DaimlerChrysler viert tachtig jaar Daimler-Benz
(11/9/2006)
Dit jaar is het tachtig jaar geleden dat de automobielfabrieken die
werden opgericht door de Duitse industriepioniers Carl Benz en
Gottlieb Daimler, fuseerden tot Daimler-Benz, het bedrijf dat zijn
autoâs op de markt bracht onder de merknaam Mercedes-Benz.
Later zou Daimler-Benz op zijn beurt weer opgaan in het huidige
concern DaimlerChrysler. Als een organisatie met respect voor het
verleden houdt DaimlerChrysler de traditie van haar beide pioniers
levend.
In 1886 kreeg Carl Benz het patent op een driewielig voertuig dat werd
aangedreven door een door hem ontworpen viertaktmotor. Een jaar later
verkocht hij de eerste door hem gebouwde auto, een vierwielige auto
volgde in 1892. Daarna nam de productie en de afzet vrij snel toe. In
1903 vertrok Benz echter bij het door hem opgerichte bedrijf na
strubbelingen met zijn mede-directieleden. Gottlieb Daimler werkte
samen met Wilhelm Maybach aan de bouw van motoren en begon in 1881
samen met Maybach een eigen motorenfabriek in Bad Cannstatt bij
Stuttgart. Ook Daimler ondernam voorzichtige pogingen tot de bouw van
autoâs, maar commercieel werd zijn onderneming pas een succes na
tussenkomst van de Oostenrijkse zakenman Emil Jellinek, die als
voorwaarde stelde dat de autoâs genoemd werden naar zijn dochter
Mercedes. Na het overlijden van Gottlieb Daimler in 1900 nam diens
zoon Paul samen met Maybach het bedrijf over. Mede op initiatief van
de Deutsche Bank fuseerden Daimler en Benz in 1926.
In de jaren twintig zorgden de SSK- en SSKL-sportwagens met
compressortechnologie voor furore, maar onder de merknaam
Mercedes-Benz kwamen er ook luxe personenautoâs met zes- en
achtcilindermotoren op de markt. Modellen als âStuttgartâ, âMannheimâ
en âNürburgâ, tot aan de grote Typ 770, bijgenaamd âGroÃer Mercedesâ.
In de tweede helft van de jaren dertig waren er tal van racesuccessen
met de beroemde âSilberpfeileâ. Na de tweede wereldoorlog, waarin
Daimler-Benz vooral actief was in de bouw van militaire voertuigen en
vliegtuigmotoren, werd de productie van personen- en vrachtautoâs al
snel weer hervat. Modellen als de 170S en later de 220 en 300, bekend
als âAdenauerâ, zorgden voor een relatief snel economisch herstel. Ook
sportsuccessen dienden zich weer aan, onder andere met de
legendarische 300 in verschillende uitvoeringen, die successen boekte
in lange-afstandswedstrijden als de Mille Miglia en de 24 Uur van Le
Mans. In de Formule 1 behaalde Daimler-Benz wereldtitels met
Juan-Manuel Fangio in 1954 en 1955.
In de jaren zestig hield de ontwikkeling bij de Mercedes-Benz-modellen
aan. Een nieuwe SL-reeks kwam op de markt die de bijnaam âPagodeâ
kreeg. Het topmodel uit het personenautoprogramma was de luxueuze 600,
die tot 1981 in productie bleef. In 1972 rolde de eerste generatie van
de S-Klasse van de band, terwijl de modelreeks daaronder in 1976 een
nieuwe generatie beleefde. Een andere noviteit in 1979 was de komst
van de vierwielaangedreven G-Klasse, een terreinwagen die tot op de
dag van vandaag in productie is.
In 1982 werd de 190 geïntroduceerd, die door velen als de eerste
âkleineâ Mercedes-Benz werd beschouwd. Dit model was een enorm succes
en bleef ruim tien jaar in productie. In 1993 volgde de C-Klasse de
190 op. De autoâs in het middelgrote segment, de 200/300-reeks, werden
in 1984 vervangen door een nieuwe bouwgeneratie; de E-Klasse.
Halverwege de jaren negentig keerde Mercedes-Benz ook weer terug als
motorenleverancier in de Formule 1, na eerdere successen in de
sportwagens (overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1988) en de
toerwagens (DTM-kampioenschap door Klaus Ludwig met de 190 in 1992 en
vijfmaal Bernd Schneider). Er werd een intensieve samenwerking
aangegaan met het Britse Formule 1-team McLaren, die resulteerde in de
wereldtitel bij de rijders door Mika Häkkinen in 1998 en 1999. In
1998 won het team ook de constructeurstitel.
Het modelprogramma van Mercedes-Benz werd in de jaren negentig sterk
uitgebreid met onder andere de roadster SLK, de coupé CLK en de
compacte A-Klasse.
In 1998 ontstond uit het samengaan van Daimler-Benz en de Amerikaanse
Chrysler Corporation, het huidige concern DaimlerChrysler. Inmiddels
verschenen de B-Klasse, de in de USA gebouwde vierwielaangedreven SUV
M-Klasse en de R-Klasse, een Grand Sports Tourer, op de markt. De
samenwerking met McLaren leidde tot de supersportwagen Mercedes-Benz
SLR McLaren, terwijl voor de absolute top van de markt het exquise
merk Maybach nieuw leven ingeblazen werd.
AutoRai