Chevrolet gaat voor poduimplaatsen in Macau
(11/9/2006)
Na een ârustperiodeâ van zes weken zal het 2006 World Touring Car
Championship zijn finale beleven in de straten van Macau in de
Volksrepubliek China. Het langste stratencircuit ter wereld zal het
decor vormen van de 53e editie van de Guia Race van Macau, de
traditionele afsluiting van het seizoen.
Dit jaar maken maar liefst negen coureurs nog aanspraken op de
kampioenstitel, die ongetwijfeld zoals ieder jaar in Macau zorg zullen
dragen voor uiterst spectaculaire races. Daarbij moet een record
aantal van 21 coureurs ballast aan boord meevoeren, waardoor de
kwalificaties en de races nog minder voorspelbaar dan ooit zullen
zijn. De Chevrolet coureurs zullen echter niet hoeven te letten op het
verzamelen van punten. De rijders zullen dan ook een belangrijke rol
spelen in de uitkomst van het kampioenschap.
âIk loer op een podiumplaats en misschien zelfs een overwinning,â
aldus Rob Huff. âWij waren vorig jaar in Macau ook al snel en onze
auto is dit jaar weer een stuk sneller geworden, dusâ¦.Er zullen daar
veel, zware autoâs rijden en dat zal de rijders de nodige problemen
opleveren, vooral heuvel op. Ik denk dat we ons in de topvier moeten
kunnen kwalificeren, omdat ons chassis uitstekend geschikt is voor
Macau. Dus als we deze loterij kunnen winnen door niet direct al in de
eerste bocht van de eerste ronde een aanrijding te hebben, moeten we
een goed resultaat kunnen boeken.â
Alain Menu, die vorig jaar voor Chevrolet de eerste WTCC podium plaats
behaalde in Macau (voordat de auto uit de uitslag werd genomen omdat
er te weinig benzine over was in de tank bij de finish), hoopt zijn
prestaties van vorig jaar te kunnen herhalen, ondanks dat zijn
vooruitzichten niet onverdeeld gunstig zijn. âDoor het tien plaatsen
terugzetten in de startvolgorde, zal mijn best mogelijke startpositie
slechts de 11e plaats kunnen zijn. Veel zal afhangen van mijn
uiteindelijke plek, want in Macau kun je beter achteraan dan midden in
het veld starten gezien de vele aanrijdingen in de eerste bocht. Ik
denk dan ook dat ik met name in de tweede race een goede kans op een
podiumfinish heb. Het circuit ligt Chevrolet wel.â
Nicola Larini: âIk heb maar één doel en dat is: het winnen van de
race. Wel heb ik 20 kilo ballast, maar dat moet voor mij niet zoveel
uitmaken. Het gaat de laatste tijd lekker en ik wil gewoon winnen. In
het verleden heb ik hier al twee keer een tweede plaats gescoord.â
Voor Chevrolet Europeâs Motorsport Manager Eric Nève is het seizoen
nu al geslaagd, ongeacht het resultaat in China. âOnze doelstelling
dit jaar was om regelmatig aanspraak te maken op een podiumfinish en
om één race te winnen. In Monza stonden we voor het eerst op het
podium en twee races later wonnen we op Brands Hatch. De races in Zuid
Amerika waren eerlijk gezegd wat minder maar het team heeft zich prima
herpakt en in Brno wonnen we onze tweede race. Sindsdien stonden we
ieder raceweekend op het podium. Ik heb dus veel vertrouwen in Macau.â
AutoRai