Essent nv
http://www.essent.nl
DIT IS EEN LME-PERSBERICHT (Landelijk Medezeggenschapsplatform
Energiedistributiebedrijven)
---
Waardering voor open houding van Minister J.Wijn
Vakcentrales FNV, CNV en MHP: nieuwe energiesituatie vergt andere kijk op het splitsen van
de energiebedrijven
Eerst nadenken over duurzame energievoorziening, behoud van Nederlandse bedrijven en
werkgelegenheid
Arnhem, 9 november - De 3 grote Vakcentrales en het LME, de vereniging van
ondernemingsraden van de Nederlandse energiebedrijven, hebben er in een gezamenlijke
brief bij de Eerste Kamer op aangedrongen nog eens met een frisse blik te kijken naar het
wetsvoorstel tot splitsing van de energiebedrijven. De Senaat heeft behandeling van het
wetsvoorstel tot splitsing voor 13 en 14 november op de agenda staan. Maar ook in de
Eerste Kamer gaan steeds meer stemmen op de behandeling wel te starten, maar nog niet af
te maken. PvdA, Christen Unie, SGP en Groen Links, zitten op deze lijn. Dat uitstel moet
ruimte scheppen voor een grondiger studie op de totale energieproblematiek, innovatie en
het behoud van Nederlandse bedrijven.
De Vakcentrales en het LME hebben hun hoop ook gevestigd op minister J.Wijn, die
L-J.Brinkhorst is opgevolgd als minister van Economische Zaken. Wijn heeft in stukken aan
de Eerste Kamer en in een overleg met het LME op 9 oktober aangegeven in het
energiedossier een meer open houding te willen aannemen dan zijn voorganger. De
Vakcentrales waarderen dat.
De Vakcentrales willen dat Eneco, Essent, NUON en Delta krachtig genoeg blijven om
miljardeninvesteringen te doen in duurzame energie, wat nieuwe banen oplevert. Daarnaast
kunnen deze ondernemingen zich nog tot sterke Europese spelers ontwikkelen. Na splitsing
onder de huidige omstandigheden niet meer.
Splitsing zou er toe leiden dat alleen nog de netwerken in handen van provincies blijven,
maar de commerciële poten van de energiebedrijven - en dus de Nederlandse klanten -
zouden binnen de kortste keren worden overgenomen door grote buitenlandse
energiebedrijven als E-on of RWE (Duitsland), Suez of EdF (Frankrijk) of Centrica
(Engeland), waarvan een aantal al dochterbedrijven in Nederland heeft.
Zelfs het Deense Dong heeft zich deze zomer als koper gemeld voor electriciteits-bedrijven
in het oosten van het land (Hoogeveen, Meppel en Staphorst), maar verloor de strijd van
het Belgische Electrabel, dat weer onderdeel van het Franse Suez is. Dong heeft Intergas
in wel Oosterhout al gekocht. Dus half Europa zit op het vinkentouw om zijn slag te slaan
bij een nieuwe uitverkoop van Nederlandse bedrijven die na splitsing mogelijk wordt.
Ander klimaat ontstaan
----------------------
Namens de werknemers wijzen mevr. A. Jongerius (FNV), R. Paas (CNV) en A. Verhoeven (MHP)
nu op een aantal nieuwe aspecten die de Tweede Kamer onmogelijk in haar afweging heeft
kunnen betrekken toen zij uiteindelijk besloot toch maar voor te stemmen. Nieuw is o.m:
- Geen kans bieden aan 'sprinkhanen'
De nieuwe minister van EZ heeft inmiddels meermalen uitgesproken, dat hij niet wil dat
Nederlandse ondernemingen worden uitverkocht aan private equity funds die vooral op
korte-termijngewin uit zijn. Hij noemde ze sprinkhanen die hier alles komen kaalvreten.
Hij heeft dit thema ook op de politieke agenda gezet. Splitsing echter zou daar toch de
deur voor open zetten.
- Het CDA in de Tweede Kamer is van standpunt veranderd
De woordvoerder van de grootste regeringspartij, J.Hessels (CDA) heeft op 10 oktober in
het blad van de SER ruiterlijk toegegeven, dat hij het oordeel van de
validerings-commissie-Kist verkeerd heeft ingeschat. 'Wel mijn grootste blunder', zegt
hij letterlijk. Vanwege dat oordeel van Kist stemde het CDA uiteindelijk toch
vóór, maar heeft het daar nu spijt van.
- Twijfel aan de grondslag van het wetsvoorstel
De DTe onderzoekt inmiddels of er wel sprake is van kruissubsidiëring
(groeps-financiering) tussen netwerkbedrijf en commercieel bedrijf. De nimmer bewezen
vóóronderstelling van het wetsontwerp is nu juist dat sprake zou zijn van
dergelijke kruissubsidiëring. Dat geeft wel aan dat EZ zich niet meer zo zeker voelt
van de aanvankelijke bewering. Het is zelfs de vraag of bedoelde grondslag van het
wetsvoorstel nog wel intact is.
- SER wil meer duurzame energie
De SER-Commissie Toekomstige Energievoorziening komt binnen een maand met een antwoord op
de vraag van het kabinet: 'Hoe kunnen bedrijfsleven en sociale partners samen met de
overheid werken aan de overgang naar een duurzame energie-huishouding?'. Maar splitsen
en uitverkopen van de energiebedrijven zou het duurzaamheidsbeleid van de overheid bij de
handen afbreken. Wijn zou dan geen goede erfenis op Economische Zaken achterlaten.
De Voorzitters van de Raden van Bestuur van de energiebedrijven Eneco, Essent, NUON en
Delta zijn bereid miljarden-investeringen in een duurzame energie-voorziening te doen. Zij
hadden hiertoe - op aandringen van de Vakcentrales - een jaar geleden al een
intentieverklaring ondertekend. Dat krachtige signaal is door de voorganger van deze
minister nooit opgepakt. Afgelopen dinsdag hebben de 4 genoemde Voorzitters van de Raden
van Bestuur opnieuw met minister Wijn over hun aanbod overlegd.
- Aandeelhouders willen niet verkopen
De meerderheid van de aandeelhouders en ook bestuurders van de 4 grote energiebedrijven
hebben de minister inmiddels expliciet laten weten dat zij niet van plan zijn te
privatiseren als zij daar niet toe gedwongen worden, zoals het wetsvoorstel nu wél
zou willen.
- De Staat kan aandelen overnemen als een provincie toch wil verkopen
De provincie Friesland wil - als enige provincie - van zijn aandelen in (o.a.NUON) af. Ook
daarvoor heeft minister Wijn nu een opening gemaakt. Hij schreef op 31 oktober aan de
Eerste Kamer: 'ik acht het voorstelbaar dat de staat de eigendom - juridisch en/of
economisch - van de elektriciteitsnetten geheel of gedeeltelijk zou verwerven'.
Intussen heeft de provincie Noord-Holland al aangeboden de aandelen NUON van Friesland te
willen overnemen. Dus de Staat hoeft er nog niet aan te pas te komen.
- EU heeft geen plannen voor eigendomssplitsing
De Europese Commissie (J.M.Barroso op 13 september en nog recenter mevr. N.Kroes op 29
september) heeft duidelijk gemaakt dat er bij alle overige landen van de EU in het geheel
geen tempo in de juridische scheiding van eigendom bij de Europese energiebedrijven zit.
Voor het splitsen van het economische eigendom, zoals Nederland nu wil, bestaan bij de EU
zelfs nog geheel geen plannen. Wél splitsen zou Nederlandse ondernemingen in een
nadelige positie ten opzichte van hun ongesplitste Europese concurrenten brengen.
Al bij al redenen genoeg het wetsvoorstel eerst nog eens te bekijken, vinden de
Vakcentrales, en aan meer positieve en innovatieve oplossingen te gaan werken.
---