Ingezonden persbericht
Persbericht 7 november 2006
Subsea 7 plaatst de opdracht voor een diving support / offshore construction schip bij ihc holland merwede
IHC Holland Merwede BV is trots aan te kunnen kondigen dat haar dochter Merwede Shipyard het
contract heeft gekregen voor het ontwerpen en bouwen van een nieuw Diving Support / Offshore
Construction schip voor Subsea 7. Merwede Shipyard heeft het contract voor bouwnummer 713
gekregen als gevolg van de succesvolle en kosteffectieve samenwerking met Subsea 7 tijdens de twee
eerdere opdrachten voor een Rigid Reeled Pipelayer en een Flexible Pipelayer. Tevens is zij in staat het
schip te ontwerpen en te bouwen volledig in overeenstemming met de eisen en wensen van de rederij,
inclusief de integratie van de duikinstallatie, well treatment system en kranen, binnen de gevraagde
korte levertijd en budget beperkingen van de klant. De levering van het complete schip zal 1e kwartaal
2009 plaatsvinden.
De introductie van deze DSV op de markt zorgt ervoor dat Subsea 7 het meest veelzijdige en
geavanceerde schip heeft, gebouwd volgens een hogere specificatie dan elk ander schip dat op dit
moment werkzaam is.
Het schip wordt gebouwd om de verplichtingen ten uitvoer te brengen ten gevolge van een contract dat
Subsea 7 van Shell heeft ontvangen voor het uitvoeren van duikwerkzaamheden op de Noorzee.
Subsea 7 heeft bekendgemaakt dat de totale projectkosten nabij de 200 miljoen US dollar bedragen.
Hoofdkenmerken
Lengte over alles 141,55 m
Lengte tussen de loodlijnen op ontwerpdiepgang 128,96 m
Breedte mld. 26,00 m
Holte tot hoofddek mld. 12,00 m
Diepgang ontwerp mld. 7,00 m
Diepgang max. mld. 8,00 m
Deadweight (incl. payload) op ontwerp diepgang 7.815 ton
Deadweight (incl. payload) op max diepgang. 11.000 ton
Bemanning 150 personen
Het schip zal worden gebouwd in overeenstemming met de regels en eisen van Lloyd's Register om de
volgende notatie te verkrijgen:
Lloyd's Register of Shipping 100A1, Diving Support Vessel, UD strength for load of 10t/m2, Helicopter
Landing Area, LMC, UMS, DP(AAA), CAC(2), EP, ICC
En verder volgens de regels van de Isle of Man Authorities.
Algemeen
Het schip is ontworden door Merwede Shipyard in nauwe samenwerking met Subsea 7 en de
duikinstallatieleverancier. Het schip zal volledig dynamisch gepositioneerd worden, geschikt voor
wereldwijde operatie.
Het schip is ontworpen voor saturation en air diving support werkzaamheden. De geïntegreerde
saturated duikinstallatie is gepositioneerd in het midden van het schip en heeft een capaciteit voor
24 personen; 8 duikteams, elk bestaande uit 3 personen. De totale duikcapaciteit bestaat uit 6 personen
verdeeld over 2 duikklokken. Het duiksysteem is ontworden voor operaties tot een maximale
waterdiepte van maar liefst 350 meter.
Twee air duikstations, twee observatie class ROV inzetsystemen en een well treatment systeem zullen
worden geïntegreerd in het schip. Daarnaast zal het schip een 3000 ton carrousel mee kunnen nemen
en een 12 meter lange air diving daughter craft op het achterdeck. Ook zal een open dek ruimte van
1200 m2 worden voorzien.
Verder heeft het schip een volledig geïntegreerde 6,6 kV elektrische installatie en zal worden
voortgestuwd door drie elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in straalbuizen
achter. In het voorschip worden twee elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in
straalbuizen geplaatst en bovendien nog een boegschroef.
Ordeportefeuille Merwede Shipyard
Met dit contract loopt de ordeportefeuille van Merwede Shipyard tot ver in 2009, in 2008 is de capaciteit
volledig gevuld. Er zijn bij Merwede Shipyard meer dan 500.000 uren mee gemoeid om het schip te
ontwerpen en te bouwen, met ruim het tweevoudige hiervan bij leveranciers en onderaannemers.
Profiel Subsea 7
Met meer dan 4.000 werknemers wereldwijd is Subsea 7 een van 's werelds leidende onderwater
bouwkundige aannemers. Het bedrijf heeft wereldwijde offshore operaties, welke worden ondersteund
vanuit Azië, Pacific, Brazilië, Golf van Mexico, Noorwegen, UK en West-Afrika. Subsea 7 heeft meer
dan 100 op afstand bedienbare voertuigen (ROV's), vier pijpfabrieken en een vloot van moderne hoge
specificatie dynamisch gepositioneerde schepen, welke in staat zijn op diepwater stijve en flexibele
pijpen te leggen vanaf een spoel, tot diepwater onderzeese constructies en verzadigd duiken.
Profiel IHC Holland Merwede
IHC Holland Merwede legt zich toe op de continue ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten
voor de gespecialiseerde scheepsbouwsector, in het bijzonder voor de bagger- en offshore industrie.
IHC Holland Merwede is wereldmarktleider in de bouw van gespecialiseerde baggerwerktuigen. IHC
Holland Merwede's clientèle omvat baggermaatschappijen, rederijen, marines, oliemaatschappijen,
offshore aannemers en civiele aannemers.
Merwede Shipyard business policy is te antwoorden op vragen van scheepseigenaren die een schip
willen van een innovatief concept en moderne engineering, gebouwd als "enkel stuks" of in een kleine
serie. Merwede Shipyard heeft een onderscheidende conduitestaat en reputatie voor de bouw van
talrijke zich onderscheidende ontwerpen hetgeen de veelzijdigheid en flexibiliteit van Merwede Shipyard
bevestigd.
In de offshore markt focust Merwede Shipyard zich op grote Engineered to Order gespecialiseerde sub
sea constructie schepen. Naast de offshore markt is Merwede Shipyard actief op de Cruise & Ferry-, de
Marine-, en de Specials markt.
Noot voor de redactie,