Tentoonstelling Magazine! in de Koninklijke Bibliotheek van 9 november
2006 t/m 4 maart 2007
De KB is, naast bibliotheek voor studie en onderzoek, tevens een
culturele ontmoetingsplaats. Met tentoonstellingen, lezingen en
evenementen wordt het bezit actief onder de aandacht gebracht van een
breed publiek. Binnen de muren van de KB zijn diverse
(mini)tentoonstellingen te zien. Daarnaast opende eind maart 2005 - de
Verdieping van Nederland, een tentoonstelling waarbij de beide de
Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief hun schatten aan het
publiek tonen.
Naast tentoonstellingen binnen de eigen muren organiseert de KB op
regelmatige basis grote tentoonstellingen op andere locaties. De
eerste in deze reeks was de tentoonstelling Het wonderbaarlijk alfabet
die in 1998 gedurende 2 maanden in de Nieuwe Kerk in Amsterdam te zien
was. Deze tentoonstelling die werd georganiseerd ter ere van het 200
jarige bestaan van de KB - trok 66.000 bezoekers. In 2003 organiseerde
de KB de tentoonstelling Wonderland in de Kunsthal in Rotterdam. In 3
maanden trok deze tentoonstelling meer dan 100.000 bezoekers.
Magazine!
In samenwerking met de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands
Uitgeversverbond organiseert de KB van 9 november 2006 tot 4 maart
2007 een spraakmakende tentoonstelling, met als werktitel Magazine!
Ditmaal met als uitgangspunt geïllustreerde Nederlandse
publiekstijdschriften uit de collectie van de KB.
Magazine! zal gedurende vier maanden te zien zijn in het KB-pand. Van
de nieuwe magazijnen die op dit moment in aanbouw zijn, wordt 1
verdieping tijdelijk omgebouwd tot 1.800 m2 tentoonstellingsvloer.
Magazine! is een visueel aantrekkelijke, grote tentoonstelling over de
wisselwerking tussen geïllustreerde tijdschriften en de lezers. De
collectie van de KB staat centraal. Onder het motto Kijk eens wat er
met ons is gebeurd worden publiekstijdschriften uit de afgelopen 150
jaar op verrassende wijze gepresenteerd en wordt de bezoeker zich
bewust van de rijkdom en impact van 150 jaar tijdschriften; een
spiegel van de samenleving. De nadruk ligt hierbij op de naoorlogse
periode.
Themas
In de tentoonstelling komende volgende themas aan bod: Ieder zijn
eigen tijdschrift, Vrije tijd, Lifestyle, Jeugdcultuur, Gezin,
Emancipatie, Polygoon, BNers, Kunst en cultuur, Reclame, De wereld om
ons heen, Van boulevard naar riool, Economische rol van tijdschriften,
Massamedium, Conservering.
Aanmelding nieuwsbrief
Naam * ____________________
Tussenvoegsel(s) ____________________
Voorletter(s) * ____________________
(_) m (_) v
Bedrijf * ____________________
E-mail (xx@domein.nl),* ____________________
Verstuur
* = verplichte velden
Nederlands Uitgeversverbond