Trendbreuk: minder mensen in betaalproblemen
Ggn incasso bv
Persbericht
's-Hertogenbosch, 9 november 2006
De eerste effecten van economisch herstel zijn zichtbaar
Trendbreuk: minder mensen in betaalproblemen
In een toenemend aantal zaken wordt de niet betaalde rekening alsnog voldaan voordat de
rechter er aan te pas moet komen. Een belangrijke reden hiervoor is de afname van
betalingsonmacht. Er is dus een trendbreuk zichtbaar in het aantal consumenten dat door
chronisch geldgebrek een rekening niet kan betalen. Begin 2006 maakten bijna 3 miljoen
Nederlanders zich zorgen over hun financi?le positie. Inmiddels geeft een aantal
indicatoren, zoals het consumentenvertrouwen, de consumentenbestedingen, de exportcijfers
en de werkloosheidscijfers, aan dat de economie overeind krabbelt.
GGN ervaart, als Nederlands grootste incasso- en deurwaarderorganisatie, de eerste
signalen van dit herstel daadwerkelijk in de dagelijkse praktijk.
Minder betaalproblemen in segmenten voor eerste levensbehoefte
'Wij constateren met name een verbetering in de segmenten die door de consument als eerste
levensbehoefte worden ervaren,' aldus Peter Taks, algemeen directeur van GGN. 'Vooral in
de sectoren huur en energie hoeven wij minder vaak naar de rechter te stappen om de
nalatige debiteur aan te zetten tot betaling. Dit heeft te maken met een strakker beleid
op het gebied van debiteurenbeheer en incasso, maar tevens is er een lichte daling vast
te stellen van het aantal consumenten dat gewoonweg niet kan betalen. Dit zien we terug
doordat we meer incasseren in de minnelijke fase.'
Huidige betaalmoraal is matig: huisarts en tandarts de dupe
Ondanks het recente prille herstel van de economie, is de huidige betaalmoraal van de
consument matig. Dit blijkt uit het recente onderzoek Zo betaalt Nederland 2006 van
Interview-NSS in opdracht van GGN. Rekeningen van postorderbedrijven, abonnementen en
mobiele telefonie worden door de consument in de wacht gezet. Opmerkelijk is dat de
consument ook de rekeningen van huisarts en tandarts laten liggen, 33% betaalt deze wel
eens te laat. De trouwe betalers zijn met name te vinden in de leeftijdscategorie 55+.
Bij rekeningen die te laat worden betaald is dat in bijna de helft van de gevallen door
vergeetachtigheid en nonchalance.
Voorzichtigheid geboden
Bij een aantrekkende economie is sowieso voorzichtigheid geboden. Peter Taks: 'Wij weten
uit ervaring dat bij een eerste economisch herstel er verschillende factoren van invloed
zijn op het betaalgedrag. Uit het recente onderzoek blijkt dat 42% van de consumenten
verplichtingen aangaat waarvoor eigenlijk geen geld is. Een deel van de consumenten
grijpt economisch herstel aan om in de achterliggende jaren ontzegging van luxe te
compenseren.' Eerder onderzoek van GGN leert dat bij een ruimere portemonnee 30% van de
consumenten dit aanwendt om te sparen en 25% lost er schulden mee af. 20% gebruikt de
financi?le ruimte echter voor genot en gaat bijvoorbeeld op vakantie. 'Ervaring
leert dat een deel van de consumenten dat in de achterliggende jaren financi?le
problemen heeft gehad, te snel weer nieuwe financi?le verplichtingen aangaat en
hierdoor opnieuw in de problemen komt', aldus Peter Taks.