Toekomst parkeerterrein Haagweg voor komende jaren veilig gesteld
In een brief aan de gemeenteraad laat het College van burgemeester en wethouders de raad weten dat de onderhandelingen van wethouder Steegh (Verkeer en Milieu) over de toekomst van het Haagwegterrein, geleid hebben tot positieve resultaten. De wethouder is tevreden dat hij kan melden dat de beoogde nieuwe grondeigenaar (projectontwikkelaar La Linéa, een combinatie van Strukton en Blauwhoed) in kan stemmen met de voortzetting van het gebruik van de grond door de Stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL). Voorwaarde daarbij is dat de gemeente doorgaat met de procedure van het bestemmingsplan.
Wethouder Steegh geeft aan dat het belangrijk is te constateren dat op dit moment het gebruik van het Haagwegterrein als parkeervoorziening dus is veilig gesteld. Het college verwacht binnenkort meerjarige (4 à 5 jaar) afspraken te kunnen maken met SSL over het gebruik van het Haagwegterrein als een van de belangrijkste stedelijke parkeervoorzieningen. Daardoor is het nu niet nodig op stel en sprong een nieuwe parkeervoorziening te realiseren nabij Naturalis (Mendelweg).
Een definitief besluit over het inzetten van het Haagwegterrein als parkeervoorziening maakt wat het college betreft onderdeel uit van de Parkeernota, die begin 2007 aan de gemeenteraad wordt aangeboden.
Geachte redactie,
Voor meer informatie, ook over de reactie van het college op de moties over parkeren die de raad februari 2006 heeft aangenomen, verwijs ik u naar bijgaand collegebesluit van dinsdag jl. en de bijbehorende brief aan de gemeenteraad.
Nadere informatie:
Fons Delemarre, tel. (071) 516 50 55 en 06 - 54 72 58 18
---- --
Onderwerp |Brief aan Raad over Haagwegterrein | |
|In te vullen door | Ontwerper |Parafanten | |afdeling | | | |Bestuursondersteun| | | |ing | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Directeure|Portefeuil| | | |n |leh. | |B&W Nr: 06.1263 | Dienst : BOWO | BOWO | | | | | |Verkeer+Mi| | | | |lieu | |Agenda | Sector /afd. : | | | |Openbaar: ja | Naam : Van Gulick| | | | | | | | |Raadsvoorstel: nee| Tst.nr : 5820 | | | | | | | | |Datum B&W | Datum : 30-10-2006 | | | |vergadering: | | | | |7-11-2006 | | | |BESLUITEN
Behoudens advies van de commissie VM
1. een brief aan de Raad vast te stellen waarin wordt meegedeeld dat wordt doorgegaan met de voorbereiding van een ontwerp-bestemmingsplan voor het Haagwegterrein, en dat nu niet wordt overgegaan tot het realiseren van een vervangend P&R-terrein voor de Stichting Stadsparkeerplan Leiden aan de Mendelweg;
2. dit besluit ter kennis te brengen van de Raad.
Korte overwegingen/Bestuurlijke samenvatting (aanleiding, probleemstelling, scenario's) Vlak voor de zomer heeft de Raad op voorstel van B en W een krediet van 9 ton verleend om uiterlijk 1 december a.s. een Parkeer- en Reisterrein aan de Mendelweg (naast Naturalis) gebruiksklaar te hebben. NS-Vastgoed, eigenaar van het Haagwegterrein, had namelijk geëist dat de Stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL) het P&R-terrein aan de Haagweg per 1 december a.s. zou verlaten. Nadat de portefeuillehouder Verkeer en Milieu had onderhandeld met de beoogde nieuwe grondeigenaar, projectontwikkelaar La Linéa (een combinatie van Strukton en Blauwhoed), bleek dat deze kan instemmen met de voortzetting van het gebruik van de grond door de SSL, mits de gemeente doorgaat met de procedure van het bestemmingsplan. In een brief aan de Raad schrijven B en W zich in te spannen om in november 2007 een ontwerp-bestemmingsplan voor het Haagwegterrein met ongeveer 300 woningen aan de Raad aan te bieden. Ten opzichte van het voorontwerp van dit plan uit 2005 zal de fietstunnel onder het spoor worden heroverwogen gezien de bezwaren van de omwonenden en de Raad. Of er behalve de woningen ook een parkeervoorziening voor bezoekers van het centrum in het plan zal worden opgenomen (de Raad vroeg in februari hiervoor ruimte te scheppen in het plan), wordt allereerst bekeken in het kader van de parkeernota voor de hele stad. Uit een stedenbouwkundige studie van La Linéa blijkt dat er ruimtelijk een flinke parkeervoorziening is in te passen. Gezien het standpunt van La Linéa is de noodzaak om snel een vervangend P&R-terrein aan te leggen naast Naturalis verdwenen. De SSL kan het parkeerterrein aan de Haagweg blijven exploiteren tot de bouwstroom dat deel van het Haagwegterrein heeft bereikt, namelijk in 2010 volgens planning. B en W zullen binnenkort een meerjarig contract (voor 4 à 5 jaar) sluiten met de SSL waarin wordt geregeld wat gemeente en SSL van elkaar kunnen verwachten.
Voorgeschiedenis en bestaand kader
. In de herfst van 2005 is een voorontwerp-bestemmingsplan voor het Haagwegterrein in een inspraakprocedure gebracht. Het plan omvat onder meer 300 woningen met bijbehorende parkeervoorzieningen. Er is in dit voorontwerp geen parkeervoorziening voor bezoekers van het centrum opgenomen. . In de vergadering van 20 december 2005 heeft de Raad het raadsvoorstel 'Uitvoeringsbesluit project Haagwegterrein' verworpen. Daarin werd onder meer voorgesteld een krediet te verlenen voor de realisatie van een fietstunnel onder het spoor, alsmede een krediet voor de uitvoeringskosten van de in het bestemmingsplan Haagwegterrein toegestane ontwikkeling. Uit de aangrenzende wijken werden veel bezwaren tegen de fietstunnel gehoord, terwijl ook de Raad zich er toen niet mee kon verenigen. . Op 28 februari 2006 heeft de Raad een motie over parkeren op het Haagwegterrein aangenomen. Daarin wordt aan B en W het volgende verzocht:
- In onderhandelingen met NS Vastgoed en Strukton ervoor te zorgen dat de SSL tot het einde van het jaar (2006) op het Haagwegterrein kan blijven en dat na de sanering van de bodem de grond weer wordt geplaveid om het geschikt te houden voor parkeren;
- Te onderzoeken of een deel van de parkeervoorziening van SSL op de Haagweg kan worden behouden gedurende de eventueel toekomstige bouwactiviteiten;
- Het bestemmingsplan 'Stad en Milieu' zo uit te werken dat in het plan ruimte wordt gecreëerd voor de realisatie van een ondergrondse parkeergarage voor minimaal 1000 auto's;
- De toekomstige plannen voor het Haagwegterrein zo uit te werken dat de SSL een permanente vaste basis op de Haagweg kan behouden;
- De SSL nauw te betrekken bij de uitwerking van de plannen voor de korte en de lange termijn. . De eigenaar van de grond van het Haagwegterrein, NS-Vastgoed, zegde per 1 april 2006 de huurovereenkomst op met de Stichting Stadsparkeerplan Leiden. Na overleg met de Burgemeester was NS-Vastgoed bereid aan de SSL uitstel te verlenen tot 30 juni 2006. En nadat het College zich door overleg en lobby had ingespannen, schreef NS-Vastgoed op 7 juli 2006 dat zij en de ontwikkelcombinatie Strukton/Blauwhoed (La Linéa CV) afzien van ontruiming van het terrein tot 1 december 2006. De partijen zegden toe zich in te zullen zetten voor een voor alle partijen acceptabele oplossing. . Op 4 juli 2006 besloot de Raad een krediet te verlenen ter grootte van E 900.000,- ten behoeve van de realisatie van een tijdelijk P&R-terrein aan de Mendelweg naast Naturalis. Het was de bedoeling om dit terrein per 1 december 2006 in gebruik te nemen (voor maximaal vijf jaar in verband met de strijdigheid met het bestemmingsplan), tegelijk met de opheffing van het P&R-terrein aan de Haagweg.
Zijn er consequenties voor (het werk van) andere diensten/met welke diensten is er samengewerkt? De dienst Bouwen en Wonen heeft bij het opstellen van de conceptbrief samengewerkt met de dienst Milieu en Beheer (Parkeerbeheer), de dienst ID (juridische zaken) en met de Milieudienst West Holland (luchtkwaliteit).
Wie is bevoegd om het besluit te nemen: college of raad? Het College is bevoegd de Raad per brief te informeren.
Juridische consequenties
Het volgende is in dit juridisch kader van belang. Er is in het recente verleden een planproces gevoerd samen met de marktpartijen NS-Vastgoed en La Linéa, waaraan B en W niet vrijblijvend hebben deelgenomen. Hoewel er wel conceptcontracten zijn opgesteld, maar nog geen contracten zijn getekend, en er in het planproces altijd een voorbehoud van goedkeuring door de Raad voorop is gesteld, hebben B en W zich destijds jegens NS-Vastgoed en La Linéa verplicht zich in te spannen een stedenbouwkundig plan met 300 woningen zonder parkeergarage planologisch mogelijk te maken. Vanwege het uitdrukkelijke voorbehoud behoudt de Raad de vrijheid om het plan te amenderen of er zelfs geheel goedkeuring aan te onthouden. In dat laatste geval zullen de onderhandelingen met de betrokken marktpartijen zijn beëindigd, waarbij de gemeente niet schadeplichtig is.
Financiële, personele en organisatieconsequenties
Een voorstel voor het afsluiten van het door de Raad op 4 juli 2006 verleende krediet voor de realisatie van een P&R-terrein aan de Mendelweg, zal worden gedaan in het kader van de jaarrekening 2006. Het voornemen bestaat het kredietbedrag (E 900.000,- minus de gemaakte plankosten ter grootte van circa E 24.000,-) terug te laten vloeien in het parkeerfonds.
Medezeggenschap
N.v.t.
Communicatie
-Openbaarheid:
Dit besluit is openbaar.
- Samenvatting (verschijnt in persbriefing)
Vlak voor de zomer heeft de Raad op voorstel van B en W een krediet van 9 ton verleend om uiterlijk 1 december a.s. een Parkeer- en Reisterrein aan de Mendelweg (naast Naturalis) gebruiksklaar te hebben. NS-Vastgoed, eigenaar van het Haagwegterrein, had namelijk geëist dat de Stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL) het P&R-terrein aan de Haagweg per 1 december a.s. zou verlaten. Nadat de portefeuillehouder Verkeer en Milieu had onderhandeld met de beoogde nieuwe grondeigenaar, projectontwikkelaar La Linéa (een combinatie van Strukton en Blauwhoed), bleek dat deze kan instemmen met de voortzetting van het gebruik van de grond door de SSL, mits de gemeente doorgaat met de procedure van het bestemmingsplan. In een brief aan de Raad schrijven B en W zich in te spannen om in november 2007 een ontwerp-bestemmingsplan voor het Haagwegterrein met ongeveer 300 woningen aan de Raad aan te bieden. Ten opzichte van het voorontwerp van dit plan uit 2005 zal de fietstunnel onder het spoor worden heroverwogen gezien de bezwaren van de omwonenden en de Raad. Of er behalve de woningen ook een parkeervoorziening voor bezoekers van het centrum in het plan zal worden opgenomen (de Raad vroeg in februari hiervoor ruimte te scheppen in het plan), wordt allereerst bekeken in het kader van de parkeernota voor de hele stad. Uit een stedenbouwkundige studie van La Linea blijkt dat er ruimtelijk een flinke parkeervoorziening is in te passen. Gezien het standpunt van La Linéa is de noodzaak om snel een vervangend P&R-terrein aan te leggen naast Naturalis verdwenen. De SSL kan het parkeerterrein aan de Haagweg blijven exploiteren tot de bouwstroom dat deel van het Haagwegterrein heeft bereikt, namelijk in 2010 volgens planning. B en W zullen binnenkort een meerjarig contract (voor 4 à 5 jaar) sluiten met de SSL waarin wordt geregeld wat gemeente en SSL van elkaar kunnen verwachten.
- Aanpak verdere communicatie (inclusief eventuele speciale acties naar externe (direct) betrokkenen) Een afschrift van de brief van B en W aan de Raad zal, behalve aan de betrokken marktpartijen, worden gezonden aan de Klankbordgroep Stad en Milieu, waarin de omwonenden zijn vertegenwoordigd, en aan de Stichting Stadsparkeerplan Leiden. Met beide organisaties is ook recent overlegd waarbij openheid van zaken is gegeven. De bedrijven in de Leeuwenhoek, waarmee is overlegd over de aanleg van een parkeerterrein in hun nabijheid, zullen eveneens geïnformeerd worden over de nieuwe situatie.
- Bijlagen bij dit aanbiedingsformulier
Brief van B en W aan de Raad van de gemeente Leiden, d.d. 7 november 2006.
-----------------------
MET F11 GAAT U NAAR HET VOLGENDE
GRIJZE VAKJE OM UW TEKST IN TE VULLEN
B&W-Aanbiedingsformulier
---- --
Retouradres: Postbus 9100, 2300 PC Leiden
De Raad der gemeente Leiden
t.a.v. de Griffie |
Bezoekadres
Postadres
Telefoon
Website | |Gemeente Leiden | |
| | | |Stadsbouwhuis | | | | |Langegracht 72 | | | | |Postbus 9100 | | | | |2300 PC Leiden | | | | |071-5165165 | | | | |sleutel@leiden.nl| | | | | | | | | |www.leiden.nl/gem| | | | |eente | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |Datum | |7 november 2006 |Contactpersoon| |R.J.F. van Gulick| |Ons | | |Doorkiesnummer| |5820 | |Kenmerk | | | | | | |Onderwer| |Haagwegterrein | | | | |p | | | | | |Geachte Raad,
Hierbij bezorgen wij u het heugelijke bericht dat het Haagwegterrein voorlopig in gebruik kan blijven als P&R-terrein en dat daarom de financiële uitgave voor de aanleg van een vervangend P&R-terrein naast Naturalis niet gedaan hoeft te worden. Nu de mogelijkheid zeker is gesteld om het Haagwegterrein te gebruiken als parkeerlocatie, en daarmee voldaan kan worden aan de geest van de motie van uw Raad van februari 2006, zullen wij doorgaan met de voorbereiding van een ontwerp-bestemmingsplan voor het Haagwegterrein. In het kader van de gemeentelijke parkeernota zal eerst de optie van een centrumparkeer-voorziening op het Haagwegterrein worden afgewogen.
Wat vooraf ging
. In de herfst van 2005 is een voorontwerp-bestemmingsplan voor het Haagwegterrein in een inspraakprocedure gebracht. Het plan omvat onder meer 300 woningen met bijbehorende parkeervoorzieningen. Er is in dit voorontwerp geen parkeervoorziening voor bezoekers van het centrum opgenomen. . In de vergadering van 20 december 2005 heeft de Raad het raadsvoorstel 'Uitvoeringsbesluit project Haagwegterrein' verworpen. Daarin werd onder meer voorgesteld een krediet te verlenen voor de realisatie van een fietstunnel onder het spoor, alsmede een krediet voor de uitvoeringskosten van de in het bestemmingsplan Haagwegterrein toegestane ontwikkeling. Uit de aangrenzende wijken werden veel bezwaren tegen de fietstunnel gehoord, terwijl ook de Raad zich er toen niet mee kon verenigen. . Op 28 februari 2006 heeft de Raad een motie over parkeren op het Haagwegterrein aangenomen. Daarin wordt aan B en W het volgende verzocht:
- In onderhandelingen met NS Vastgoed en Strukton ervoor te zorgen dat de SSL tot het einde van het jaar (2006) op het Haagwegterrein kan blijven en dat na de sanering van de bodem de grond weer wordt geplaveid om het geschikt te houden voor parkeren;
- Te onderzoeken of een deel van de parkeervoorziening van SSL op de Haagweg kan worden behouden gedurende de eventueel toekomstige bouwactiviteiten;
- Het bestemmingsplan 'Stad en Milieu' zo uit te werken dat in het plan ruimte wordt gecreëerd voor de realisatie van een ondergrondse parkeergarage voor minimaal 1000 auto's;
- De toekomstige plannen voor het Haagwegterrein zo uit te werken dat de SSL een permanente vaste basis op de Haagweg kan behouden;
- De SSL nauw te betrekken bij de uitwerking van de plannen voor de korte en de lange termijn. . Eveneens op 28 februari 2006 heeft de Raad een motie vastgesteld, waarin het college wordt gevraagd na te gaan of de locatie Haagwegterrein geschikt te maken is voor studentenhuisvesting (een campus), en dit mede te betrekken bij de recente andere nieuwe wensen voor dit terrein. . In ons collegeprogramma, dat in april 2006 verscheen, beloofden wij een referendum over de RijnGouweLijn te organiseren. Daarbij was ook een keuze voor een buitenom-tracé voorzien, tenzij uit onderzoek zou blijken dat dit geen reëel alternatief zou zijn. Het buitenom-tracé zou ingrijpende gevolgen hebben voor het stedenbouwkundige plan voor het Haagwegterrein. Deze complicatie is inmiddels gepasseerd, nu het onderzoek de onhaalbaarheid van een buitenom-tracé heeft aangetoond. . De eigenaar van de grond van het Haagwegterrein, NS-Vastgoed, zegde per 1 april 2006 de huurovereenkomst op met de Stichting Stadsparkeerplan Leiden. Na overleg met de burgemeester was NS-Vastgoed bereid aan de SSL uitstel te verlenen tot 30 juni 2006. En nadat ons College zich door overleg en lobby had ingespannen, schreef NS-Vastgoed op 7 juli 2006 dat zij en de ontwikkelcombinatie Strukton/Blauwhoed (La Linéa CV) afzien van ontruiming van het terrein tot 1 december 2006. De partijen zegden toe zich in te zullen zetten voor een voor alle partijen acceptabele oplossing. . Op 4 juli 2006 besloot uw Raad op ons voorstel een krediet te verlenen ter grootte van E 900.000,- ten behoeve van de realisatie van een tijdelijk P&R-terrein aan de Mendelweg naast Naturalis. Het was de bedoeling om dit terrein per 1 december 2006 in gebruik te nemen (voor maximaal vijf jaar in verband met de strijdigheid met het bestemmingsplan), tegelijk met de opheffing van het P&R-terrein aan de Haagweg.
Wat er gebeurde sinds de zomer
Na het raadsbesluit van 4 juli jl. hebben wij in overleg met de SSL en met naburige bedrijven in de Leeuwenhoek een plan voor de aanleg van het parkeerterrein aan de Mendelweg besteksgereed laten maken. De vergunning ex. artikel 17 Wet ruimtelijke ordening (vrijstelling van het bestemmingsplan tot 5 oktober 2011) is op 6 oktober 2006 verleend. Alles was vanaf dat moment in gereedheid om tot uitvoering over te gaan, zodat op 1 december 2006 het parkeerterrein in gebruik kon worden genomen. De door de gemeente gemaakte kosten voor het besteksklaar maken van een plan voor dit terrein, inclusief het gehouden milieukundig bodemonderzoek, bedragen circa E 24.000,-.
Wij hebben het afgelopen half jaar frequent overleg gevoerd met het bestuur van de SSL, wat in goede harmonie verliep. Wij bespraken de stand van zaken met betrekking tot de huuropzegging van het Haagwegterrein, het plan voor het alternatieve terrein naast Naturalis, en de gemeentelijke voorwaarden voor steun voor het financiële tekort van de SSL, respectievelijk het wegwerken of beperken van tekorten in de toekomst. Als uitgangspunt geldt voor ons dat de stad belang heeft bij voortzetting van de P&R-activiteiten van de SSL. Wij zijn voornemens voor het eind van dit jaar een contract te sluiten met de SSL voor de komende 4 à 5 jaar als uitdrukking van de wens tot samenwerking en van het gemeenschappelijk belang. In dat contract wordt geregeld wat partijen van elkaar kunnen verwachten, zodat er meerjarig duidelijkheid en zekerheid geboden kan worden.
Ons College heeft bij verschillende gelegenheden overleg gevoerd met vertegenwoordigers van de ontwikkelaar La Linéa, de combinatie van Strukton en Blauwhoed. Deze onderneming heeft reeds het eigendom van het achterste deel van het Haagwegterrein verworven van NS-Vastgoed. De bodem van dit deel is in het afgelopen voorjaar gesaneerd. La Linéa en NS-Vastgoed hebben met elkaar contractueel afgesproken dat La Linéa per december 2006 ook de overige grond van het Haagwegterrein verwerft ten behoeve van de ontwikkeling van een woningbouwplan. La Linéa heeft ons in dat overleg laten weten, dat zij in principe geen bezwaar hebben tegen het verhuren van die grond aan de SSL tot het moment dat men die nodig heeft voor de uitvoering van de woningbouwplannen. Als voorwaarde stelt La Linéa dat de gemeente de procedure voor het bestemmingsplan, waarmee de bouw van 300 woningen wordt mogelijk gemaakt, voortzet. In dat geval is La Linéa bereid het eigendom van de grond in december over te nemen van NS-Vastgoed. De motie over studentenhuisvesting om op het Haagwegterrein een grootschalige campus te ontwikkelen druist in tegen de uitgangspunten van de planvorming, zoals die in 2001 door de Raad zijn vastgesteld. Sindsdien is in directe samenwerking tussen bewoners, ontwikkelaars en gemeente een ontwikkelingsproces doorlopen, dat geresulteerd heeft in het voorontwerp bestemmingsplan Haagwegterrein, dat inmiddels een eerste inspraakronde heeft gekend. Voor studentenhuisvesting zou zich binnen het huidige plan alleen nog het appartementen-gebouw aan de Haagweg lenen, waar 20 sociale woningen in 7 lagen zijn gepland. Verder geeft La Lineá aan dat het bebouwen van het Haagwegterrein met woningen in fasen kan plaatsvinden, waarbij de eerste fase in het zuidelijke deel aan de plan (aan de westkant van het spoor) in het deelplan In de Hoven al gestart kan worden begin 2008, zo nodig op basis van een vrijstellingsprocedure voor projecten met een goede ruimtelijke onderbouwing (artikel 19, lid 2, Wet ruimtelijke ordening).
Omdat de Raad in februari van dit jaar bij motie aan B en W vroeg het bestemmingsplan voor het Haagwegterrein zo uit te werken dat ruimte wordt gecreëerd voor de realisatie van een ondergrondse parkeergarage voor minimaal 1000 auto's, hebben wij bij de marktpartijen bepleit dat zij de haalbaarheid daarvan zouden onderzoeken. Ontwikkelaar La Linéa heeft recent een globale stedenbouwkundige studie verricht, waarbij op het "voorste" deel van het Haagwegterrein varianten van een parkeervoorziening zijn getekend met capaciteiten van 470, 400 en 240 plaatsen. Ter vergelijking: de capaciteit van het bestaande P&R-voorziening van SSL is ca. 450. Bij uitzondering, namelijk bij zeer grote evenementen, werd een groter deel van het terrein gebruikt.
Overwegingen
In de gesprekken die wij met de marktpartijen hebben gevoerd over het Haagwegterrein hebben wij de wensen van de Raad als startpunt genomen: de hiervoor gememoreerde moties over de parkeergarage en studentenhuisvesting en de algehele wens om het succesvolle P&R-terrein zo lang mogelijk in stand te houden. Niettemin is er in het recente verleden een planproces gaande geweest, waaraan B en W niet vrijblijvend hebben deelgenomen. Hoewel er wel conceptcontracten zijn opgesteld, maar nog geen contracten zijn getekend, en er in het planproces altijd een voorbehoud van goedkeuring door uw Raad voorop is gesteld, hebben B en W zich destijds jegens NS-Vastgoed en La Linéa verplicht zich in te spannen een stedenbouwkundig plan met 300 woningen zonder parkeergarage planologisch mogelijk te maken. Vanwege het uitdrukkelijke voorbehoud behoudt de Raad de vrijheid om het plan te amenderen of er zelfs geheel goedkeuring aan te onthouden. In dat laatste geval zullen de onderhandelingen met de betrokken marktpartijen zijn beëindigd, waarbij de gemeente niet schadeplichtig is.
Zoals bekend wordt momenteel het gemeentelijk parkeerbeleid onder de loep genomen, inclusief de denkbare locaties voor parkeervoorzieningen. We zullen direct na Nieuwjaar de ontwikkelde ideeën in de vorm van uiteenlopende scenario's aan uw Raad en de stad presenteren, met een voorkeursscenario van ons College. In het voorjaar zullen wij naar aanleiding van de reacties een definitief voorstel maken en in de inspraak brengen. Besluitvorming over deze parkeernota door de Raad is vlak voor het zomerreces voorzien. Wij vinden het niet verstandig over de wenselijkheid van een parkeergarage op het Haagwegterrein te besluiten in het kader van het bestemmingsplan voor dat gebied. Het is beter over de wenselijkheid van parkeerlocaties een afweging te maken voor de hele stad. Potentiële locaties voor parkeergarages zoals bijvoorbeeld het Haagwegterrein, het Morspoortterrein en de Lammermarkt liggen dicht bij elkaar en vormen dus elkaars concurrenten in termen van een optimale bezetting annex commercieel verantwoorde exploitatie. Ook de luchtkwaliteits-problematiek kan beter op stedelijk niveau worden afgewogen.
De globale stedenbouwkundige studie van La Linéa naar varianten voor een parkeervoorziening op het Haagwegterrein geeft nog onvoldoende informatie over de financiële haalbaarheid. In de variant met een bovengrondse garage met 400 plaatsen resteert een geringer aantal woningen dan tot nu toe gepland. Onderzocht zal nog worden of door het eventueel schrappen van de fietstunnel daarvoor een compensatie kan worden gerealiseerd. Verder zal onderzocht worden wat de capaciteit van de verkeersontsluiting aankan. Zoals bekend kan het kruispunt Haagweg - Rijnzichtbrug het huidige verkeer al nauwelijks verwerken, binnen bepaalde randvoorwaarden van verkeersveiligheid. Op de Haagweg en de Morsweg staan geregeld files. Tenslotte zijn de eisen in het kader van het Besluit luchtkwaliteit bijzonder kritisch. Het realiseren van zowel woningen als van een parkeervoorziening voor binnenstadsbezoekers leidt op het niveau van het Haagwegterrein in ieder geval tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. Maar als er elders maatregelen getroffen zouden worden die de luchtkwaliteit ten goede komen (bijvoorbeeld het parkeervrijmaken van straten en het knippen van doorgaande verkeersstromen), kan dat per saldo positief uitpakken. Daarom heeft het onze voorkeur deze optel- en aftreksom op stedelijk niveau te berekenen. Deze integrale afweging vindt zoals gezegd plaats in de discussie over de parkeernota voor Leiden.
Conclusies
1. Ons College voelt zich gehouden in gesprek te blijven met de betrokken marktpartijen en zich volgens afspraak in te spannen een ontwerp-bestemmingsplan voor het Haagwegterrein met ongeveer 300 woningen aan de Raad aan te bieden. De planologische wenselijkheid hiervan ten opzichte van de stad en Zuid-West in het bijzonder, staat voor ons buiten kijf.
2. Omdat de Raad eind vorig jaar zijn goedkeuring onthield aan het uitvoeringsbesluit voor het project, met name vanwege de bezwaren tegen de fietstunnel, en begin dit jaar een motie aannam om ruimte voor een ondergrondse parkeergarage voor minimaal 1000 plaatsen in het bestemmingsplan op te nemen, zullen wij het huidige voorontwerp-bestemmingsplan vooral op deze zaken in heroverweging nemen. Wij streven er naar in november 2007 het ontwerp-bestemmingsplan aan de Raad aan te bieden in combinatie met een nieuw uitvoeringsbesluit, waarin de financiering van het project wordt vastgelegd.
3. Het college zal in overleg met de woningbouwcorporatie Ons Doel nagaan in hoeverre het appartementsgebouw aan de Haagweg aangewend kan worden voor hetzij circa 60 studentenkamers dan wel voor 20 appartementen, gericht op starters op de woningmarkt.
4. In de eerste maanden van 2007 zal op basis van scenario's een discussie met de Raad en met de stad worden gevoerd over het gemeentelijk te voeren parkeerbeleid, inclusief over de meest wenselijke parkeerlocaties. Daarbij zullen de gevolgen voor de luchtkwaliteit op stedelijk niveau worden beschouwd. Wij zullen het voorstel over deze parkeernota in juni aan uw Raad aanbieden.
5. Wij streven er naar dat het plan voor het Haagwegterrein in fasen zal worden uitgevoerd in de periode 2008 - 2011. Onze woningbouwtaak dwingt ons voortgang te maken. Het deelgebied In de Hoven (zuidelijk deel ten westen van het spoor) kan - conform het voorontwerp-bestemmingsplan - als eerste fase worden uitgevoerd. Wij verwachten medio 2007 op basis van een voorlopig bouwplan een artikel-19-lid-2-procedure te starten, zodat de uitvoering van de eerste fase een aanvang kan nemen in de loop van 2008.
6. Op basis van hetgeen door ons is overlegd met La Linéa en NS-Vastgoed, concluderen wij dat de SSL het P&R-terrein aan de Haagweg kan blijven exploiteren in ieder geval tot het moment dat de bouwstroom dit terrein heeft bereikt. Dit zal naar verwachting uiterlijk in 2010 zijn. Wij zullen binnenkort een meerjarig contract (voor 4 à 5 jaar) sluiten met de SSL waarin wordt geregeld wat gemeente en SSL van elkaar kunnen verwachten. Er is nu geen dringende reden meer nog dit jaar een tijdelijk, vervangend P&R-terrein aan de Mendelweg aan te leggen. Een voorstel voor het afsluiten van het door uw Raad verleende krediet voor de realisatie daarvan, zal door ons worden gedaan in het kader van de jaarrekening 2006. Het voornemen bestaat het kredietbedrag (minus de gemaakte plankosten) terug te laten vloeien in het parkeerfonds.
7. Wij zullen onder meer bovenstaande afspraken vastleggen in overeenkomsten met La Linéa en NS-Vastgoed.
Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders van Leiden,
de Burgemeester, de Secretaris,
---- --