Werken: van status naar lifestyle

Manpower uitzendorganisatie

DIEMEN, 8 november De nieuwe werknemer (m/v) wil een uitdagende, afwisselende, gezellige loopbaan goed kunnen combineren met een rijk privé-leven. Zijn werk moet bij zijn leven passen en tot persoonlijke ontwikkeling leiden. Hij is op zijn manier ambitieus en uiteraard bereid tijd en energie te spenderen, maar tot op zekere hoogte. Hij hecht minder aan een dik salaris, een auto of levenslange zekerheid bij een multinational dan zijn voorgangers. Een statusbaan is uit, lifestylewerk is in. Carrière maken kan ook met een parttime baan, flexwerk is hip en makkelijk te vinden. Dat staat allemaal te lezen in de nieuwste publicatie van arbeidsbemiddelaar Manpower over de werknemer van morgen: Wel / geen ambitie?
Relaties op het werk
Een baan voor het leven spreekt jongeren, die zijn opgegroeid in de optimistische en welvarende negentiger jaren, bepaald niet meer aan. Zo n uitgestippelde route vinden ze saai en voorspelbaar. Ze maken liever hun eigen keuzes, maar willen wel graag leven én werken met anderen. Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland: De onmisbaarheid van relaties en de behoefte aan erkenning en groei vind ik typerend voor de nieuwe werknemer. Hun komst op de arbeidsmarkt zal, zeker in combinatie met schaarste aan arbeidskrachten, leiden tot flexibele werktijden, andere contracten en nieuwe organisatievormen.

Thrillseekers en carrièretijgers
Manpower onderscheidt zeven verschillende typen nieuwe werknemers: de uitzendeling, de sociale netwerker, de thrillseeker, de status-jager, de nieuwe carrièretijger, de miskende en de expert. De thrillseeker bijvoorbeeld wordt gemotiveerd door kortlopende uitdagingen met instant gratification. Hij wil iedere dag iets beleven op het werk en vertrekt snel als de uitdaging uitblijft. De sociale netwerker wil tijd voor zijn familie en vrienden. De werkgever die hem dat biedt kan rekenen op zijn loyaliteit. De uitzendeling is jong, zelfbewust en niet bang voor werkloosheid. Hij zoekt juist de afwisseling van het flexwerk op. De miskende voelt zich meer behandeld als productiemiddel dan als mens. Regelmatige en gemeende erkenning van zijn waarde voor het bedrijfsresultaat kan wonderen doen en hem doen veranderen in een hardwerkende arbeidskracht. Twintigers van allochtone afkomst zijn opvallend vaak (nog) wel statusjagers. Zij vinden een hoog aanzien en promotie nastrevenswaard. Managementbanen en traditionele statusbanen als arts en advocaat zijn voor hen aantrekkelijk en in een prestatiegerichte omgeving zijn zij op hun plaats.

Geld is geen issue
De nieuwe generatie werknemers wordt nauwelijks meer gemotiveerd door geld. Jonge mensen gaan er simpelweg van uit dat het werk genoeg zal betalen om een leuk leven te kunnen leiden. Dat is vanzelfsprekend. Het is de norm en daarom geen issue. Géén geld hebben is daarentegen niet cool. Een laag salaris of het gevoel onderbetaald te worden, werkt zeer demotiverend.
Ook de grote namen en glanzende imago s in het bedrijfsleven maken niet meer zo n indruk als vroeger. Slechts 1,3% van de geïnterviewden vindt het belangrijk om bij een bekende organisatie te werken. Men denkt dat een groot bedrijf al snel een erg formeel bedrijf is, waar weinig ruimte zal zijn voor eigen initiatief.

Citaten uit het onderzoek
Voor 48% van de jongeren is een baan zonder uitdaging geen optie: zij vertrekken. Over 7 jaar ben ik 26 en dan wil ik natuurlijk wel een eigen huis hebben.(Man, werkend, 19 jaar.)
Slechts 10% van de hbo ers en 6% van de wo ers wil graag leidinggeven. In 1995 waren die percentages 4 keer zo hoog!
Werk is niet het belangrijkste in het leven. Bovendien: je redt het wel met twee vierdagensalarissen. Om me heen denkt iedereen dat de ideale situatie met kinderen is: beide drie dagen werken, kind één dag op de crèche. Ik wil geen kinderen, dus vier dagen werken zal het wel worden. Dan hou ik tijd over voor uitgaan, vrienden en dingen regelen. Vrouw, 20 jaar.)
Als je een gesprek aanvraagt met je baas, is dat meteen zo zwaar. Ze denken gelijk dat je salariseisen gaat stellen of zo. Zitten ze helemaal nerveus tegenover je en bieden ze je een cursusje aan. Terwijl ik alleen maar even wil praten, van gedachten wil wisselen. (Vrouw, 22 jaar.)

Over Manpower
Manpower is een full-service organisatie in de wereld van werk, voor grote en kleine, lokale, nationale en internationale ondernemingen. De eigentijdse dienstverlening omvat de werving van personeel op vaste, tijdelijke en contractbasis, assessment en selectie, training, outplacement, outsourcing en consulting. In Nederland heeft Manpower 150 kantoren op locaties waar 750 consultants werken. Iedere vestiging vormt dankzij het nationale en internationale Manpower-netwerk een kennisbank en vraagbaak voor zowel werkgevers als kandidaten. Manpower is actief onder vijf merknamen: Manpower, Manpower Professional, Right Management, Jefferson Wells en Elan. Voor meer informatie over Manpower kunt u terecht op www.manpower.nl.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,