Marktaandeel gecertificeerde koffie groeit spectaculair in Nederland
Het marktaandeel van gecertificeerde koffie in Nederland is momenteel
meer dan 25%, bijna een vertienvoudiging sinds 2002 zo blijkt uit
onderzoek door de Koffiecoalitie.
Dit samenwerkingsverband van ngos en vakbonden deed in opdracht van
Oxfam Novib en Hivos onderzoek naar de recente trends en
ontwikkelingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen
in de koffiesector.
Uit de publicatie De Koffiebarometer 2006; gecertificeerde koffie in
Nederland, blijkt dat in 2006 een op de vier Nederlanders koffie
drinkt die voldoet aan basisnormen op het gebied van arbeidsrechten,
milieu en voedselveiligheid, zoals vastgelegd in de gedragscodes van
de koffie productiestandaarden van Fair Trade, Utz Kapeh, EKO of
Rainforest Alliance. Momenteel wordt 28% van de koffie in Nederland
conform de richtlijnen van een van deze organisaties ingekocht door
Nederlandse koffiebranders (zoals Sara Lee/Douwe Egberts, Drie Mollen
Holding, ea) of door supermarkten (Albert Heijn, Laurus, ea). In 2002
was dit percentage slechts 3%, en toekomstige groei lijkt verzekerd
aangezien de bedrijven het onderwerp hoog op hun agenda hebben gezet.
Sara Lee/Douwe Egberts zegt te streven naar 100% inkoop van duurzaam
geproduceerde koffie, terwijl de directeur van Drie Mollen aangeeft
dat zijn bedrijf als enige koffiebrander in Europa zijn afnemers de
keuze geeft uit drie verschillende koffie productiestandaarden.
Maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd in de Koffiecoalitie,
hebben jarenlang druk uitgeoefend op koffiebranders en supermarkten om
medeverantwoordelijkheid te nemen voor de productiewijze van koffie.
Als gevolg hiervan loopt de Nederlandse koffie-industrie nu voorop in
vergelijking met grote koffieconsumerende landen in Europa, zoals
Duitsland, Frankrijk en Spanje. Maatschappelijke organisaties en de
koffie-industrie werken tegenwoordig samen op het gebied van training
van koffieproducenten. Andere grote koffiemultinationals als Nestle en
Kraft geven echter de indruk niet van plan te zijn om voor hun
gevestigde merken op grote schaal koffie te gaan gebruiken, die
voldoet aan minimale eisen op sociaal en milieugebied,. Hetzelfde
geldt ook voor de Europese discountsupermarkten, zoals Aldi en Lidl.
De transformatie van de koffie-industrie naar een duurzame sector is
een grote uitdaging voor alle betrokken partijen: producenten, ngos
vakbonden, overheden, exportbedrijven en koffiemultinationals. Om de
werk- en leefomstandigheden van de koffieproducenten structureel te
verbeteren is het belangrijk dat de vraag naar gecertificeerde koffie
in Nederland en andere grote koffieconsumerende landen in Europa
verder toeneemt.
Download het onderzoek 'Koffiebarometer 2006' >
Bron: Oxfam Novib, 9 november 2006
Novib