ingehouden winst van ¤ 176 miljoen, maar ook gedeeltelijk beïnvloed door negatieve wisselkoerseffecten op immateriële vaste activa die vooral gerelateerd zijn aan de Chinese renminbi. Een overzicht van de mutaties in het eigen vermogen is te vinden in bijlage 4.

Op donderdag 9 november is om 08:30 uur een live audio webcast van de conference call voor analisten en beleggers beschikbaar op onze website (www.numico.com). De bijbehorende presentatie zal op donderdag 9 november vanaf 08:30 uur op onze website staan.

Vergelijkbare basis is o.b.v. gelijkblijvende consolidatiegrondslagen en constante wisselkoersen en excl. bijzondere posten Genormaliseerd is excl. beëindigde activiteiten, acquisitie- en integratiekosten, resultaat desinvesteringen na belasting en bijzondere posten (bijlage 4) Voor aansluiting van de pro-forma Q3 05 omzet en EBITA zie bijlage 6 Gebaseerd op gelijkblijvende consolidatiegrondslagen, constante wisselkoersen en exclusief bijzondere posten Voor aansluiting van de pro-forma Q3 05 omzet en EBITA zie bijlage 6 Gebaseerd op gelijkblijvende consolidatiegrondslagen, constante wisselkoersen en exclusief bijzondere posten

Klik op onderstaande link voor de volledige versie van dit persbericht, inclusief alle tabellen:

Resultaten Q3 2006

Royal Numico NV, Postbus 75538, 1118 ZN Schiphol Airport, The Netherlands, Tel: +31 20 456 9000, Fax: +31 20 456 8000

Royal Numico NV