Rijk moet regie nemen bij investeringen in Randstad
Vno-ncw west
Het Bedrijfsleven in de Randstad
Pamflet Bedrijfsleven Randstad voor Tweede Kamerverkiezingen
Rijk moet regie nemen bij investeringen in Randstad
Den Haag, 9 november 2006 - Het rijk moet de regie nemen bij de ruimtelijk-economische
investeringsprojecten in de Randstad. Dan kan de besluitvorming verbeteren en de
uitvoering versnellen. Het rijk moet samen met álle Randstedelijke overheden
één gezamenlijke investeringsagenda opstellen. Alleen zo kan de Randstad
terugkomen in de top vijf van Europese regio's. Dit schrijft het Bedrijfsleven in de
Randstad in een pamflet voor de Tweede Kamerverkiezingen.
Ondernemers ergeren zich aan de bestuurlijke drukte in de Randstad. Zij zien dat
bureaucratie en gebrek aan slagkracht bij investeringsprojecten de economische
ontwikkeling frustreren. De organisaties van het bedrijfsleven die samenwerken in het
Bedrijfsleven in de Randstad (zie overzicht onderaan dit persbericht) hebben een lijst
van bijna veertig grote projecten opgesteld die al tientallen jaren voortslepen in plan-
en besluitvorming. Bureaucratie en ellenlange procedures winnen het van sense of urgency.
Het Bedrijfsleven in de Randstad dringt aan op meer regie, betere besluitvorming en
snellere uitvoering van de investeringen in de Randstad. Dit vraagt veranderingen in de
bestuursstructuur en ook in de bestuurscultuur. Over de bestuurlijke structuur in de
Randstad moeten tijdens de kabinetsformatie spijkers met koppen worden geslagen. Maar dit
is niet voldoende, ook de bestuurscultuur en de stroperige besluitvorming moeten worden
aangepakt. Scherp moet worden afgebakend welke overheid al eerste verantwoordelijk is
voor een project. Discussies over nut en noodzaak van projecten kunnen niet voortdurend
worden herhaald. Een politiek besluit over een project is een bestuurlijk-maatschappelijk
contract. Er kan niet om de vier jaar een nieuw besluit worden genomen.
Het Bedrijfsleven in de Randstad is van mening dat de bestuurlijke onmacht niet kan
voortduren. Met name op het gebied van verkeer en vervoer moet deze situatie op korte
termijn veranderen. De wegen en het openbaar vervoer in de Randstad zitten vol en lopen
vast. Er moeten sneller besluiten worden genomen over de uitbreiding van de capaciteit
van het wegenstelsel en het openbaar vervoer.
Het Bedrijfsleven in de Randstad heeft het pamflet vandaag verstuurd naar onder andere de
leden van de Tweede Kamer en de politieke partijen.
Op onze website www.vno-ncwwest.nl vindt u:
- Pamflet 'De Randstad kán winnen met meer regie, betere besluitvorming en snellere
uitvoering', Inbreng van het Bedrijfsleven in de Randstad voor de Tweede Kamerverkiezingen
op 22 november 2006.
- Lijst ruimtelijk-economische projecten in de Randstad met grote problemen in de
besluitvorming.
---
Voor meer informatie
Annemarie van Oorschot, Communicatiemanager VNO-NCW West
T. 070 349 08 14 / 06 250 023 87
E: oorschot@vno-ncwwest.nl
I: www.vno-ncwwest.nl
Het Bedrijfsleven in de Randstad is een samenwerkingsverband van:
VNO-NCW West,
VNO-NCW Utrecht
VNO-NCW/MKB Flevoland
Kamer van Koophandel Amsterdam
Kamer van Koophandel Noordwest-Holland
Kamer van Koophandel Flevoland
Kamer van Koophandel Gooi- en Eemland
Kamer van Koophandel Rijnland
Kamer van Koophandel Haaglanden
Kamer van Koophandel Rotterdam
Kamer van Koophandel Rivierenland
Kamer van Koophandel Utrecht
MKB Regio Randstad Noord
MKB Regio Randstad West
MKB Regio Midden
MKB Regio Rotterdam-Rijnmond
Deltalinqs
ORAM
TLN (Transport en Logistiek Nederland), regiobestuur West,
TLN, regiobestuur Noordwest,
EVO (Organisatie van Eigen Vervoerders en Verladers),
Bouwend Nederland, regio Randstad Noord
Bouwend Nederland, regio Randstad Zuid