Gemeente Reimerswaal


Grootschalige controle!

Geplaatst op: 08-11-2006

Onlangs is een grootschalige controle gestart naar de inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel van personen met een uitkering. Door de bestanden van de Kamer van Koophandel te vergelijken met de uitkeringsbestanden van gemeenten kan precies worden nagegaan welke bijstandsgerechtigden zich hebben ingeschreven in het handelsregister en of deze activiteiten op een juiste wijze aan de gemeenten kenbaar zijn gemaakt. Ook de gemeente Reimerswaal neemt deel aan deze controle.

De controles worden de komende maanden uitgevoerd en zullen tot begin 2007 plaatsvinden. De gevallen die niet bekend zijn bij de gemeentelijke sociale dienst zullen nader worden onderzocht. Dit kan leiden tot maatregelen door de sociale dienst.

Verwachte resultaten
Naar verwachting zal de themacontrole leiden tot het beperken of beëindigen van uitkeringen. Aanleiding is een globaal onderzoek in Groningen geweest. Dat heeft aangetoond dat 8,3% van de bijstandscliënten in het handelsregister stond ingeschreven. Er is verder niet gekeken, of er ook sprake was van fraude.

Gemeenten en fraudebestrijding
Gemeenten hebben sinds de invoering van de WWB (de nieuwe bijstandswet; 2004) een toenemend belang bij adequate fraudebestrijding. Met de komst van deze wet hebben gemeenten de volledige financiële verantwoordelijkheid gekregen voor de verstrekking van uitkeringen. Gemeenten hebben er dus belang bij dat de verstrekking van uitkeringen rechtmatig gebeurt.

Met een intelligente koppeling van bestanden kunnen gemeenten vroegtijdig voorkomen dat wordt gefraudeerd. De pakkans wordt aanzienlijk vergroot. Nadat de omvang van de fraude is vastgesteld, wordt de schade op de dader verhaald en worden sancties opgelegd, zoals het beperken of stopzetten van de uitkering.

Regionale Coördinatiepunten Fraudebestrijding
De themacontrole wordt gecoördineerd vanuit de Regionale Coördinatiepunten Fraudebestrijding en uitgevoerd door de gemeenten. Nederland kent 9 van deze coördinatiepunten, 7 doen er mee aan de themacontrole. Nog niet eerder is op deze schaal tussen gemeenten samengewerkt.
In de regionale coördinatiepunten werken verschillende instanties samen aan de bestrijding van fraude met uitkeringen. Deze instanties zijn onder meer de gemeenten, de Belastingdienst, de Politie, het OM, de Arbeidsinspectie, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV.