Ingezonden persbericht


Persbericht

Trinicom biedt ministerie en gemeenten mogelijkheid tot kennisdeling rondom introductie nieuwe wet

Wilp, 8 november 2006 - Op 1 januari 2007 treedt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in werking. Het doel van de Wmo is dat iedereen kan meedoen in de maatschappij. De kaderwet van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft de randvoorwaarden aan waarbinnen gemeentespecifiek beleid ontwikkeld kan worden. Voor veelvoorkomende vragen past het ministerie op de website www.info-wmo.nl de web selfservice software van Trinicom toe. Alle geïnteresseerde gemeenten kunnen op hun eigen website ook gebruikmaken van het systeem en hun eigen specifieke content toevoegen. Inmiddels hebben ruim negentig gemeenten zich hiervoor aangemeld.

Het Ministerie van VWS heeft tijdens de introductie van de nieuwe zorgverzekering al zeer goede ervaringen opgedaan met de software van Trinicom. De web selfservicesite werd in totaal 2,8 miljoen keer bezocht en heeft gezorgd voor een massieve reductie van de druk bij de afhandeling van telefoontjes en e-mails. Naar schatting zouden er zonder web selfservice ruim 300 telefonische medewerkers extra moeten zijn ingezet. De kennisbank werd bovendien beschikbaar gesteld aan derden - zoals verzekeraars, ziekenhuizen, de ouderenbonden en assurantietussenpersonen - en heeft ook daar geresulteerd in kostenbesparingen dankzij een vermindering van het aantal telefoongesprekken.

"Die mogelijkheid tot kennisdeling is een groot voordeel van het systeem van Trinicom. Bij de introductie van de Wmo willen we daar opnieuw van profiteren", aldus Kees Plug, Campagnemanager Communicatie Zorgverzekeringswet en Wet maatschappelijke ondersteuning bij het Ministerie van VWS. "Bij aanvang van de campagne bleek er onder gemeenten grote behoefte te bestaan aan een kennisdatabase. Binnen elke gemeente zal de wet echter anders worden ingevuld, zodat ook de aan de burgers te verstrekken informatie verschilt. Gelukkig wist Trinicom het systeem op ons verzoek zo in te richten dat gemeenten hun eigen content kunnen toevoegen."

Ruim negentig gemeenten hebben het ministerie gemeld interesse te hebben in de kennisdatabase. Het ministerie beheert het systeem en biedt gemeenten via een gebruikersnaam en wachtwoord toegang. De eerste gemeenten hebben inmiddels hun eigen content toegevoegd. Veel gemeenten zitten momenteel nog in een voorbereidend traject en zullen in de komende maanden starten met de communicatie rondom de Wmo.

Wilco Rietberg, algemeen directeur van Trinicom: "Weliswaar zal de informatie over de Wmo minder massaal geraadpleegd worden dan bij de nieuwe zorgverzekeringswet het geval was, maar ook dit onderwerp leent zich uitstekend voor web selfservice. Het feit dat het ministerie opnieuw voor Trinicom kiest onderstreept de toegevoegde waarde die onze software biedt bij de introductie van nieuwe, veelomvattende wetten en regels. Web selfservice is dan een snelle en gebruiksvriendelijke manier om burgers informatie te geven over hun persoonlijke situatie. Gepersonaliseerde communicatie via een massamedium dus, en dat past perfect in het plaatje van een klantgerichte overheid."

Trinicom, Lathmerweg 5, 7384 AD Wilp, Tel: 0571- 26 82 60

E-mail: info@trinicom.nl, Website: www.trinicom.nl

Over Trinicom

Trinicom is een Nederlandse onderneming, gevestigd in Kasteel "De Lathmer" in Wilp, en specialist op het gebied van web selfservice, e-mail response management, live chat, call management en brief, fax en baliecontact. Trinicom richt zich primair op de ontwikkeling, implementatie en ondersteuning van zijn kernproduct: Trinicom 5 (T5(TM)). Deze op internettechnologie gebaseerde standaardapplicatie is geheel in te richten op het klantcontactproces van een organisatie, en zorgt ervoor dat de belangrijkste klantcontacten snel en uniform kunnen worden afgehandeld vanuit één centrale kennisbank. Tevens adviseert Trinicom klanten bij het optimaal inrichten van een multi-channel contactcenter, waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van de serviceverlening via internet, e-mail, live chat en telefoon en het verlagen van de servicekosten. Trinicom is de enige Nederlandse softwareproducent van geïntegreerde Customer Interaction Management software en mag toonaangevende organisaties in binnen- en buitenland tot zijn klantenkring rekenen, waaronder ClientLogic, Thales, Zilveren Kruis Achmea, Volkswagen/Audi, TUI, Rabobank International, Waterschapsbedrijf Limburg, Albert Heijn, Wolters Noordhoff en Tiscali. Trinicom is één van de snelst groeiende technologiebedrijven in Europa, met een 25ste plaats in de Deloitte Technology Fast 500 EMEA. Voor meer informatie zie: www.trinicom.nl.

Over de WMO

Op 1 januari 2007 komt er een nieuwe wet; de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het doel van de Wmo is dat iedereen kan meedoen in de maatschappij.
* De Wmo regelt dat mensen die hulp nodig hebben in het dagelijkse leven ondersteuning krijgen van hun gemeente. Het gaat om voorzieningen als hulp in het huishouden, een rolstoel of woningaanpassing.
* De Wmo ondersteunt mensen die zich inzetten voor hun medemens of buurt. Het gaat bijvoorbeeld om mantelzorgers en vrijwilligers.
* De Wmo stimuleert activiteiten die de onderlinge betrokkenheid in buurten en wijken vergroten.
* De Wmo biedt ondersteuning om te voorkomen dat mensen later zwaardere vormen van hulp nodig hebben. Het gaat bijvoorbeeld om opvoedingsondersteuning en activiteiten tegen eenzaamheid.

Voor meer informatie zie: www.info-wmo.nl.


---

Voor redactionele informatie:

Influx PR, Frieda Zieleman, Deventerstraat 81, 7322 JL Apeldoorn,

tel: 055 - 366 30 34, fax: 055 - 360 26 61, e-mail: frieda@influx-pr.com