Gemeente Reimerswaal
Grootschalige controle!
Geplaatst op: 08-11-2006
Onlangs is een grootschalige controle gestart naar de inschrijvingen
bij de Kamer van Koophandel van personen met een uitkering. Door de
bestanden van de Kamer van Koophandel te vergelijken met de
uitkeringsbestanden van gemeenten kan precies worden nagegaan welke
bijstandsgerechtigden zich hebben ingeschreven in het handelsregister
en of deze activiteiten op een juiste wijze aan de gemeenten kenbaar
zijn gemaakt. Ook de gemeente Reimerswaal neemt deel aan deze
controle.
De controles worden de komende maanden uitgevoerd en zullen tot begin
2007 plaatsvinden. De gevallen die niet bekend zijn bij de
gemeentelijke sociale dienst zullen nader worden onderzocht. Dit kan
leiden tot maatregelen door de sociale dienst.
Verwachte resultaten
Naar verwachting zal de themacontrole leiden tot het beperken of
beëindigen van uitkeringen. Aanleiding is een globaal onderzoek in
Groningen geweest. Dat heeft aangetoond dat 8,3% van de
bijstandscliënten in het handelsregister stond ingeschreven. Er is
verder niet gekeken, of er ook sprake was van fraude.
Gemeenten en fraudebestrijding
Gemeenten hebben sinds de invoering van de WWB (de nieuwe
bijstandswet; 2004) een toenemend belang bij adequate
fraudebestrijding. Met de komst van deze wet hebben gemeenten de
volledige financiële verantwoordelijkheid gekregen voor de
verstrekking van uitkeringen. Gemeenten hebben er dus belang bij dat
de verstrekking van uitkeringen rechtmatig gebeurt.
Met een intelligente koppeling van bestanden kunnen gemeenten
vroegtijdig voorkomen dat wordt gefraudeerd. De pakkans wordt
aanzienlijk vergroot. Nadat de omvang van de fraude is vastgesteld,
wordt de schade op de dader verhaald en worden sancties opgelegd,
zoals het beperken of stopzetten van de uitkering.
Regionale Coördinatiepunten Fraudebestrijding
De themacontrole wordt gecoördineerd vanuit de Regionale
Coördinatiepunten Fraudebestrijding en uitgevoerd door de gemeenten.
Nederland kent 9 van deze coördinatiepunten, 7 doen er mee aan de
themacontrole. Nog niet eerder is op deze schaal tussen gemeenten
samengewerkt.
In de regionale coördinatiepunten werken verschillende instanties
samen aan de bestrijding van fraude met uitkeringen. Deze instanties
zijn onder meer de gemeenten, de Belastingdienst, de Politie, het OM,
de Arbeidsinspectie, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV.