Persberichten
Gratis dagbladen bereiken marktaandeel van 15% 09 november 2006
De oplage van de betaalde dagbladen is de afgelopen jaren fors
gedaald. De komst van de gratis dagbladen heeft de daling enigszins
getemperd, waarbij de gratis dagbladen intussen 15% van de markt
hebben ingenomen. Nu blijkt uit het vijfde concentratierapport van het
Commissariaat voor de Media: dagbladbedrijven hebben de veranderingen
opgevangen door titels samen te voegen, te bezuinigen en nieuwe
producten op de markt te brengen. In 2005 is duidelijk zichtbaar dat
de bedrijven nieuwe stappen zetten in crossmediaal werken. De
digitalisering begint bij dagbladen en omroeporganisaties vorm te
krijgen. Voorzitter Inge Brakman verwelkomt daarom de nieuwe wetgeving
van minister Van der Hoeven die de belemmeringen in crossownership
wegneemt: "Het is belangrijk dat mediaondernemingen op alle platformen
actief kunnen zijn."
Minder redacties bedienen meerdere platformen. Het Commissariaat voor
de Media heeft daarom de algemene nieuwsredacties in kaart gebracht.
Gemiddeld is meer dan een derde van de berichten gebaseerd op
nieuwsberichten van persbureaus, die daarmee gezien kunnen worden als
de redacties achter de nieuwsredacties. Nieuwssites op internet zijn
voor meer dan 80% gebaseerd op materiaal van persbureaus.
Het aantal Nederlandse televisiezenders is sinds 1988 vervijfvoudigd.
De kijktijd van de Publieke Omroep blijft na de komst van RTL en SBS
door de jaren heen op een constant niveau. De toegenomen kijktijd gaat
naar de commerciële omroep. Buitenlandse zenders zoals CNN en TV5
spelen in Nederland slechts een kleine rol. Op de radio beschikken de
publieke regionale radiozenders gezamenlijk sinds 1996 over het
grootste marktaandeel en het grootste bereik.
Onderzoek naar de aanwezigheid van lokale media per gemeente, laat
zien dat er in alle gemeenten regionale dagbladen en
huis-aan-huisbladen zijn. Het lokale televisie- en radioaanbod is
beperkter. Het lokale aanbod is het meest omvangrijk in Zuid-Holland
en Noord-Brabant en veel kleiner in Flevoland en Drenthe.
Het vijfde rapport 'Mediaconcentratie in Beeld' wordt vandaag
aangeboden aan minister Van der Hoeven.
Commissariaat voor de Media