algemene ledenvergadering van de KVNR
Toespraak | 06-11-2006 | Driebergen | Karla Peijs, minister van
Verkeer en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Als u mij vraagt `Waarom de Nederlandse vlag?' dan zeg ik natuurlijk
`Omdat het de mooiste vlag van allemaal is!'. En zo voel ik dat echt.
Ik ben trots op Nederland en ik ben trots op onze nationale
driekleur.
Officieel staat het rood-wit-blauw voor de eenheid en
onafhankelijkheid van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar u en ik
weten natuurlijk dat onze vlag ook het herkenningsteken is van een
vloot die overal ter wereld wordt geassocieerd met topkwaliteit. En
ook dát is iets om trots op te zijn!
We evalueren bij Verkeer en Waterstaat momenteel de afgelopen tien
jaar van ons zeescheepvaartbeleid. En dat is echt meer dan een simpele
blik achterom. We onderzoeken werkelijk van alles. We bestuderen
bijvoorbeeld - samen met de collega's van Financiën - het effect van
de fiscale maatregelen waar u mee te maken heeft gekregen. Dat kost
veel tijd en maakt mij wat ongeduldig. Maar de uitkomsten dienen als
basis voor onze nieuwe zeescheepvaartvisie, en dan moeten de
cijfertjes natuurlijk helemaal kloppen. We zijn inmiddels ver
gevorderd. Ik verwacht dan ook dat we in de eerste helft van 2007 met
de visie naar buiten zullen komen.
Uit onze evaluatie blijkt tot dusver dat de Nederlandse vloot lekker
op koers ligt. Voor zover ik kan beoordelen, behalen de meeste
rederijen mooie bedrijfsresultaten. Ook in andere opzichten is er
reden tot optimisme. Zo gaat het bijvoorbeeld goed met de veiligheid.
Het aantal ongevallen op Nederlandse schepen is flink afgenomen en
daardoor waren er minder doden te betreuren. Wie mij een beetje kent
weet dat ik dat heel belangrijk vind. Verder zijn we een stuk
milieuvriendelijker geworden. Dat zie je onder meer terug in de
geslonken hoeveelheid olie die in het Nederlandse deel van de Noordzee
wordt geloosd. Ruim tien jaar geleden nog negenhonderdduizend liter,
nu nog `maar' vijftigduizend. Ik moet er wel bij zeggen dat deze
reductie natuurlijk niet alleen te danken is aan onze eigen vloot. Ook
andere schepen die door onze territoriale wateren varen lozen minder
dan voorheen. Bovendien: ik zei `maar' vijftigduizend, maar laten we
die maar maar gauw tussen aanhalingstekens zetten want het zijn
natuurlijk nog wel mooi vijftigduizend liters te veel.
Helaas is er ook minder goed nieuws. Het rood-wit-blauw doet het in
vergelijking met andere Europese vlaggen gewoon minder goed dan je op
het eerste gezicht zou verwachten. Andere landen groeien sneller dan
wij en dat vraagt om een antwoord. In onze nieuwe scheepvaartvisie
komen we dan ook zeker op dit onderwerp terug. Ook in andere opzichten
laat de Nederlandse vlag wat steekjes vallen.
Over de prestaties van de Nederlandse vlag in de zogenaamde Port State
Control- cijfers wil ik hier een kritische noot plaatsen.
Als ik naar de "white list" van zowel de Paris als de Tokio MOU kijk,
en ik tel de posities van de Nederlandse vlag bij elkaar op, dan
scoren we niet zo overtuigend. Met name als ik dit vergelijk met de
posities van bijvoorbeeld Groot-Brittannië, Duitsland en Denemarken.
Met name de twintigste positie op de Tokyo MOU "white lists" doet ons
hierbij de das om. En het zijn met name de afgelopen jaren waarin een
verslechtering van onze positie is waar te nemen. We kunnen dus met
elkaar vaststellen dat we voorlopig nog niet op de voorplecht van het
zonnetje kunnen gaan genieten. Ik heb liever nog even alle hens aan
dek.
Dames en heren,
Niet alleen het ministerie van Verkeer en Waterstaat ontwikkelt een
nieuwe visie, de KVNR heeft dat ook gedaan. En al reageer ik
natuurlijk heel verrast als ik zo direct het eerste exemplaar in
ontvangst neem, het concept heb ik al doorgebladerd. En ik kan u
zeggen: de toon bevalt me! Ik ben het helemaal eens met uw opmerking
dat rederijen en brancheorganisaties een eigen verantwoordelijkheid
hebben bij het oppakken van bepaalde zaken. Dus niet alleen leunen op
de overheid, maar zélf proberen de klus te klaren! Ook veel
doelstellingen uit uw visie spreken mij echt aan. U wilt de gemiddelde
groei van de zeevaartsector verdubbelen en het aantal schepen dat
onder Nederlandse vlag vaart verhogen van 750 naar 1200. Dat is nog
eens klare taal!
Voordat u denkt dat ik het op alle punten met de visie van de KVNR
eens ben: zo is het ook weer niet. U schrijft bijvoorbeeld dat alle
Nederlanders reders een pro-actief veiligheids- en milieubeleid
voeren. Dat is mooi! Wat daarbij opvalt is dat u op de volgende
bladzijde van uw visie pleit voor een fiscale tegemoetkoming. U stelt
dat ex-zeevarenden die aan de wal milieu- en veiligheidstaken
verrichten fiscaal bevoordeelt moeten gaan worden. Naar mijn idee
hoort een pro-actief veiligheids- en milieubeleid gewoon bij de
standaard verantwoordelijkheden van een rederij. Daar hoeft geen
subsidie tegenover te staan. Verder vind ik sowieso dat het onderwerp
milieu er in uw visie een beetje bekaaid vanaf komt. Het hangt er een
beetje bij, daar achteraan in uw visie. Op dit punt zijn zou u best
wel iets creatiever kunnen zijn.
En dan viel mij nog iets anders op. U wilt de loonfaciliteit van 40
procent oprekken naar 45 procent. Ik twijfel of we dat er in Brussel
door zouden krijgen. Daar moeten we dus nog maar eens goed met elkaar
over praten. Ik denk dat we al heel blij mogen zijn dat we de
afdrachtvermindering op 40 procent hebben kunnen houden en dat dit
percentage straks ook geldt voor zeevarenden uit andere lidstaten. Dat
is eerlijk voor de mensen en goed voor de Nederlandse vlag.
Daarmee kom ik een ander punt uit uw visie, namelijk de maatregelen
die u oppert om de positie van zeevarenden te verbeteren. Ik kan mij
absoluut in de voorstellen vinden. Jaren geleden subsidieerde Verkeer
en Waterstaat het project Strategisch Personeelsbeleid en ik zie veel
overeenkomsten met die voorstellen die toen ook al zijn gedaan. Door
de positie van zeevarenden te verbeteren, maken we het beroep
aantrekkelijker en kunnen we de instroom van gemotiveerde en
gekwalificeerde mensen vergroten. Dat zal ertoe leiden dat de
Nederlandse vlag ook op lange termijn symbool staat voor een vloot van
topkwaliteit. Onze neuzen staan op dit dossier duidelijk in dezelfde
richting. En dat lijkt me een prima basis om samen verder te gaan.
Voordat ik het woord aan de voorzitter geef, wil ik nog even iets
zeggen over de uitgifte van IVW-certificaten. De service moet beter -
u heeft dat in eerdere gesprekken die wij met elkaar hadden terecht
opgemerkt. We zijn dan ook serieus met dit dossier aan de slag gegaan
maar ik moet er meteen bij zeggen: er komt veel bij kijken en we
hebben dus tijd nodig. Ik wil u toch vragen eerst de resultaten af te
wachten. Ik weet dat de KVNR nadenkt over een ander opzet van de IVW,
maar daar wil ik nu zo kort na de reorganisatie van IVW nog niet over
nadenken. Laten we eerst maar eens goed kijken naar de tussentijdse
resultaten, anders stapelen we reorganisatie op reorganisatie. Ik wil
u dus vragen nog even geduld te hebben.
Dames en heren,
Om heel eerlijk te zijn: toen ik uw visie las, speet het mij een
beetje dat ik al heb besloten na de verkiezingen niet terug te keren
als minister van Verkeer en Waterstaat. Want ik zou best nog even
samen met u op de brug willen staan. Maar ik ben ervan overtuigd dat u
ook met mijn opvolger in staat bent die Nederlandse vlag weer te laten
wapperen zoals we gewend waren.
Dank u wel
Ministerie van Verkeer en Waterstaat