Masterclass Recruitment Nieuwe Stijl
Datums: 8, 15 en 22 november 2006
Tijd: 18:00 - 21:30
Locatie: Media Plaza, Jaarbeurs Utrecht
Prijs: 999 euro Excl. BTW
Maximaal aantal deelnemers: 25
Recruitment is het hete hangijzer op het gebied van HR van dit moment. Veel bedrijven hebben door o.a. de ontstane krapte op de arbeidsmarkt grote moeite om de juiste medewerkers te vinden. Dit probleem zal de komende 5 jaar door de vergrijzing alleen maar toenemen.
Met name grote- en snelgroeiende bedrijven klagen over het vinden van geschikt personeel, terwijl zij maar weinig gebruik maken van nieuwe innovatieve wervingsmethoden die hen ter beschikking staan. Zo wordt het marketingprincipe 'branding' nauwelijks in HR toegepast en worden de mogelijkheden die de eigen website biedt onvoldoende benut. Bovendien wordt er met mate gebruik gemaakt van de inzet van het sociale netwerk van (oud)werknemers, terwijl 40% van de hoger opgeleiden een baan vindt via het eigen netwerk en 'koud' solliciteren voor hun eigenlijk steeds meer not-done is.
Daarnaast komen er steeds meer technologische middelen die het proces van rekruteren kunnen ondersteunen.
Zo heeft het Amerikaanse leger het spel 'America's Army' ontwikkeld, om jongeren op een realistische manier te interesseren voor het leger. Ook in Nederland zetten bedrijven als KPMG, ABN AMRO en Nyenrode games in om mensen te werven.
Door de inzet van innovatieve wervingsmethoden (eigen website, sociale netwerken, arbeidsmarketing) welke ondersteund worden door nieuwe technologische middelen neemt de kans om de concurrentie op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden toe.
In de masterclass 'Recruitment nieuwe stijl' zullen deze issues uitgebreid aan bod komen en krijgt u handvaten om een effectief wervingsbeleid te kunnen ontplooien.
18:00 - 19:30 uur
20:00 - 21:30 uur
8 november
Ontwikkelingen in recruitment
Recruitment in sociale netwerken
15 november
Games als recruitment tool
Arbeidsmarketing
22 november
Uw eigen website (voorkant)
Uw eigen website (achterkant)
Ontwikkelingen in recruitment
Anouk van Gool - Media Plaza
Een uitgebreid overzicht van alle ontwikkelingen die op het gebied van recruitment spelen en van invloed zijn. In deze sessie komen onder andere het veranderende media consumptie gedrag en het veranderende zoekgedrag aan bod. Tevens zal er aandacht besteed worden aan trends zoals de combinatie Linkedin - Simpy hired (social networking en vacature zoekmachine), het werven via niet traditionele kanalen zoals weblogs en het inzetten van alternatieve media zoals Youtube video's en games (America's Army, Intel IT manager en The meeting van ABN AMRO).
Anouk van Gool (1969) is werkzaam als programma manager voor HR Plaza, een fysieke en virtuele ontmoetingsplek voor geïnteresseerden in het onderwerp 'innovatie en technologie in het HR vakgebied.' Anouk is Organisatie Socioloog en heeft meerdere jaren werkervaring op het snijvlak van ICT en organisatieverandering, o.a. bij Getronics Consulting en Microsoft. In haar huidige rol speelt zij een actieve rol in het stimuleren van de discussie over innovatie in HRM.
Recruitment in sociale netwerken
Bas van de Haterd - Media Plaza
Het sociale netwerk wordt steeds belangrijker. Al jaren wijzen cijfers uit dat 40% van de hoger opgeleiden een nieuwe baan vindt via het sociale netwerk en dit percentage zal enkel stijgen. Het inzetten en uitbuiten van de netwerken rondom de eigen medewerkers is lastig, maar wel met veel potentie. De meeste bedrijven komen niet verder dan 'EUR 500,- voor het aanbrengen van een nieuwe medewerker'. Slechts weinig bedrijven hebben een alumni netwerk, waar ze contact houden met oud medewerkers. Dit terwijl het terugkeren op het oude nest steeds vaker voorkomt en je tevens het nieuwe netwerk van je oud medewerker aan je kan koppelen. Maar ook hebben organisaties geen inzicht in het professionele netwerk rondom hun huidige medewerkers. Websites als OpenBC, LinkedIN en Ecadamy bieden bedrijven nieuwe mogelijkheden tot het uitbreiden van de wervingsactiviteiten via de netwerken van het personeel. Voorzichtigheid is wel geboden, want net als met bijvoorbeeld e-mail marketing kan het verkeerd aanpakken gezien worden als 'SPAM' en dat is een 'doodszonde' in de huidige digitale wereld. Dit onderdeel van de masterclass zal inzicht geven in hoe je met deze netwerken moet omgaan, wat de mogelijkheden zijn, de do's en don'ts, de risico's en de kansen van werven in het sociale netwerk met behulp van social networking sites.
Bas van de Haterd (1978) is werkzaam als programma ontwikkelaar voor Media Plaza. Voor zijn werkzaamheden bij Media Plaza is hij meerdere jaren actief geweest als adviseur op het gebied van human resources, met als specialisatie employee benefits. Naast zijn werk bij Media Plaza is hij actief als weblogger (http://www.hrlog.nl) en freelance redacteur op het gebied innovaties in HR.
Uw eigen website (voorkant)
Saskia Buijl - Jungle Rating
De eigen website wordt met de dag belangrijker bij recruitment. Het is de eerste plek waar kandidaten kijken om een indruk te krijgen van het bedrijf. Toch is het vacature deel bij veel bedrijven een ondergesneeuwd stukje van de website. Hoe richt u op effectieve de vacature website in? Wat zijn de voor- en nadelen van een aparte recruitment site? Hoe creëert u het juiste beeld van de organisatie? Welke tools werken goed en welke niet?
Uw eigen website (achterkant)
Raymond Kaiser - StepStone Solutions
Een kandidaat reageert via de website: En dan? Open sollicitaties worden bij toenemende krapte op de arbeidsmarkt steeds belangrijker, maar het beleid is hier vaak niet op ingesteld. Het 'channelen' of 'funnelen' van alle sollicitaties (open en gericht) wordt steeds belangrijker. Wat kan wel en wat kan niet geautomatiseerd worden? Hoe kunt u de kosten onder controle houden zonder kwaliteit te verliezen bij het verwerken van sollicitaties? Welke valkuilen zijn er en wat zijn de rendementen?
Raymond Kaiser is verantwoordelijk voor de Nederlandse Solutions tak van StepStone. Hiervoor werkte hij onder andere bij BaaN Institute en Raet op het gebied van wervingsoplossingen en HR systemen.
Arbeidsmarketing
Pieter Hemels - Hemels van der Hart
Marketing en HR zijn doorgaans twee werelden die ver van elkaar staan. Toch weten grote organisaties, bijvoorbeeld Shell, al jaren relatief eenvoudig goed personeel te trekken door bekend te staan als een 'goede werkgever'. De organisatie als merk (ook voor de arbeidsmarkt) zal steeds belangrijker worden bij de keuze van de schaarse kandidaten. Arbeidsmarketing is gericht op het inzetten van branding op de arbeidsmarkt. Dit is niet alleen voor grote organisaties haalbaar. Ook kleine- en middelgrote bedrijven kunnen hier, door er structureel mee om te gaan, veel profijt van hebben. Dit bewijzen onder andere Macaw en Pentascope al enkele jaren.
Pieter Hemels werkt 20 jaar in de reclame en leidt sinds 1996 zijn eigen bureau, Hemels van der Hart (www.hvdh.nl). Hemels van der Hart ontwikkelt off- en online arbeidsmarkt communicatie en onderscheidt zich door 'mooi' te combineren met 'aantoonbaar resultaat'. Hemels is daarnaast ondermeer actief als voorzitter van Nima P6 (de HR groep van het NIMA), als partner van HRTM (werving & selectie van HR Top Management) en als aandeelhouder van Hireserve (recruitment software).
Games als recruitment tool
Christine van Dalen - IDtv
Computerspellen zijn inmiddels doorgedrongen tot alle lagen van de bevolking. De inzet van games en game technologie is echter niet beperkt tot entertainment doeleinden. Onder de term 'serious gaming' is een geheel nieuwe tak van games ontstaan die zich enkel richt op de inzet van games en simulaties in business processen. HR en recruitment is ook een onderdeel waar games ingezet kunnen worden. Zo heeft KPMG al jaren een 'cross mediale accountancy game' waarbij studenten kunnen strijden om mooie prijzen en op een goede manier in contact komen met het echte accountants vak en KPMG. Maar ook ABN AMRO werft al jaren top academici middels 'The Meeting'. America's Army is een groots opgezet computerspel van het Amerikaanse legen om jongeren een realistische kijk te geven over militaire missies en meteen re rekruteren. Maar ook op kleine schaal bieden games mogelijkheden, bijvoorbeeld om beeldvorming over een organisatie of bedrijfstak te beïnvloeden of (viraal) te rekruteren.
CC - some rights reserved
contact: Media Plaza, Jaarbeurs Hal 6, Croeselaan 6, 3521 CA Utrecht
Tel: (030) 291 41 11 Fax: (030) 291 41 44
email: Sales and general questions: info@mediaplaza.nl - Technical &
Web: webmaster@mediaplaza.nl