VenW-Dag van de ZBO's en RWT's
Toespraak | 07-11-2006 | Rotterdam | Karla Peijs, minister van Verkeer
en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
In de wereld van Verkeer en Waterstaat struikel je soms over de
afkortingen. Voor buitenstaanders kan dat knap lastig zijn. Ik loop
gelukkig alweer een tijdje mee en ken de betekenis van de meeste
afkortingen wel. Vandaag hebben we het met elkaar over ZBO's en RWT's
ofwel Zelfstandige Bestuursorganen en Rechtspersonen met een
Wettelijke Taak. En dat zijn werelden op zich. Ik heb voor vandaag het
lijstje er nog maar eens op nageslagen. Hoeveel ZBO's en RWT's heeft
Verkeer en Waterstaat ook alweer? Het zijn er ongeveer dertig. Maar
welke zijn alleen ZBO of RWT en welke zijn het allebei? En wat mij
opviel is dat je ZBO's en RWT's in allerlei soorten en maten hebt.
Sommigen zijn heel bekend, andere minder. Het beeld is dus heel
divers. En daarmee kom ik meteen bij het thema van deze dag: `In
beeld'. Hebt u elkaar onderling in beeld? Hebben wij u als ministerie
in beeld? Hebben we met elkaar alle relevante onderwerpen in beeld?
Een goed motto dus voor deze eerste Dag van de ZBO's en RWT's!
ZBO's en RWT's zijn een belangrijke middel voor de overheid om samen
met de markt en maatschappelijke organisaties beleid uit te voeren.
Het veld laat veel verschillende organisaties zien: verzelfstandigde
rijksdiensten, maatschappelijke samenwerkingsverbanden en ondernemers
met overheidstaken. ZBO's en RWT's zijn dus niet alleen van groot
belang voor een efficiënte publieke taakuitvoering. Ze zijn ook een
belangrijke schakel tussen politiek en maatschappij. Een speciale ZBO-
en RWT-dag is dus helemaal geen gek idee. En misschien ben ik wat
voorbarig op zo'n eerste bijeenkomst, maar zou het niet mooi zijn om
hier een nieuwe traditie van te maken?
Een nieuwe traditie als symbool voor een nieuwe periode. Want de
laatste jaren waren voor u geen rustige jaren. Want de Kaderwet ZBO's
is dan wel vorige week aangenomen in het parlement, maar hier is
jarenlang over gedebatteerd en aan gewerkt. Daarnaast kwam het rapport
Kohnstamm 2005 in met een duidelijk standpunt over de zelfstandigheid
van ZBO's. En de RWT-onderzoeken van de Rekenkamer lieten de afgelopen
vijf jaar zien dat de staat van toezicht niet naar behoren was. Dit
resulteerde per saldo al in een afname van ongeveer twaalf ZBO's en
RWT's. Maar de discussies gaan door. Over de ministeriële
verantwoordelijkheid bijvoorbeeld: moeten we niet méér bestuurlijke
sturing en scherper toezicht hebben? Of moet u misschien zelfs
terugkeren in de moederschoot van Verkeer en Waterstaat? Het zijn
vragen die wij samen moeten beantwoorden.
Bij sommigen van u bestaat wellicht het idee dat deze discussie is
ontstaan door beeldvorming en incidenten. We kennen allemaal de
verhalen, of ze nu waar zijn of niet, over het onverantwoord omgaan
met publieke gelden. Maar het gaat verder dan de incidenten. Het is
een fundamentele staatsrechtelijke discussie over de reikwijdte van de
ministeriële verantwoordelijkheid.
Het kamerdebat van vorige week was in dat opzicht veelzeggend. Het
ging over het beperken van de groei - of zelfs terugdringen - van het
aantal ZBO's, het versterken van de ministeriële verantwoordelijkheid
en het terugdringen van regels en wetten. Zo'n debat in de kamer
levert zeker een aantal vraagstukken op tussen u en mij. Maar die
kunnen we open en eerlijk bespreken op basis van feiten en argumenten.
Ik denk dat we daar zakelijk naar moeten kijken.
Die discussie daarover wil ik aangaan, en u hopelijk ook. Want alleen
op die manier maken we samen een overzichtelijk geheel van ZBO's en
RWT's die onder VenW vallen. Daarin zijn de verantwoordelijkheden van
ministerie en ZBO of RWT ten opzichte van elkaar helder. En is ook de
wijze van verantwoording aan de minister en het toezicht op ZBO's voor
iedereen duidelijk.
En dat is nodig, want ZBO's en RWT's leveren een enorm waardevolle
bijdrage aan de publieke zaak. Dat moderne publiek stelt steeds hogere
eisen aan de klantgerichtheid, transparantie en de efficiency van de
overheid. Er is dus ruimte nodig waarin vakmanschap en
ervaringsdeskundigheid zich kunnen blijven ontwikkelen. En
transparantie richting de burger hoeft tegenwoordig niet alleen maar
meer via minister en parlement te gaan. Publieke verantwoording door
ZBO's is volgens mij een goede manier voor jullie om goed in beeld te
komen. Ik ben blij dat Johan Hakkenberg, een van de initiators van de
publieke handvestgroep, daar vandaag op in gaat.
Het laatste RWT-rapport was overigens redelijk positief over Verkeer
en Waterstaat. Het ministerie werd een paar keer genoemd als een goed
voorbeeld. Dat is altijd fijn om te horen natuurlijk. Het toezicht op
een aantal grote RWT's is goed geregeld. Maar bij een aantal,
waaronder het Loodswezen en de Instellingen klein vaarbewijs is het
toezicht niet wat het moet zijn. Het rapport is dus eigenlijk een
handschoen die ons is toegeworpen. En die pakken we als ministerie
natuurlijk op!
Dames en heren,
We zijn op de goede weg maar er moet nog wel wat gebeuren. De moraal
van mijn verhaal is dat we de balans tussen toezicht en
zelfstandigheid samen moeten zien te vinden. Daarvoor moeten we elkaar
goed kennen en begrijpen. Dat is mijn boodschap voor vandaag en ik wil
daar zelf ook mijn steentje aan bijdragen. Ik heb er alle vertrouwen
in dat het ons lukt.
De persoon die aan het eind van de dag de meeste contacten heeft -
Peter Heij zei het net al - mag binnenkort een halve dag met mij
meelopen. Ik verzeker jullie dat dat een gezellig, maar ook een
leerzaam dagdeel zal worden. Jullie moet elkaar dus létterlijk in
beeld krijgen. Dus hou je ogen open, en wie weet praten we binnenkort
verder op de achterbank van mijn dienstauto. Veel succes en plezier
vandaag!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat