Nieuwe hightechmotor in de Audi A6
(11/9/2006)
Audi introduceert een hypermoderne 2.8 liter V6 benzinemotor in de A6.
De krachtbron levert 154 kW/210 pk vermogen en 280 Nm koppel, dat van
3.000 tot 5.000 toeren per minuut beschikbaar is. De motor is voorzien
van directe benzine-inspuiting en een zeer efficiënte en betrekkelijk
eenvoudige klepbediening met variabele kleplichthoogte. Dit
innovatieve Audi valvelift system betekent voor de Audi-rijder nog
meer rijplezier en minder brandstofverbruik.
De nieuwe techniek kan de kleplichthoogte in twee standen variëren.
Hiervoor past Audi verschuifbare nokkenringen rond de inlaatnokkenas
toe, die in lengterichting kunnen bewegen. Deze ringen hebben twee
nokkenprofielen van verschillende hoogte naast elkaar voor een kleine
en een grote opening van de inlaatklep. Zo wordt bij iedere belasting
de inlaatklep via een tuimelaar tot de juiste hoogte gelicht.
In combinatie met aanpassingen om de wrijving in de motor te verlagen,
zorgt Audiâs valvelift system ervoor dat het brandstofverbruik tien
procent lager is. De 2.8 liter FSI-motor heeft in elke situatie een
ruime vermogensreserve, maar hij verbruikt slechts 8,7 liter benzine
per honderd kilometer. Dit gaat overigens geenszins ten koste van de
prestaties: in 7,9 seconden sprint de auto naar de 100 km/h en hij
bereikt een topsnelheid van 243 km/h.
De Audi A6 2.8 FSI is vanaf eerste kwartaal 2007 leverbaar. De
basisprijs voor de A6 limousine met zestraps handgeschakelde
versnellingsbak en voorwielaandrijving bedraagt ⬠50.530,00 inclusief
BPM/BTW. De A6 Avant is 3.300 euro duurder. Prijzen zijn exclusief
verrekening energielabel.
AutoRai