Gemeente Heemskerk


donderdag, 09 november 2006

Tevredenheid komt nadeliger uit dan de provincie suggereert

HEEMSKERK - De Heemskerkse rekenkamercommissie meldt in haar eerste rapportage dat de tevredenheid van reizigers over de OV taxi lager is dan de provincie aangeeft. De provincie meldt een tevredenheidspercentage van 88,5%; de rekenkamercomissie komt na onderzoek onder Heemskerkse pashouders uit op een percentage van 63%. De OV taxi is een goed middel van vervoer voor Heemskerkers met een beperking. Zij kunnen daardoor beter deelnemen aan het maatschappelijk verkeer.

burgemeester Van der Horst neemt het onderzoeksrapport collectief vraagafhankelijk vervoer in ontvangst

Burgemeester Van der Horst neemt het rapport in ontvangst

De provincie sluit voor het gehele gebied en voor een bepaalde periode een contract af met een vervoerder. Op dit moment is dat Connexxion. De provincie rapporteert ook halfjaarlijks over het wel en wee van de OV taxi. Uit de meest recente rapportage blijkt een algemene stiptheid
*) van rond 88,5%. Dit betekent onder meer dat 87,1% van de reizigers binnen de limiet (een kwartier voor of na het afgesproken tijdstip) worden opgehaald. De Heemskerkse rekenkamercommissie had redenen om daaraan te twijfelen. Zij heeft zelf een representatieve enquête gehouden onder de bijna 1.200 pashouders in Heemskerk. Uit deze enquête blijkt, dat slechts 63% van de reizigers tevreden is. Dit betekent, dat 37% ontevreden is. De grootste oorzaken van deze ontevredenheid zijn:

* de taxi verschijnt niet binnen de marge van 15 minuten
* de chauffeur kent de weg niet

* de combinatieritten duren veel te lang

* de centrale regelt geen goede oplossingen als de taxi niet of niet op tijd kwam

Opvallend in de enquête uitkomsten was, dat de chauffeurs er in de beoordeling van de reizigers goed vanaf komen, zij zijn over het algemeen klantvriendelijk.

Bij de meeste inwoners is het onbekend dat het systeem een vorm van openbaar vervoer is, die voor iedereen geldt. Alleen betalen zij daarvoor - in tegenstelling tot de zgn. Wvg-pashouders - de volle prijs. Het systeem is binnen de Heemskerkse begroting een efficiënt product, in vergelijking tot de hoogte van budgetten in voorgaande jaren en bij andere gemeenten. De formele regels zijn in orde, het is een product dat rechtmatig geleverd wordt. Dit betekent dat de aanvraagprocedures voor een vervoerspas en dergelijke in orde zijn. De aantallen Wvg-reizigers nemen in Heemskerk ook nog steeds toe, van
1.193 per maand in januari 2005 naar 1.555 per maand in december 2005. Dit betekent in totaal in dat jaar ruim 17.000 Heemskerkse reizigers. De kritiek van de Heemskerkse rekenkamercommissie zit hem dan ook niet in deze kwantiteit, maar in de kwaliteit van het vervoer. Dat kan stukken beter.


*) Onder "algemene stiptheid" meet de provincie onder meer: rij stiptheid, omrijtijd bij combinatieritten, telefonische bereikbaarheid, klachten afhandeling, terugbelservice.
---