Premie Zorgverzekering OHRA: EURO 1139,40
Creative venue
Aanvullende verzekeringen: alleen betalen voor wat je nodig hebt
Arnhem - 8 november 2006. De individuele jaarpremie voor de OHRA Zorgverzekering is voor
2007 vastgesteld op 1139,40 euro. De maandpremie bedraagt 94,95 euro per maand. Dat
betekent een effectieve stijging van 6,2% ten opzichte van de huidige premie. De OHRA
Zorgverzekering is een volledige restitutiepolis waarmee volledige vrijheid in het kiezen
van een zorgverlener is gegarandeerd, aldus de directie. Voor 2007 is ook de korting op de
basispremie bij verschillende eigen risico's aanzienlijk verhoogd, oplopend tot 200 euro
per jaar. De aanvullende verzekeringspakketten worden slechts in beperkte mate verhoogd,
de vergoedingen zijn uitgebreid en bieden consumenten meer keuze in voor hen relevante
dekkingen. Zij kunnen hun aanvullende verzekeringen in 2007 tussentijds naadloos
aanpassen.
Uniek aankomend jaar is het pakket aanvullende zorgverzekeringen dat is toegespitst op
specifieke doelgroepen in specifieke gezins- en leefsituaties. OHRA maakt het ook
gemakkelijker om tussentijds zonder aanvullende medische acceptatie een aanvullende
verzekering aan te passen, bijvoorbeeld omdat er wijzigingen in de leef- of
gezinssituatie zijn opgetreden. Uitgangspunt van de Op jouw leven Service is dat er
alleen betaald wordt voor zaken die relevant zijn voor de doelgroep. Zo is er onder meer
een speciaal aanvullend pakket (in drie varianten) ontwikkeld voor vrijgezellen,
samenwonenden zonder kinderen, gezinnen en ouderen waarvan de kinderen het huis uit zijn.
Optimale keuze
OHRA hanteert een restitutiepolis die verzekerden tegen een scherpe premie volledige
keuzevrijheid biedt ten aanzien van de zorgverlening. OHRA voorziet in de rechtstreekse
afhandeling van nota's aan zorgverleners. Daar waar dit niet mogelijk is wordt de nota
binnen 5 werkdagen verwerkt. In het kader van optimale keuzevrijheid ontwikkelde OHRA dus
ook de Op jouw leven Service.
Volgens OHRA-directeur Pierre de Rooij is de filosofie achter deze service dat
'verzekerden bij ons alleen betalen voor dat wat ze ook echt nodig hebben, en dus de
aanvullende pakketten relevant zijn voor hun situatie.' OHRA biedt momenteel diverse
aanvullende verzekeringspakketten waaronder een pakket specifiek voor ouderen, elk in
drie varianten per doelgroep en concurrerend in premie. Consumenten konden bij OHRA al
kiezen uit vier aanvullende pakketten voor tandartskosten, en ook dat productaanbod is
verder uitgebreid.
De Rooij stelt dat veel verzekerden in Nederland betalen voor aanvullende voorzieningen
die ze eigenlijk nooit nodig hebben. OHRA heeft om die reden de aanvullende
zorgverzekeringen meer toegespitst op de behoeften van specifieke doelgroepen. Recent
onderzoek onderstreept dat. De Rooij: 'Consumenten van wie de kinderen al het huis uit
zijn vinden het niet plezierig te betalen voor dekking van orthodontiekosten voor
kinderen, dat vinden wij heel terecht. Verder hebben ze behoefte aan vergoedingen om
gezond te blijven. Daarom zijn de pakketten ook voorzien van nieuwe extra's'.
Onderzoek naar aanvullende pakketten
Uit zeer recent onderzoek door Goos Marketing Research (oktober 2006) blijkt bij ruim 60%
van de ouderen van wie de kinderen het huis uit zijn ('empty nesters') dat onnodige
extra's in de aanvullende pakketten een redelijk tot grote invloed gehad hebben op het
besluit om geen aanvullende verzekering af te sluiten. Bij samenwonenden is dat zo'n 50%.
Iets meer dan de helft van de singles zegt dat dit enigszins het geval is geweest.
Meer dan 70% van alle ondervraagden (singles: 72%; duo's: 77%; gezinnen 70%; empty
nesters: 74%) vindt het bezwaarlijk tot zeer bezwaarlijk dat men verplicht is mee te
betalen voor allerlei dekkingen waarvan men naar verwachting geen gebruik zal maken.
Meer dan de helft tot driekwart binnen de 4 doelgroepcategorieën zegt liever andere
vergoedingen te willen in de plaats van onnodige extra's (singles: 64%; duo's: 71%;
gezinnen 70%; empty nesters: 66%). Minimaal 84% van de consumenten hecht er zeer aan
tussentijds de aanvullende verzekering te kunnen veranderen. Alle OHRA aanvullende
zorgverzekeringen in de Op jouw leven Service bieden deze mogelijkheid in 2007.
Extra services
Aandacht voor zorgmanagement, waaronder zorginkoop, elektronische gegevensuitwisseling en
automatische declaratieverwerking, en preventieve zorg blijven ook in 2007 onveranderd
hoog op de agenda staan bij de verzekeraar. Uitgangspunt blijft daarbij het bieden van
een gunstige premie, een optimale zorgkwaliteit, vrije keuze en een snelle vergoeding van
gemaakte medische kosten. Daarnaast houdt OHRA dan ook onverkort vast aan de bestaande
extra services: verzekerden worden binnen 2 weken geopereerd, ontvangen binnen 2 dagen
fysiotherapie, binnen 3 dagen psychologische hulp en kunnen binnen 3 dagen gedotterd
worden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Persvragen en woordvoering: Frank Witte 020 4525225 / 06 53736170 of Paula Harte 020
4525225 / 06 11397822
Meer informatie over het recent uitgevoerde onderzoek is bij de bovenvermelde
contactpersonen opvraagbaar.