Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Alkmaar 10 november 2006
Veilig winkelcentrum De Mare met Keurmerk Ondernemen
Het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) is binnen een jaar een feit voor Winkelcentrum de Mare. Dat hebben ondernemers, gemeente, brandweer, politie en Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) vandaag afgesproken met de ondertekening van een intentieverklaring in het Stadhuis van Alkmaar. Het keurmerk biedt de mogelijkheid om gezamenlijk veiligheidsmaatregelen te treffen zoals bv. het opleggen van een winkelverbod
In aanloop naar de intentieverklaring is door de winkeliers van winkelcentrum de Mare een enquêteformulier ingevuld, waarop ze hebben aangegeven wat hun grootste zorgen zijn op het gebied van veiligheid. Volgens HBD-projectadviseur Rob Smeele zijn de belangrijkste landelijke resultaten van de enquête: Het gevoel van veiligheid van de ondernemers en bezoekers, de lokale overlastproblematiek, de aangiftebereidheid en de derving die is ontstaan door misdrijven zoals winkeldiefstal, inbraken en vernielingen.
Met de intentieverklaring geven de ondernemers, de eigenaren en de andere ondertekenaars aan dat ze het winkelcentrum de Mare samen nog veiliger willen maken. De nu nog voorkomende overlast van onder meer rijdende fietsers en andere minder gewenste bezoekers van het winkelcentrum zal teruggedrongen worden, maar ook de winkelcriminaliteit zal tot een minimum beperkt moeten worden. Het Keurmerk Veilig Ondernemen biedt de mogelijkheid om gezamenlijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen. Hierbij wordt gedacht aan een vereenvoudigde aangifteprocedure bij winkeldiefstal, het opleggen van een collectief winkelverbod maar ook een systematische aanpak van de bekende veelplegers.
In heel Nederland worden circa 170 winkelcentra veiliger gemaakt met behulp van de KVO-methode. In eerste instantie moet dit leiden tot het behalen van een eerste KVO-ster, daarna is het ook de bedoeling om de tweede en derde kwaliteitsster binnen te halen. In Alkmaar heeft winkelcentrum de Mare de primeur. De ervaringen die elders zijn opgedaan bewijzen het succes van de werkwijze. Schade vermindert aanzienlijk en vooral het gevoel van veiligheid neemt bij de bewoners in belangrijke mate toe. Naast de renovatie van de parkeergarage en de uitbreiding met een aantal nieuwe winkels wordt dit al met al een sterke kwaliteitsverbetering van winkelcentrum de Mare.
---
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Jan Bloem: voorzitter Ondernemersvereniging de Mare 06-53145660
Jelle Groeneveld: projectleider 06-30715423
Rob Smeele: adviseur HBD 06-20093445
Voor meer informatie over winkelcentrum de Mare en het KVO kunt u kijken op de websites:
www.winkelcentrumdemare.nl/
&
winkelcriminaliteit.hbd.nl
---- --