Gemeente Heemskerk
donderdag, 09 november 2006
Tevredenheid komt nadeliger uit dan de provincie suggereert
HEEMSKERK - De Heemskerkse rekenkamercommissie meldt in haar eerste
rapportage dat de tevredenheid van reizigers over de OV taxi lager
is dan de provincie aangeeft. De provincie meldt een
tevredenheidspercentage van 88,5%; de rekenkamercomissie komt na
onderzoek onder Heemskerkse pashouders uit op een percentage van
63%. De OV taxi is een goed middel van vervoer voor Heemskerkers
met een beperking. Zij kunnen daardoor beter deelnemen aan het
maatschappelijk verkeer.
burgemeester Van der Horst neemt het onderzoeksrapport collectief
vraagafhankelijk vervoer in ontvangst
Burgemeester Van der Horst neemt het rapport in ontvangst
De provincie sluit voor het gehele gebied en voor een bepaalde periode
een contract af met een vervoerder. Op dit moment is dat Connexxion.
De provincie rapporteert ook halfjaarlijks over het wel en wee van de
OV taxi. Uit de meest recente rapportage blijkt een algemene stiptheid
*) van rond 88,5%. Dit betekent onder meer dat 87,1% van de reizigers
binnen de limiet (een kwartier voor of na het afgesproken tijdstip)
worden opgehaald. De Heemskerkse rekenkamercommissie had redenen om
daaraan te twijfelen. Zij heeft zelf een representatieve enquête
gehouden onder de bijna 1.200 pashouders in Heemskerk. Uit deze
enquête blijkt, dat slechts 63% van de reizigers tevreden is. Dit
betekent, dat 37% ontevreden is. De grootste oorzaken van deze
ontevredenheid zijn:
* de taxi verschijnt niet binnen de marge van 15 minuten
* de chauffeur kent de weg niet
* de combinatieritten duren veel te lang
* de centrale regelt geen goede oplossingen als de taxi niet of niet
op tijd kwam
Opvallend in de enquête uitkomsten was, dat de chauffeurs er in de
beoordeling van de reizigers goed vanaf komen, zij zijn over het
algemeen klantvriendelijk.
Bij de meeste inwoners is het onbekend dat het systeem een vorm van
openbaar vervoer is, die voor iedereen geldt. Alleen betalen zij
daarvoor - in tegenstelling tot de zgn. Wvg-pashouders - de volle
prijs. Het systeem is binnen de Heemskerkse begroting een efficiënt
product, in vergelijking tot de hoogte van budgetten in voorgaande
jaren en bij andere gemeenten. De formele regels zijn in orde, het is
een product dat rechtmatig geleverd wordt. Dit betekent dat de
aanvraagprocedures voor een vervoerspas en dergelijke in orde zijn. De
aantallen Wvg-reizigers nemen in Heemskerk ook nog steeds toe, van
1.193 per maand in januari 2005 naar 1.555 per maand in december 2005.
Dit betekent in totaal in dat jaar ruim 17.000 Heemskerkse reizigers.
De kritiek van de Heemskerkse rekenkamercommissie zit hem dan ook niet
in deze kwantiteit, maar in de kwaliteit van het vervoer. Dat kan
stukken beter.
*) Onder "algemene stiptheid" meet de provincie onder meer: rij
stiptheid, omrijtijd bij combinatieritten, telefonische
bereikbaarheid, klachten afhandeling, terugbelservice.
---