Rijk moet regie nemen bij investeringen in Randstad

Vno-ncw west

Het Bedrijfsleven in de Randstad

Pamflet Bedrijfsleven Randstad voor Tweede Kamerverkiezingen Rijk moet regie nemen bij investeringen in Randstad

Den Haag, 9 november 2006 - Het rijk moet de regie nemen bij de ruimtelijk-economische investeringsprojecten in de Randstad. Dan kan de besluitvorming verbeteren en de uitvoering versnellen. Het rijk moet samen met álle Randstedelijke overheden één gezamenlijke investeringsagenda opstellen. Alleen zo kan de Randstad terugkomen in de top vijf van Europese regio's. Dit schrijft het Bedrijfsleven in de Randstad in een pamflet voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Ondernemers ergeren zich aan de bestuurlijke drukte in de Randstad. Zij zien dat bureaucratie en gebrek aan slagkracht bij investeringsprojecten de economische ontwikkeling frustreren. De organisaties van het bedrijfsleven die samenwerken in het Bedrijfsleven in de Randstad (zie overzicht onderaan dit persbericht) hebben een lijst van bijna veertig grote projecten opgesteld die al tientallen jaren voortslepen in plan- en besluitvorming. Bureaucratie en ellenlange procedures winnen het van sense of urgency. Het Bedrijfsleven in de Randstad dringt aan op meer regie, betere besluitvorming en snellere uitvoering van de investeringen in de Randstad. Dit vraagt veranderingen in de bestuursstructuur en ook in de bestuurscultuur. Over de bestuurlijke structuur in de Randstad moeten tijdens de kabinetsformatie spijkers met koppen worden geslagen. Maar dit is niet voldoende, ook de bestuurscultuur en de stroperige besluitvorming moeten worden aangepakt. Scherp moet worden afgebakend welke overheid al eerste verantwoordelijk is voor een project. Discussies over nut en noodzaak van projecten kunnen niet voortdurend worden herhaald. Een politiek besluit over een project is een bestuurlijk-maatschappelijk contract. Er kan niet om de vier jaar een nieuw besluit worden genomen. Het Bedrijfsleven in de Randstad is van mening dat de bestuurlijke onmacht niet kan voortduren. Met name op het gebied van verkeer en vervoer moet deze situatie op korte termijn veranderen. De wegen en het openbaar vervoer in de Randstad zitten vol en lopen vast. Er moeten sneller besluiten worden genomen over de uitbreiding van de capaciteit van het wegenstelsel en het openbaar vervoer.

Het Bedrijfsleven in de Randstad heeft het pamflet vandaag verstuurd naar onder andere de leden van de Tweede Kamer en de politieke partijen.

Op onze website www.vno-ncwwest.nl vindt u:

- Pamflet 'De Randstad kán winnen met meer regie, betere besluitvorming en snellere uitvoering', Inbreng van het Bedrijfsleven in de Randstad voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2006.

- Lijst ruimtelijk-economische projecten in de Randstad met grote problemen in de besluitvorming.


---
Voor meer informatie
Annemarie van Oorschot, Communicatiemanager VNO-NCW West T. 070 349 08 14 / 06 250 023 87
E: oorschot@vno-ncwwest.nl
I: www.vno-ncwwest.nl

Het Bedrijfsleven in de Randstad is een samenwerkingsverband van: VNO-NCW West,
VNO-NCW Utrecht
VNO-NCW/MKB Flevoland
Kamer van Koophandel Amsterdam
Kamer van Koophandel Noordwest-Holland
Kamer van Koophandel Flevoland
Kamer van Koophandel Gooi- en Eemland
Kamer van Koophandel Rijnland
Kamer van Koophandel Haaglanden
Kamer van Koophandel Rotterdam
Kamer van Koophandel Rivierenland
Kamer van Koophandel Utrecht
MKB Regio Randstad Noord
MKB Regio Randstad West
MKB Regio Midden
MKB Regio Rotterdam-Rijnmond
Deltalinqs
ORAM
TLN (Transport en Logistiek Nederland), regiobestuur West, TLN, regiobestuur Noordwest,
EVO (Organisatie van Eigen Vervoerders en Verladers),
Bouwend Nederland, regio Randstad Noord
Bouwend Nederland, regio Randstad Zuid