PERSBERICHT
Utrecht, 9 november 2006
Capgemini presenteert resultaten onderzoek Solvency II
Transformatie van groot belang om te kunnen voldoen aan nieuwe richtlijnen
Uit het onderzoek Risk-Management in the Insurance Industry and Solvency II blijkt dat grote verzekeringsorganisaties nog veel werk te verzetten hebben voordat kan worden voldaan aan de aanstaande compliance-eisen van Solvency II. Het onderzoek, dat werd gedaan met medewerking van 63 verzekeringsmaatschappijen in acht Europese landen, toont aan dat er nog een gat bestaat tussen de huidige situatie binnen veel organisaties en de nieuwe wetgeving. Hoewel verzekeraars druk doende zijn met de implementatie van nieuwe riskmanagementstandaarden, sluiten deze niet overal goed aan op de nieuwe richtlijnen. Bovendien moet weloverwogen worden omgegaan met de kansen die Solvency II biedt. Bedrijven die goed weten in te spelen op de benodigde transformatie van het interne riskmanagement kunnen hier juist ook groot concurrentievoordeel mee behalen.
Veel verzekeraars zijn al hard bezig de laatste riskmanagementstandaarden te implementeren, maar denken daarbij onvoldoende aan de Solvency II compliance-eisen. Om de wetgeving goed te implementeren moeten organisatiebrede veranderingen worden doorgevoerd, die doorwerken van front office tot raad van bestuur en van riskmanagement tot IT. Deze transformatieprogramma's moeten bedrijfsspecifiek worden bepaald en ingezet, en dat op redelijk korte termijn. De implementatie van Solvency II-compliance moet immers, zoals het er nu naar uit ziet, in 2010 zijn voltooid.
Verzekeringsmaatschappijen hebben nog een grote uitdaging in het vooruitzicht; het zo goed mogelijk omgaan met de strategische consequenties van de Solvency II-implementatie. De op stapel staande veranderingen vormen immers een uitgelezen mogelijkheid om de eigen organisatie nog eens tegen het licht te houden. De verzekeraar die zijn riskmanagement het beste op de nieuwe omstandigheden aanpast, kan ten opzichte van de concurrentie een grote stap voorwaarts zetten. Bedrijven met een laag risicoprofiel en een superieur riskmanagement hoeven immers minder kapitaal in te zetten. Bovendien kunnen deze verzekeraars hun hoogstaande interne risicomodellen inzetten om riskbased marketing en riskbased performance management toe te passen. Organisaties die het bedrijfsproces het snelst kunnen transformeren tot een riskbased proces, zullen naar verwachting de hoogste ogen kunnen gooien in de industrie.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2005 een omzet van 6,954 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com
EINDE PERSBERICHT
Cap Gemini Nederland
Cap Gemini Nederland