Novib

Marktaandeel gecertificeerde koffie groeit spectaculair in Nederland

Het marktaandeel van gecertificeerde koffie in Nederland is momenteel meer dan 25%, bijna een vertienvoudiging sinds 2002 zo blijkt uit onderzoek door de Koffiecoalitie.

Dit samenwerkingsverband van ngos en vakbonden deed in opdracht van Oxfam Novib en Hivos onderzoek naar de recente trends en ontwikkelingen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de koffiesector.

Uit de publicatie De Koffiebarometer 2006; gecertificeerde koffie in Nederland, blijkt dat in 2006 een op de vier Nederlanders koffie drinkt die voldoet aan basisnormen op het gebied van arbeidsrechten, milieu en voedselveiligheid, zoals vastgelegd in de gedragscodes van de koffie productiestandaarden van Fair Trade, Utz Kapeh, EKO of Rainforest Alliance. Momenteel wordt 28% van de koffie in Nederland conform de richtlijnen van een van deze organisaties ingekocht door Nederlandse koffiebranders (zoals Sara Lee/Douwe Egberts, Drie Mollen Holding, ea) of door supermarkten (Albert Heijn, Laurus, ea). In 2002 was dit percentage slechts 3%, en toekomstige groei lijkt verzekerd aangezien de bedrijven het onderwerp hoog op hun agenda hebben gezet. Sara Lee/Douwe Egberts zegt te streven naar 100% inkoop van duurzaam geproduceerde koffie, terwijl de directeur van Drie Mollen aangeeft dat zijn bedrijf als enige koffiebrander in Europa zijn afnemers de keuze geeft uit drie verschillende koffie productiestandaarden.

Maatschappelijke organisaties vertegenwoordigd in de Koffiecoalitie, hebben jarenlang druk uitgeoefend op koffiebranders en supermarkten om medeverantwoordelijkheid te nemen voor de productiewijze van koffie. Als gevolg hiervan loopt de Nederlandse koffie-industrie nu voorop in vergelijking met grote koffieconsumerende landen in Europa, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje. Maatschappelijke organisaties en de koffie-industrie werken tegenwoordig samen op het gebied van training van koffieproducenten. Andere grote koffiemultinationals als Nestle en Kraft geven echter de indruk niet van plan te zijn om voor hun gevestigde merken op grote schaal koffie te gaan gebruiken, die voldoet aan minimale eisen op sociaal en milieugebied,. Hetzelfde geldt ook voor de Europese discountsupermarkten, zoals Aldi en Lidl.

De transformatie van de koffie-industrie naar een duurzame sector is een grote uitdaging voor alle betrokken partijen: producenten, ngos vakbonden, overheden, exportbedrijven en koffiemultinationals. Om de werk- en leefomstandigheden van de koffieproducenten structureel te verbeteren is het belangrijk dat de vraag naar gecertificeerde koffie in Nederland en andere grote koffieconsumerende landen in Europa verder toeneemt.

Download het onderzoek 'Koffiebarometer 2006' >

Bron: Oxfam Novib, 9 november 2006