Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 8 november 2006
Parkeerbeleid desastreus voor winkeliers binnensteden
Hoge parkeertarieven, onveilige en slecht bereikbare parkeergelegenheden jagen de
consument de binnenstad uit. Winkeliers in binnensteden lopen zo miljoenen aan omzet mis.
Dat op deze gebieden nog veel te verbeteren valt, blijkt uit de Nationale Parkeertest 2006.
Winkeliersorganisatie Platform Detailhandel Nederland roept steden en parkeerorganisaties
op samen met winkeliers de Nederlandse binnensteden aantrekkelijker te maken voor de
consument.
Bij ruim de helft van de parkeergarages is de consument vanaf minuut één het uurtarief kwijt.
Na één uur en één minuut moet dan voor twee uur worden betaald. Het Platform vindt dit
onacceptabel en wil dat aan deze praktijk een einde wordt gemaakt. In de grote steden is het
uurtarief al snel 2,20, met Amsterdam als treurige uitschieter met 3,80 per uur. Wanneer
parkeergelegenheden hun tarieven verhogen, doen zij dit vaak buitensporig, met een
veelvoud van de inflatie. Klantonvriendelijk is dat in slechts 13% van de gevallen met de
PINpas kan worden betaald. De pinpas moet overal worden geaccepteerd.
De meeste parkeergelegenheden zijn goed verlicht. Qua bemanning scoort 35% echter
matig of slecht. Hier zit niemand bij de in- of uitgang, heeft het personeel geen zicht op de
betaalautomaten of is er geen kantoortje te bekennen. Dit is slecht voor de veiligheid. Het
vorige onderzoek laat hetzelfde beeld zien.
Op het gebied van bereikbaarheid valt nog veel te verbeteren. Bij 75% moet beter worden
aangegeven waar en hoeveel beschikbare plekken er nog zijn. Dit voorkomt rondrijden op
zoek naar een plek, dus verkeersdrukte en milieuvervuiling. Daarnaast moet bij 25% vanaf
de snelweg beter worden aangegeven hoe de consument bij het winkelgebied komt. Ook wat
betreft bereikbaarheid is geen verbetering te zien ten opzichte van 2005.
Bijna 40% van de onderzochte steden kent Park & Ride (P&R) voorzieningen. Het Platform
Detailhandel Nederland juicht deze faciliteiten toe, net als goed openbaar vervoer en de in
opkomst zijnde gratis bewaakte fietsenstallingen. Deze initiatieven mogen echter niet ten
koste gaan van de parkeervoorzieningen in de binnensteden. Consumenten willen graag
vlakbij de winkels kunnen parkeren.
Het Platform Detailhandel Nederland ziet graag vitale binnensteden. In vitale steden horen
winkels. Het feit dat voor parkeren moet worden betaald of dat elders goedkoper kan worden
geparkeerd is voor veel mensen reden om naar een ander winkelgebied te gaan. Het
Platform vindt het onbegrijpelijk dat steden en parkeerbedrijven deze wetenschap negeren.
Het Platform Detailhandel Nederland voert de Nationale Parkeertest jaarlijks uit om de
parkeeromstandigheden in Nederland tegen het licht te houden. Dit jaar komt de
Scheldepleingarage in Vlissingen als beste uit het onderzoek. De winnaar van vorig jaar
het Maagjesbolwerk in Zwolle is afgezakt naar de 28ste plaats.
Het Platform Detailhandel Nederland (www.platformdetailhandel.nl) is een
samenwerkingsverband van de filiaal- en grootwinkelbedrijven, de zelfstandige ondernemers
in de detailhandel en het winkelambacht. Dit samenwerkingsverband vertegenwoordigt
hiermee alle winkels in Nederland.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Rogier Brinkhof, secretaris Bereikbaarheid.
Telefoon: 070-320 23 45, 06-49640487 of e-mail: rogier@platformdetailhandel.nl
---- --