Vexpan
mededeling aan de pers
Tilburg, 9 november 2006
'Methodiek Nationale Parkeertest abominabel'
Platform voor parkeren Nederland initieert onafhankelijk onderzoek
Het platform voor parkeren Nederland, vertegenwoordigd in brancheorganisatie Vexpan, vindt
de methode die het Platform Detailhandel hanteert bij de jaarlijks terugkerende 'Nationale
Parkeertest' abominabel en onbetrouwbaar. Vexpan heeft besloten om dit onderzoek door een
onafhankelijke instantie te laten uitvoeren. 'Wij hechten zeer veel waarde aan onderzoek
naar de kwaliteit van parkeren, maar willen wel dat de gehanteerde methode betrouwbaar en
valide is', aldus voorzitter Hans Brugmans van Vexpan.
Vexpan wil alle relevante organisaties in dit onderzoek laten participeren, maar laat de
instantie die het onderzoek uitvoert de methode bepalen.'Alle voor parkeren relevante
organisaties en bedrijven, zoals het Platform Detailhandel Nederland, ANWB, gemeenten
maar ook consumenten organisaties krijgen wel vanaf het begin inzicht in de aanpak
daarvan', zegt Brugmans.
Ook tegen de Nationale Parkeertest 2005 tekende Vexpan indertijd groot bezwaar aan. De
brancheorganisatie vindt dat er een eind moet komen aan het onjuiste beeld dat deze test
creëert over de kwaliteit van Parkeren. 'De Nationale Parkeertest is nu al twee jaar
onnodig schadelijk voor de branche, terwijl detailhandel en parkeren elkaar moeten
versterken', zegt Brugmans.
Vexpan- leden doen zelf ook onderzoek naar de kwaliteit van parkeren. Deze onderzoeken
geven een heel ander beeld dan de Nationale Parkeertest 2005 en 2006 laten zien. 'Dus
wordt het tijd hiervoor een onafhankelijk bureau in te schakelen' vindt Brugmans. Vexpan
publiceert het onderzoek in 2007.
---------
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van Vexpan, Marika
Verheij of Joyce Kortekaas, tel. 013-5944281 of na 17 uur : Theo Talboom,
Verenigingsmanager Vexpan: 06 51 18 93 61.