Werken: van status naar lifestyle
Manpower uitzendorganisatie
DIEMEN, 8 november De nieuwe werknemer (m/v) wil een uitdagende, afwisselende, gezellige
loopbaan goed kunnen combineren met een rijk privé-leven. Zijn werk moet bij zijn
leven passen en tot persoonlijke ontwikkeling leiden. Hij is op zijn manier ambitieus en
uiteraard bereid tijd en energie te spenderen, maar tot op zekere hoogte. Hij hecht
minder aan een dik salaris, een auto of levenslange zekerheid bij een multinational dan
zijn voorgangers. Een statusbaan is uit, lifestylewerk is in. Carrière maken kan
ook met een parttime baan, flexwerk is hip en makkelijk te vinden. Dat staat allemaal te
lezen in de nieuwste publicatie van arbeidsbemiddelaar Manpower over de werknemer van
morgen: Wel / geen ambitie?
Relaties op het werk
Een baan voor het leven spreekt jongeren, die zijn opgegroeid in de optimistische en
welvarende negentiger jaren, bepaald niet meer aan. Zo n uitgestippelde route vinden ze
saai en voorspelbaar. Ze maken liever hun eigen keuzes, maar willen wel graag leven
én werken met anderen. Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland:
De onmisbaarheid van relaties en de behoefte aan erkenning en groei vind ik typerend voor
de nieuwe werknemer. Hun komst op de arbeidsmarkt zal, zeker in combinatie met schaarste
aan arbeidskrachten, leiden tot flexibele werktijden, andere contracten en nieuwe
organisatievormen.
Thrillseekers en carrièretijgers
Manpower onderscheidt zeven verschillende typen nieuwe werknemers: de uitzendeling, de
sociale netwerker, de thrillseeker, de status-jager, de nieuwe carrièretijger, de
miskende en de expert. De thrillseeker bijvoorbeeld wordt gemotiveerd door kortlopende
uitdagingen met instant gratification. Hij wil iedere dag iets beleven op het werk en
vertrekt snel als de uitdaging uitblijft. De sociale netwerker wil tijd voor zijn familie
en vrienden. De werkgever die hem dat biedt kan rekenen op zijn loyaliteit. De
uitzendeling is jong, zelfbewust en niet bang voor werkloosheid. Hij zoekt juist de
afwisseling van het flexwerk op. De miskende voelt zich meer behandeld als
productiemiddel dan als mens. Regelmatige en gemeende erkenning van zijn waarde voor het
bedrijfsresultaat kan wonderen doen en hem doen veranderen in een hardwerkende
arbeidskracht. Twintigers van allochtone afkomst zijn opvallend vaak (nog) wel
statusjagers. Zij vinden een hoog aanzien en promotie nastrevenswaard. Managementbanen en
traditionele statusbanen als arts en advocaat zijn voor hen aantrekkelijk en in een
prestatiegerichte omgeving zijn zij op hun plaats.
Geld is geen issue
De nieuwe generatie werknemers wordt nauwelijks meer gemotiveerd door geld. Jonge mensen
gaan er simpelweg van uit dat het werk genoeg zal betalen om een leuk leven te kunnen
leiden. Dat is vanzelfsprekend. Het is de norm en daarom geen issue. Géén
geld hebben is daarentegen niet cool. Een laag salaris of het gevoel onderbetaald te
worden, werkt zeer demotiverend.
Ook de grote namen en glanzende imago s in het bedrijfsleven maken niet meer zo n indruk
als vroeger. Slechts 1,3% van de geïnterviewden vindt het belangrijk om bij een
bekende organisatie te werken. Men denkt dat een groot bedrijf al snel een erg formeel
bedrijf is, waar weinig ruimte zal zijn voor eigen initiatief.
Citaten uit het onderzoek
Voor 48% van de jongeren is een baan zonder uitdaging geen optie: zij vertrekken.
Over 7 jaar ben ik 26 en dan wil ik natuurlijk wel een eigen huis hebben.(Man, werkend, 19
jaar.)
Slechts 10% van de hbo ers en 6% van de wo ers wil graag leidinggeven. In 1995 waren die
percentages 4 keer zo hoog!
Werk is niet het belangrijkste in het leven. Bovendien: je redt het wel met twee
vierdagensalarissen. Om me heen denkt iedereen dat de ideale situatie met kinderen is:
beide drie dagen werken, kind één dag op de crèche. Ik wil geen
kinderen, dus vier dagen werken zal het wel worden. Dan hou ik tijd over voor uitgaan,
vrienden en dingen regelen. Vrouw, 20 jaar.)
Als je een gesprek aanvraagt met je baas, is dat meteen zo zwaar. Ze denken gelijk dat je
salariseisen gaat stellen of zo. Zitten ze helemaal nerveus tegenover je en bieden ze je
een cursusje aan. Terwijl ik alleen maar even wil praten, van gedachten wil wisselen.
(Vrouw, 22 jaar.)
Over Manpower
Manpower is een full-service organisatie in de wereld van werk, voor grote en kleine,
lokale, nationale en internationale ondernemingen. De eigentijdse dienstverlening omvat
de werving van personeel op vaste, tijdelijke en contractbasis, assessment en selectie,
training, outplacement, outsourcing en consulting. In Nederland heeft Manpower 150
kantoren op locaties waar 750 consultants werken. Iedere vestiging vormt dankzij het
nationale en internationale Manpower-netwerk een kennisbank en vraagbaak voor zowel
werkgevers als kandidaten. Manpower is actief onder vijf merknamen: Manpower, Manpower
Professional, Right Management, Jefferson Wells en Elan. Voor meer informatie over
Manpower kunt u terecht op www.manpower.nl.
EINDE BERICHT
Noot voor de redactie,