Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
Rotterdam, 8 november 2006
CBRB maakt zich zorgen over gevolgen van stakingen bij ECT
Inmiddels zijn de volstrekt onbegrijpelijke, wilde stakingen, die ECT lam legden, weer voorbij en zijn de operaties op de terminals weer opgestart. Het conflict als zodanig is echter nog niet opgelost en stiptheidsacties kunnen helaas niet worden uitgesloten. In hoeverre de directie van ECT bereid is om opnieuw te gaan onderhandelen met de vakbonden zal nog moeten blijken. Het CBRB roept, samen met de wegvervoerders en spoorvervoerders, ECT op in deze de rug recht te houden.
Het CBRB maakt zich ernstig zorgen om de gevolgen van deze stakingen bij ECT voor de afhandeling van de containerbinnenvaart. Na de dramatische vertragingen als gevolg van de invoering van een nieuw computersysteem in mei 2006, het naijleffect daarvan in de zomer van 2006, vervolgens een aantal stormvertragingen en vertragingen in deepseaschedules, is dit nu de zoveelste keer dat de gang van zaken bij ECT uit de hand loopt.
Het is duidelijk dat al deze vertragingen - door welke reden dan ook ontstaan - niet alleen ECT maar ook de containerbinnenvaartsector zeer veel (financiële) schade berokkenen. De barge operators krijgen wederom te maken met de inhuur van extra schepen, overliggeld, extra gasolie, overwerk op de achterlandterminals, shifters, truckingkosten en dergelijke, om toch hun klanten te kunnen blijven bedienen. Dit drijft de kostprijs per TEU nog verder op, maar de barge operators kunnen deze extra kosten niet of nauwelijks doorberekenen aan hun opdrachtgevers (zie tevens ons persbericht over de tarieven in de containerbinnenvaart van 2 november jongstleden).
Daarnaast komt ook de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart in toenemende mate onder druk te staan. Een omgekeerde modal shift is het gevolg. Een betrouwbare binnenvaartsector is echter essentieel voor de Rotterdamse haven; zo wordt van de binnenvaart op de Tweede Maasvlakte een aandeel van maar liefst 45% in de modal split verwacht. Uiteindelijk komt, als gevolg van deze stakingen en andere vertragingen, ook de betrouwbaarheid van de Rotterdamse haven op het spel te staan.
Noot voor de redactie (