Professionalisering inkoopbeleid werpt eerste vruchten af
-8 november 2006-
De gemeente Doetinchem heeft de professionalisering van het
gemeentelijk inkoopbeleid voortvarend opgepakt. Er zijn afspraken
gemaakt over een betere organisatorische opzet van de inkoopfunctie.
Bovendien zijn de eerste inkoopvoordelen al ingeboekt.
In oktober 2005 presenteerde de rekenkamercommissie haar eerste
onderzoeksrapport naar het gemeentelijk inkoopbeleid. In het rapport
`Van bestellen naar inkopen' concludeerde de rekenkamercommissie dat
een professionelere aanpak van de inkoop de gemeente veel geld zou
kunnen besparen.
In de afgelopen periode zijn de aanbevelingen van de
rekenkamercommissie door het bureau Combined Business Power, dat al in
2002 een inventariserend onderzoek deed naar het gemeentelijk
inkoopbeleid, uitgewerkt tot concrete voorstellen ter verbetering van
de inkoopfunctie.
Inkoopbeleidsplan
Op drie fronten wordt gewerkt aan de professionalisering van de
inkoop. In de eerste plaats zijn er een inkoopbeleidsplan en
inkoopjaarplannen voor 2006 en 2007 opgesteld. Uitgangspunt van het
inkoopbeleid is dat er zo commercieel mogelijk wordt ingekocht. Waar
mogelijk wordt daarbij samengewerkt met andere gemeenten om kortingen
te kunnen bedingen. In de tweede krijgt de inkoopfunctie een centrale
positie binnen de organisatie. Van daaruit wordt de inkoop centraal
aangestuurd. In de derde plaats wordt de kwaliteit van de inkopers
wordt door (bij)scholing verhoogd. Bij specifieke inkoopprojecten
kunnen de interne inkoopmedewerkers een beroep doen op externe
deskundigen.
Inkoopvoordelen
De voor 2006 geplande inkoopprojecten data- en spraakverkeer tussen
gemeentelijke locaties, verzekeringen, kantoorbenodigdheden en
computers op de werkplek zijn voltooid. Op deze projecten is een
inkoopvoordeel gerealiseerd van 110.000 euro op een totaalbudget van
800.000 euro. Daarvan wordt 41.000 euro besteed aan de uitbreiding van
de formatie van de inkooporganisatie. De inkooptrajecten
telecommunicatie, schoonmaakcontracten en energielasten lopen nog.
Daaraan zijn twee nieuwe inkooptrajecten voor beveiliging en
Wmo-thuiszorg toegevoegd.
De eerste resultaten laten zien dat er met een professionalisering van
de inkoopfunctie duidelijke voordelen zijn te behalen. De gemeente
Doetinchem koopt jaarlijks voor circa EUR 27 miljoen aan goederen en
diensten in. De rekenkamercommissie becijferde vorig jaar dat een
besparing van 1,5 tot 2 miljoen euro haalbaar is als de gemeente haar
inkoopbeleid verbetert. Het college van b&w heeft de ambitie om deze
doelstelling uiteindelijk te halen, maar dat zal eerst op langere
termijn lukken.
Gemeente Doetinchem