Kennis van Internet bij het MKB in Nederland veel te laag


Het midden en kleinbedrijf in Nederland laat veel geld liggen door een gebrek aan kennis over de werking van het internet

NUENEN, 20061108 -- Het Internet kan een zeer lucratief marketinginstrument zijn als het op de juiste manier wordt ingezet. Het Nederlandse midden en kleinbedrijf denkt nog steeds dat ze een website moeten hebben en dan klaar zijn. Er is echter een enorm verschil tussen een gewone website en een bedrijfswebsite.

Vaak lijkt het erop dat bedrijven wedstrijdje doen wie de mooiste website heeft. Hoe mooi een website is hoeft echter helemaal niet belangrijk te zijn.
Een website voor een bedrijf moet inspelen op de doelgroep van het bedrijf en een aantal basisregels. Zo moet een website ten eerste gevonden worden door de zoekmachines. Iedereen zoekt tegenwoordig met een zoekmachine, als je daarin niet voorkomt of op plaats honderd staat dan ben je onzichtbaar.
Om te zorgen dat je bovenaan komt in de zoekmachines zal je hiermee rekening moeten houden. Dit is een specialisme op zich waar sommige bedrijven zich fulltime mee bezig houden Denk hierbij aan de naam van de website, manier van opbouw, juiste gebruik van tekst, alt tags enz.
Als je website dan gevonden is moet je ervoor zorgen dan bezoekers aangespoord worden om iets te kopen of gebruik te willen maken van je diensten. Hierbij komt een gedegen kennis van "Internet marketing" om de hoek kijken. Het gaat hierbij dus niet om zo mooi mogelijk maar om zo aantrekkelijk mogelijk voor de bezoeker van de website.
Hoe navigeren mensen het prettigst? Hoe lezen mensen een website? Welk lettertype leest het prettigst? Welke kleuren geven mensen een goed gevoel? Hoe snel kunnen ze een bestelling plaatsen? Hoeveel en wat voor informatie moet er staan over de producten of diensten? Hoe zorg ik dat klanten terugkomen naar de website? En zo kan ik nog wel even door gaan. Maar wat je in Nederland helaas nog steeds veel ziet gebeuren is het amateurisme waarmee websites worden gemaakt.
Doordat ondernemers zich niet goed laten informeren zien ze de mogelijkheden van een goede marketing gerichte website niet. Alleen de kosten van een website zijn tastbaar voor de slecht geïnformeerde. Een website gemaakt door een professioneel Internet marketing bureau kan echter veel geld opleveren.
Ondernemers laten dit werk veel te vaak door amateurs doen die "verstand" hebben van websites maken. Denk hierbij aan de neefjes, zwagers, broers, buurmannen etc. Deze mensen kunnen inderdaad een website bouwen en soms nog een hele mooie ook. Helaas hebben deze mensen bijna nooit verstand van Internet Marketing en Zoekmachine optimalisatie. Het resultaat is een misschien wel mooie website voor weinig geld maar die ook weinig oplevert.
Dit komt door gebrek aan kennis op het gebied van zoekmachine optimalisatie en Internet marketing. En soms zijn het zelfs websites waar je spontaan van gaat huilen. "maar ik heb toch een website"zeggen deze ondernemers dan. Ik zou zeggen "beste ondernemers laat je nou eens goed voorlichten door verschillende professionele Internet marketing bureaus en ontdek hoeveel je laat liggen". Heeft u liever een website van ¤ 300,- die niks oplevert of een website van ¤ 5000,- die
¤ 50.000,- per jaar oplevert en ook nog eens uw naamsbekendheid vergroot, want zo groot kunnen de verschillen zijn. Dit besef is nog maar bij weinig midden en kleinbedrijven aanwezig door een gebrek aan kennis. Voor de pientere ondernemer valt er dus nog veel geld te verdienen. Laat je dus informeren, kennis maakt macht!

S. Arduin
WSI Internet Consultant
www.mkbwsiwebwinst.nl
info@mkbwsiwebwinst.nl





S. Arduin