Ingezonden persbericht
Zoetermeer/Rotterdam, 9 november 2006
Transport roept ECT op rug recht te houden
De water-, spoor- en wegvervoerders aangesloten bij CBRB, AZV - deelmarkt van TLN - en VITO roepen de directie van containeroverslagbedrijf ECT, de ondernemingsraad en de vakbonden op de rug recht te houden in het conflict met de wilde stakers. Afzien van flexibele shifts verzwakt de concurrentiepositie van Rotterdam in het sterk groeiende containervervoer en jaagt de vervoerders en klanten op extra kosten.
De ECT-directie heeft eerder met de ondernemingsraad en vakbonden overeenstemming bereikt over invoering van flexibele shifts voor nieuw aan te trekken medewerkers. Vanwege de toename van het aanbod van containers in de Rotterdamse haven is het van belang dat ECT de mogelijkheid heeft om in drukke periodes extra personeel in te zetten. In zulke periodes moeten immers in korte tijd veel containers worden behandeld. Deze flexibele inzet stimuleert een vlotte afhandeling en is van groot belang voor alle aan de haven gerelateerde partijen, zoals de water-, weg- en spoorvervoerders. Maar ook voor het zo belangrijke achterland van Rotterdam, de uiteindelijke klanten van de Rotterdamse haven.
De huidige personeelsleden - waarop deze nieuwe voorwaarden niet van toepassing zijn - verzetten zich tegen deze regeling en hebben met wilde acties het werk deze week twee dagen neergelegd. Deze wilde staking heeft ECT een schadepost opgeleverd van enkele miljoenen. Maar dit conflict geeft ook onevenredig veel schade bij andere partijen, zoals de vervoerders.
Uit berichten via de media blijkt nu dat de vakbonden - onder druk van het stakende personeel - het reeds gesloten akkoord moeten openbreken. Met als uiteindelijk doel de flexibele inzet van werknemers onmogelijk te maken. Voor de vervoerders is zo'n weg terug onacceptabel. De haven van Rotterdam is volop in beweging. De te verwachten groei in de komende jaren vereist dat alle belanghebbende partijen hier op een juiste manier op in spelen. Dit vereist een flexibele inzet van alle partijen en niet alleen van de weg-, water-, en of spoorvervoerders. Zo niet dan verliest de Rotterdamse haven zijn goede naam in het buitenland en is de schade in de toekomst niet te overzien.
---
Bel