AutoRai

Chevrolet gaat voor poduimplaatsen in Macau

(11/9/2006)
Na een ârustperiodeâ van zes weken zal het 2006 World Touring Car Championship zijn finale beleven in de straten van Macau in de Volksrepubliek China. Het langste stratencircuit ter wereld zal het decor vormen van de 53e editie van de Guia Race van Macau, de traditionele afsluiting van het seizoen.
Dit jaar maken maar liefst negen coureurs nog aanspraken op de kampioenstitel, die ongetwijfeld zoals ieder jaar in Macau zorg zullen dragen voor uiterst spectaculaire races. Daarbij moet een record aantal van 21 coureurs ballast aan boord meevoeren, waardoor de kwalificaties en de races nog minder voorspelbaar dan ooit zullen zijn. De Chevrolet coureurs zullen echter niet hoeven te letten op het verzamelen van punten. De rijders zullen dan ook een belangrijke rol spelen in de uitkomst van het kampioenschap.

âIk loer op een podiumplaats en misschien zelfs een overwinning,â aldus Rob Huff. âWij waren vorig jaar in Macau ook al snel en onze auto is dit jaar weer een stuk sneller geworden, dusâ¦.Er zullen daar veel, zware autoâs rijden en dat zal de rijders de nodige problemen opleveren, vooral heuvel op. Ik denk dat we ons in de topvier moeten kunnen kwalificeren, omdat ons chassis uitstekend geschikt is voor Macau. Dus als we deze loterij kunnen winnen door niet direct al in de eerste bocht van de eerste ronde een aanrijding te hebben, moeten we een goed resultaat kunnen boeken.â

Alain Menu, die vorig jaar voor Chevrolet de eerste WTCC podium plaats behaalde in Macau (voordat de auto uit de uitslag werd genomen omdat er te weinig benzine over was in de tank bij de finish), hoopt zijn prestaties van vorig jaar te kunnen herhalen, ondanks dat zijn vooruitzichten niet onverdeeld gunstig zijn. âDoor het tien plaatsen terugzetten in de startvolgorde, zal mijn best mogelijke startpositie slechts de 11e plaats kunnen zijn. Veel zal afhangen van mijn uiteindelijke plek, want in Macau kun je beter achteraan dan midden in het veld starten gezien de vele aanrijdingen in de eerste bocht. Ik denk dan ook dat ik met name in de tweede race een goede kans op een podiumfinish heb. Het circuit ligt Chevrolet wel.â

Nicola Larini: âIk heb maar één doel en dat is: het winnen van de race. Wel heb ik 20 kilo ballast, maar dat moet voor mij niet zoveel uitmaken. Het gaat de laatste tijd lekker en ik wil gewoon winnen. In het verleden heb ik hier al twee keer een tweede plaats gescoord.â

Voor Chevrolet Europeâs Motorsport Manager Eric Nève is het seizoen nu al geslaagd, ongeacht het resultaat in China. âOnze doelstelling dit jaar was om regelmatig aanspraak te maken op een podiumfinish en om één race te winnen. In Monza stonden we voor het eerst op het podium en twee races later wonnen we op Brands Hatch. De races in Zuid Amerika waren eerlijk gezegd wat minder maar het team heeft zich prima herpakt en in Brno wonnen we onze tweede race. Sindsdien stonden we ieder raceweekend op het podium. Ik heb dus veel vertrouwen in Macau.â