De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk DCE/06/90321
Doorkiesnummer Datum 8 november 2006
Onderwerp Evaluatie Ambassadeursnetwerk Doorbreken Glazen
Plafond en toekomst netwerk
. /. Hierbij bieden wij u het rapport `Ambassadeursnetwerk gevolgd' aan, een
evaluatieonderzoek naar de effecten van het beleidsinstrument
Ambassadeursnetwerk Doorbreken Glazen Plafond. Dit onderzoek is in
opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uitgevoerd
door VanDoorneHuiskes en Partners. Het is toegezegd in een AO van de Vaste
Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid over emancipatie d.d. 27-
01-05. Het beeld dat uit deze evaluatie naar voren komt over de
Ambassadeursnetwerken is positief.
Achtergrond en opzet Ambassadeursnetwerk
Vanaf 2001 zijn door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en
het Ministerie van Economische Zaken vier `Ambassadeursnetwerken
Doorbreken Glazen Plafond' opgezet en gefinancierd. Bij het huidige, vierde
netwerk draagt ook VNO/NCW bij aan de kosten.
Het netwerk is ingesteld als één van de beleidsinstrumenten ter bevordering
van evenredige vertegenwoordiging van vrouwen op invloedrijke posities in
bedrijven en organisaties. Andere instrumenten zijn onder meer het (inmiddels
afgeronde) ESF-Equal project `MIXED, naar een betere m/v balans in
bedrijven', en de ontwikkeling van een benchmark glazen plafond. De
organisatie van het netwerk werd in opdracht van SZW en EZ uitgevoerd door
Opportunity in Bedrijf, een expertorganisatie op het terrein van diversiteit m/v
in bedrijven. Na het eerste netwerk, onder leiding van ING bestuursvoorzitter
Ewald Kist, heeft drie keer een vervolg plaatsgevonden. Het vierde netwerk,
onder leiding van Jos Nijhuis, bestuursvoorzitter van PWC, sluit haar
werkzaamheden af op 8 november 2006.
Ons kenmerk DCE/06/90321/90321
De opzet van ieder van de netwerken was als volgt: 15-20 voortrekkers uit het
bedrijfsleven, de non-profitsector en de overheid zetten gedurende een jaar het
thema glazen plafond prominent op de agenda. Deze voortrekkers werden door
de bewindspersonen van SZW en EZ persoonlijk benaderd en uitgenodigd.
Ieder netwerk kende haar eigen algemene doelstelling, zoals uitdragen van de
boodschap dat meer evenwicht aan de top een bedrijfseconomisch belang dient.
Daarnaast formuleerde iedere ambassadeur tenminste drie persoonlijke
actiepunten die binnen een jaar gerealiseerd dienden te zijn, gericht op het
eigen bedrijf, de eigen branche of sector of op agendasetting in het algemeen.
Deze doelstellingen waren soms kwantitatief, soms kwalitatief van aard en
liepen uiteen van het spotten van vrouwelijk talent en een gericht
loopbaanbeleid tot het toegankelijker maken van de bedrijfscultuur,
bijvoorbeeld door het doorlichten van gangbare werving- en selectieprocessen
of het mogelijk maken van alternatieve carrièrepaden.
Opzet onderzoek
Het evaluatieonderzoek had als doel om inzicht te krijgen in de lange termijn
effecten van de netwerken. In hoeverre hebben ze een bijdrage geleverd aan de
beleidsdoelstelling dat het aandeel vrouwen in hogere functies dient te stijgen
en wat kan bijdragen aan het vasthouden en optimaliseren van de effecten van
het netwerk in de toekomst? De evaluatie is uitgevoerd via inhoudsanalyse van
acties van ambassadeurs en werkgevers in het algemeen, en via telefonische
interviews met alle ambassadeurs van de eerste drie netwerken, gecombineerd
met een schriftelijke checklist.
Uitkomsten onderzoek
Uit de evaluatie komt naar voren dat bijna alle ambassadeurs (96%) het
netwerk een goed instrument vinden om het thema doorstroom van vrouwen op
de agenda te zetten. Het is een simpel instrument, kost weinig, maakt duidelijk
dat mensen aan de top er iets aan willen doen en werkt stimulerend. Uit de
evaluatie komt ook naar voren dat 80% van de voorgenomen actiepunten van
de ambassadeurs daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Het moeilijkst te realiseren
blijken concrete targets, het makkelijkst het doorvoeren van een algemeen
diversiteitsprogramma en het naar buiten toe uitdragen van de boodschap.
---
Ons kenmerk DCE/06/90321/90321
De veranderingen in arbeidvoorwaarden en beleidsmaatregelen voor en na
deelname aan het netwerk zijn daadwerkelijk gemeten. Het aantal
beleidsmaatregelen ter bevordering van de doorstroom van vrouwen is binnen
de ambassadeursorganisatie met 40% toegenomen. De meeste ambassadeurs
geven aan dat het netwerk heeft geleid tot vervolgactiviteiten in de eigen
organisatie; een aantal ambassadeurs geeft aan dat het beleid en de
vervolgactiviteiten nu verbreed zijn naar diversiteit in het algemeen.
Vergelijking van het aandeel van vrouwen bij start en na afloop van het
netwerk laat zien dat het aandeel vrouwen in het hoogste echelon bij eenderde
van de deelnemende ambassadeursorganisaties is toegenomen; in de laag onder
het hoogste echelon bij bijna de helft en onder het management is het aandeel
vrouwelijke managers bij 40% van de organisaties verhoogd.
Ruim de helft van de ambassadeurs spreekt zich positief uit over het
uitstralingseffect van het netwerk naar buiten toe. Het netwerk is actief en
bekend via de afsluitende bijeenkomsten, maar ook via lezingen en
presentaties van individuele ambassadeurs. Tweederde van de ambassadeurs
vindt dat het netwerk ook andere organisaties heeft aangezet tot actie.
Ambassadeurs die niet tevreden zijn over het effect van het netwerk, vinden dat
het uitstralingseffect te beperkt is gebleven en dat ambassadeurs meer voor
lezingen en presentaties ingezet hadden moeten worden. Driekwart van de
ambassadeurs is van mening dat het netwerk in de toekomst voortgezet moet
worden. Men is positief over de formule in combinatie met initiatief vanuit de
overheid. Ambassadeurs plaatsen wel kanttekeningen: het netwerk is slechts
één van de instrumenten die ingezet kunnen worden, het is vooral geschikt
voor het creëren van bewustwording en minder voor het daadwerkelijk
bereiken van verandering in bedrijven buiten het netwerk. Door sommigen
wordt gepleit voor een vernieuwde opzet, met meer sturing op (externe)
effectiviteit en verbreding naar diversiteit.
Toekomst
Mede op basis van deze evaluatie is besloten het netwerk voort te zetten voor
een periode van 2 jaar, waarbij de opzet vernieuwd zal worden conform de
punten uit de evaluatie. SZW en EZ zullen de begeleiding van dit netwerk
samen financieren. In lijn met de ontwikkeling van het vierde netwerk wordt
nadrukkelijk gestreefd naar een verdere (financiële) verantwoordelijkheid van
werkgeversorganisaties. EZ en SZW gaan hier de komende maanden over in
gesprek met VNO-NCW en AWVN. EZ neemt de regierol van het netwerk
voor de komende netwerken over van SZW. De nieuwe voorzitter voor het
Ambassadeursnetwerk 2007/2008 wordt mw. Sybilla Dekker, oud-minister van
VROM.
---
Ons kenmerk DCE/06/90321/90321
Naast het ambassadeursnetwerk worden ook andere instrumenten ingezet. Zo
zullen bedrijven benaderd worden om mee te werken aan de
GlazenPlafondIndex, de (digitale) benchmark waarmee bedrijven zichzelf
kunnen vergelijken met andere organisaties in hun sector en branche wat
betreft de doorstroom van vrouwen naar hogere functies en die gerichte tips
geeft over de maatregelen die bedrijven zelf kunnen nemen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
(ir. C.E.G. van Gennip)
Bijlage(n): Onderzoeksrapport `Ambassadeursnetwerk gevolgd'
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid